Gå til innhold

SIO familieboliger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som bor i oslo sio familieboliger? 

hvordan er det for barn der?

Vurderer å flytte til nordberg,kringsjå sogn eller santanshaugen til sommeren/høsten med sønnen min på 4. Jeg er student og enslig og vant med rekkehus uttafor oslo. ( ro og trygghet mao)

Kringsjå var favoritten, men så oppdaget jeg all ombyggingen der..det må vel bråke litt og være utrygt for barn. SThaugen frister, men vet ikke hvor trygt det er der for barn sammenlignet med feks sogn eller nordberg..ønsker at pjokken skal kunne løpe litt rundt uten at jeg trenger å bekymre meg så mye, pluss at han skal begynne på skolen når han blir 6, og da er jeg jo fortsatt student. Liker veldig godt kringsjå mao med tanke på skolen der som har fått så bra omtale.

Er det rolig i disse familieboligene? Tenker på bråk om kvelden, brannalarmer som går av og fester og slike ting. 

Anonymkode: 3859d...a66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

er spesielt utrolig for brannalarmer som går av i hele bygget pga sønnen min. er det noe problem med sånt i slike student boliger selv om de er for familier?

Skrevet (endret)

Nå kjenner jeg ikke til hvordan det er i selve studentboligene, men St. Hanshaugen-området er et flott sted for barn. Parker  og lekeplasser ligger få minutters gange fra boligene. Skolen likeså.

Endret av ashera
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale Kringsjå. Der har du barnehager rett ved, t-banen rett ved og kort vei til universitetet. Hvis du skal studere på høyskolen, stiller det seg litt anderledes. Reisevei fra St. Hanshaugen til UiO er i hvertfall ikke veldig gunstig. 

Anonymkode: 23b32...8b3

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anbefale Kringsjå. Der har du barnehager rett ved, t-banen rett ved og kort vei til universitetet. Hvis du skal studere på høyskolen, stiller det seg litt anderledes. Reisevei fra St. Hanshaugen til UiO er i hvertfall ikke veldig gunstig. 

Men hva med byggearbeidet der?

nå har jeg faktisk nesten lagt fra meg tanken på å bo der pga min alder (35) da aldersgrensen er 35 for å få leilighet der men det er en nyttig diskusjon uansett.

Skrevet

Hadde valgt Kringsjå-området foran St.hanshaugen i alle fall. Flott miljø i Lyn med fotball og ski og ikke trafikk overalt. 4-åringen kan neppe være noe særlig rundt alene i byen, selv om jeg ikke kjenner SiO-boligene direkte. Råder dere til å dra en tur å se!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sønnen din skal begynne på skolen i det området dere bor i SiO-bolig, bør du jo forsøke å bosette deg i et område der dere kan ha råd til å bli boende også etter at du er ferdig med å studere. Nordberg/Kringsjå er et veldig dyrt område, så hvis du ikke har råd til å forsette å bo der når dere ikke lenger kan bo i SiO-bolig, blir dere jo nødt til å flytte (og sønnen din må bytte skole). Jeg hadde strukket meg langt for å unngå at barna mine måtte bytte skole, altså!

Anonymkode: 41da0...d22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med byggearbeidet der?

nå har jeg faktisk nesten lagt fra meg tanken på å bo der pga min alder (35) da aldersgrensen er 35 for å få leilighet der men det er en nyttig diskusjon uansett.

Byggearbeider er ganske vanlig, og foregår om dagen, har aldri tenkt at det er et problem for barn. Hele Oslo er jo under ombygging. Området generelt er jo kjempefint med Sognsvann som er fantastisk turområde hele året. De vennene mine som har bodd der har tilbragt utrolig mye tid i skogen. Jeg mener uansett at kort reisevei er viktig for en alenemor, da dette sparer deg for masse stress, enten ungen ender i barnehage på campus eller ved bosted. Barnevogn på trikken i morgenrushet er i hvertfall helt forferdelig. 

• 3 år senere...
Skrevet (endret)

Hei, om dere fremdeles planlegger å flytte til familieboligene på Kringsjå så har ikke veldig mye forandret seg. De er midt i rivingen av en av de høyeste blokkene nærmest lyn banen. Den var 7 etasjer. Dette var ikke noe vi fikk vite om før vi flyttet og i tilleg skal husleien nå økes etter et år. Rundt om leilighetene er det mye uferdig landskaps arbeid, metall kabler og store skarpe bolter som stikker ut der det skal kanskje en dag bli lyktestolper i gressplenen nær gang/bilveien. Man må rett og slett ta noen sjangser på å la barna løpe rundt ute uten tilsyn.

Akuratt nå er det slik at jeg ikke kommer meg inn i leiligheten frodi den ’fantastiske’ elektroniske døren nok en gang ikke klarer å registrere våre elektroniske kort. Jeg kan vedde på at halvparten av de som bor i Olav M. Troviks vei 38 har opplevd minst en gang å ikke komme seg inn i leiligheten 03:00 på natten. Hva gjør man da? Jo, man ringer til vaktsentralen og venter på Securitas i en til to timer for å åpne opp! Jeg overdriver ikke. Det er helt på trynet. Men det er ikke det værste, hvis du er sånn som meg, ikke skrevet opp på som leietager, men som en samboer så er det bare å legge seg i en grøft til dagen etter eller til noen åpner opp døra. Securitas kan åpne BARE for den ene som er skrevet opp som leietager. Vell så sitter jeg her nå på jobben til min samboer og venter til hun er ferdig kl 24:00. Hun må være der fysisk til stedet for at Securitas kan åpne opp. Vanligvis er hun ferdig på jobb kl 04:00 en til to ganger i uken. Så nå hadde jeg litt flaks. Når vi kommer frem må vi ringe til SiO, igjen, og vente kanskje en time før vi kan komme oss inn. Dette blir den tredje gangen i år! Vanligvis er det bare døra helt ved utgangen ute som ikke funker. Da husker jeg vi sto ute i minusgrader i en time før noen kom til redning. Denne gangen får vi ikke døra inn til selve leilighet opp. Det har ikke skjedd, så dette blir spennende.

Jeg gleder meg til å flytte ut, hver dag hører vi ubehagelig høye smell og knirking i veggene. At det kommer lyder fra veggene i trehus er vanlig, men aldri har jeg hørt så høye lyder. Det er også flere steder hvor sprekkene har blitt synlige og større. I veggen mellom gangen og kjøkkenet kan vi se tvers gjennom. Sprekken er på 2 mm på det bredeste.

Ja, men bortsett fra dette med konstant byggeplass, støv i lufta, løse rustne metall kabler og luredører. Så er dette stedet perfekt for friluft og er sosialt miljø, barna har det kjempe fint her. Det er alltid god stemning ute, masse lek og morro.

Altså, alt SiO trenger å gjøre er å gå tilbake til å bruke ekte nøkler, ikke ‘hotel-kort’. Og ta en skikkelig dugnad på utearealet. 

Endret av Kirill

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...