Gå til innhold

nonspill kopp og dårlig renhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at det kan vokse ting i ventildelene til disse koppene fra avent dersom de ikke tas fra hverandre og vaskes.

Den vi har hjemme går jevnlig i oppvaskmaskinen, men jeg vet ikke hvordan de gjør det i barnehagen, og den som sto hjemme hos mine foreldre hadde fått hvitt skjegg inni!

:kvalm:

Nå ser det jo ikke ut som datter har tatt skade, men hva er det egentlig som vokser i disse ventilene, og hva er det barna får i seg og hva slags virkning har det?

:o

HJELP!

Skrevet

Jag är inte säker på vad som kan växa i ventilerna men visst går väl delarna att plocka isär? Men det finns säkert flera varianter av lock och ventiler.

Antagligen är det vita skägget mögel.

Eftersom delarna inte diskas ordentligt finns det säkert kvar bakterier och matrester (välling, MME, mjölk). Bakterier är en bra grogrund för mögel. Nu finns det ju en miljard olika mögelsorter eller nåt. En del är farliga andra är det inte. "lite" skit är inte farligt men jag skulle nog se till att få flaskan diskad ordentligt

Vi har några aventflaskor och har köpt till sådana droppfria tutar att dricka ur. Våra är gröna. De monteras i samma ring som tåten, och består av tre delar.

1. En grön synlig del barnet dricker av

2. En genomskinlig del i hårdplast - den pressar man ut ur den gröna

3. En mjuk genomskinlig del (i silikon?) som sitter på den hårda genom skinliga. Den är bara att trä av.

Skrevet

Jeg pleier å plukke fra hverandre delene hjemme, ja. Koppen til mamma og pappa ba jeg dem kaste :ler:

Den er nok først og fremst brukt til vann, men selv vann fra springen er jo ikke akkurat desinfisert.

Kan hun ha fått i seg noe som har gitt henne noen skader/sykdom?

Vet at mange har lest om disse koppene og at barna kan bli syke, for jeg har sett mange advarsler her på sidene. Men hva slags syk?

Skrevet

Om hon skulle ha blivit sjuk så borde hon vara det nu (eller då). Jag tvivlar starkt på att det är något som skulle ge skador du inte märker.

Mögel kan framkalla allergiska reaktioner, andningssvårigheter/astma. Jag kan också tänka mig att möglet tillfälligt kan sätta ner immunförsvaret så att andra infektioner också får tag.

Det är nog störst risk för skada för små nyfödda babyer, ju äldre barnet blir desto bättre försvar har det mot främmande organismer.

Dessutom kan jag tänka mig att det inte smakar så gott...

Kanske någon annan vet mer om vilka typer av sjukdom man kan drabbas av?

Allt mögel är ju inte skadligt. Tänk på att du har mögel i ostar, att jäst/gær är ett slags mögel, och att penicillin är en mögel också.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...