Gå til innhold

Overbooking av fly - Kan noen forklare?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://e24.no/privat/luftfart/kan-du-kastes-av-flyet-ved-overbooking-alt-du-lurer-paa-etter-skandalevideoen/23974344

I alle artikler jeg leser i forbindelse med denne overbookingen, så forklares overbooking med at flyselskapene taper penger på passasjerere ikke møter. 

Men hvordan taper de penger på det? Det er vel ikke mulig å reservere et sete uten å betale for det?

Har du 150 seter på et fly, og det er fullbooket så er det vel betalt for 150 seter og flyselskapet har vel disse pengene uansett om noen ikke møter?

Kan noen forklare hvordan dette fungerer? 

Anonymkode: e6336...656

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De tjener enda mer om de kan selge samme sete to ganger, i tillegg er det flere som kommer seg dit de skal. F.eks flyet er fullbooket, tre stk ønsker billett men får ikke kjøpt dette pga fullt fly, fem stk møtet ikke til avgang. Flyet drar av gårde med fem ledige seter og tre værende igjen hjemme. 

Anonymkode: 0317a...1d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På fullprisbilletter er det mulig å booke om eller kansellere billetten, f.eks hvis man ser at det er bedre å ta et annet fly eller at ikke du rekker det oppsatte flyet. Dette taper selskapene penger på. På lavprisbilletter som nordmenn som regel kjøper er ikke dette mulig, og derfor forstår de ikke problemet. 

Anonymkode: 78203...4cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når vi booker billetter i forkant tenker man jo oftest at det er satt av et spesielt fly til akkurat den avgangen og at antallet tilgjengelige billetter tilsvarer ledige seter i det flyet.

Slik er det som regel ikke. Flyselskapene spekulerer bevisst i å selge så mange billetter som mulig og setter opp fly ut ifra hvilke avganger som selger mest. Hvis en avgang selger dårlig setter de opp et mindre fly og vice versa. I tillegg vet flyselskapene at mange ikke møter opp. For eksempel så reiser en del business med fleksible billetter, mens mange impulskjøper billigbilletter uten å bruke de.

Alt i alt så går dette som regel opp i opp, men ikke alltid. Noen flyselskaper har mindre marginer å gå på enn andre og da er de særlig utsatte for overbooking. I tillegg til bevisst overbooking kan det også hende at flyselskapene, enten ved fly til service eller mangel på personell, rett og slett ikke klarer å levere til antatt kapasistet og da er det mer lønnsomt for selskapene å fly med et mindre fly enn å kansellere hele avgangen.

Et annet fenomen som har blitt vanligere de siste årene er at ruteflyselskapene "chartrer" fly og personell fra andre selskap for å få solgt flere billetter i høysesongen. Jeg har f.eks. opplevd å reise med et østeuropeisk flyselskap og mannskap selv om jeg booket billetten min med Norwegian. Jeg har også opplevd at andre lavprisselskaper har kansellert eller endret avganger nettopp fordi de har solgt flere billetter enn det de har kapasitet til å håndtere.

Anonymkode: d5c23...fa3

AnonymBruker
Skrevet

Overbooking er vanlig i hotellbransjen også. Det ordner seg stort dett, men har opplevd som resepsjonist å måtte plassere en gjest på et kott. Han betalte selvsagt ingenting. 

Anonymkode: 5540a...809

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...