Gå til innhold

Kjøpt hus: dine erfarigner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Til dere som har vært på boligjakt og har kjøpt hus, hva var viktigst for dere med huset dere ønsket å kjøpe?

Hage, garasje, solforhold og lignende..

Og ikke minst, hva skulle dere i ettertid ønske at huset hadde som det ikke har? Er det noe dere nå ser at dere burde lagt mer vekt på i jakten på huset?

Anonymkode: 1251b...c39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Vi var klar over det, men kjøpte huset likevel.

Teknisk standard. Fort gjort å tenke at et hus er billig, men når man kanskje må renovere 2 bad, kjøkken og potensielt fasade og tak utvendig runder du fort 1 million kroner. Så mitt tips er bare å ta hensyn til dette når du kjøper huset :) Må ha råd til å følge opp nødvendig vedlikehold. 

Ellers er garasje viktig, vi har enkel og ville egentlig ha dobbel med bod. Huset var dog så fint at vi gikk for det likevel. Men garasje og utvendig lagringsplass i form av bod er viktig! 

Ellers er egen inngang til vaskerom å foretrekke om mulig. Nyere standard på huset med balansert ventilasjon kan også være noe å se litt nøyere på :)

Skrevet

Jeg kjøper konsekvent oppussingsobjekter. Da kan jeg få det som jeg vil. I siste hus var kjøkkenet allerede pusset opp. For nytt til å byttes, men ikke slik jeg ville valgt det. Selv om jeg får pusse opp resten tror jeg at jeg vil ergre meg litt over kjøkkenet til det kan forsvares å pusse det opp. 

Problemet mitt er at jeg blir rastløs straks et hus er ferdig oppusset. Da begynner jeg å se etter et nytt objekt. 

Skrevet

Beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet er første pri

Usjenert utemulighet

Teknisk standard på elektrisk og nedstøpte rør etc

Vil ikke ha hus med balansert ventilasjon (har prøvd, fungerer ikke for oss)

Viktig at tomten ikke er maks utnyttet, må være mulig å utvide bygningsmassen.

Gjerne medium oppussingsobjekt, så lenge prisen på eiendommen gjenspeiler så kan godt bad og kjøkken være modent for oppgradering.

Vi kjøpte i fjor og punktene over passet ganske bra. På sikt er planen å utvide huset men per nå så har vi ikke behov for det, vi har derimot prioritert full renovering.

AnonymBruker
Skrevet

1. Gåavstand til togstasjon (pendler til Oslo)

2. Sol, utsikt (til fjorden) og litt hage

3. Fornuftig planløsning

4. Balansert ventilasjon, VP og motorisert garasjeport (inn i huset). Kan aldri tenke meg å leve uten:)

Anonymkode: f2a61...bb9

AnonymBruker
Skrevet

Vi la vekt på lokasjon, planløsning/muligheter og hvor dyre de endringene vi ønsket ville bli. Sol var en forutsetning, det samme var utsikt. Ikke så opptatt av hage og utseende på hus. 

Også tenkte vi selvfølgelig på ting som raskt trekker mye penger. Det å drenere koster 3-400 000. Nytt tak (fra ca 25-30 år) koster raskt 500 000. Kledning, fra 300 000. Om kommunen er i gang med rørfornying i området (kan raskt bli 2-300 000). Og mye annet som trekker store kostnader, uten at du føler du får noe igjen for det. Mange tenker kun på det innvendige. 

Så studerte vi selvfølgelig lokale bygningsplaner, reguleringer og vedtak. Om noen kunne bygge tett opp til oss, eller kommunen plutselig kunne ekspropriere for utbygging. 

Anonymkode: 94b7b...16f

Skrevet

Sol og utsikt var nr 1. 

Det jeg savner er separat vaskerom. Jeg har over gjennomsnittet stort bad, men om det var jeg som hadde pusset opp, så hadde jeg delt det i to. 

Problemet er at badet var helt nytt da jeg kjøpte, så jeg og lommeboken føler at jeg ikke kan gjøre noe med det enda.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...