Gå til innhold

Ønsker meg hund, men kan ikke ha valp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker meg en hund! Alt ligger til rette for en hund, jeg har økonomi, tid og hobbyer som passer en hund. Men jeg kan ikke ha valp da jeg er enslig og har ikke mulighet til å ta ulønnet ferie. Jeg har heller ikke hatt hund før, så kunnskapen om hunder er bregrenset. 

Jeg prøver å finne en hund til omplassering, men det er jo ikke helt enkelt å finne en hund som passer meg. 

Mer valp så mye jobb som ryktene sier? Burde jeg heller fortsette letingen etter Omplasseringshund? 

Anonymkode: 6aca1...a0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En omplasseringshund krever vanligvis mye jobb, men du kan være heldig å få en som er ferdigtrent å ikke har noen traumer. Sjekk finn.no også, flere som gir bort/selger hunder som ikke har noen issues, men at familiesituasjon etc ikke passer med hund. Det er mye jobb med en valp. Den skal hustrenes, bli trygg på deg å bli trygg på ukjente situasjoner. 

Anonymkode: c472d...1f6

Skrevet

Omplassering. 

Ville ikke gått for noen av hundene fra omplasseringssentre. Rett og slett fordi det er en grunn til at de har blitt levert der, og det er trolig fordi tidligere eier ikke orket å ha bikkja lenger. På finn.no kan du finne mange fine hunder som må omplasseres pga endret livssituasjon osv, og jeg vil tro sannsynligheten for å få en grei hund derfra er høyere enn fra f.eks fod. 

Men vær kritisk og still spørsmål til eiere. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, valp er veldig mye jobb, og også unghund.

Anonymkode: 569a3...afb

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg tror også valp er for mye jobb for meg. 

Hvilken alder på Omplasseringshund synes dere er bra? På Finn er det mange hunder på rundt ett år, disse er ofte litt "problemhunder", som jeg tror kan bli for krevende for meg. Det er også en del hunder på 5-7 år, som virker bedre ift at jeg ikke har erfaring med hund fra tidligere. Men disse hundene er jo allerede godt voksne, og jeg ønsker å ha hunden i mange år.. tenker at 3-4 år hadde vært ideelt, men jeg finner ikke mange hunder i denne aldersgruppen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker 5-7 år gammel. da har de sjeldent issues. En hund kan leve til de er 16-17 år litt raseavhengig. 

Anonymkode: c472d...1f6

• Liker 1
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg tror også valp er for mye jobb for meg. 

Hvilken alder på Omplasseringshund synes dere er bra? På Finn er det mange hunder på rundt ett år, disse er ofte litt "problemhunder", som jeg tror kan bli for krevende for meg. Det er også en del hunder på 5-7 år, som virker bedre ift at jeg ikke har erfaring med hund fra tidligere. Men disse hundene er jo allerede godt voksne, og jeg ønsker å ha hunden i mange år.. tenker at 3-4 år hadde vært ideelt, men jeg finner ikke mange hunder i denne aldersgruppen. 

Disse hundene blir gjerne omplassert i den aldreren fordi de nylig har kommet i puberteten og eierne takler dem ikke lenger.... Få heller en hund som er over 2.5 år gammel, da har de roet seg ned mere. Jeg fikk min første  hund på Tunge Hundepensjonat, hun var 2 år gammel og helt perfekt for meg. Omplasseringene har ofte flere hunder enn de som er lagt ut, så det kan lønne seg å ta kontakt direkte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...