Gå til innhold

Hvorfor er mormor ansett som mer verdt enn farmor? Og hvorfor gjelder ikke det for morfar og farfar også?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet?

Anonymkode: ba438...e57

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn altså? Det kommer vel an på hvilken innsats de legger i relasjonen selv?

Anonymkode: b9ebe...e53

• Liker 16
Skrevet

For meg så var mormor den beste besteforeldrene jeg hadde, så kom morfar. Farmor og farfar bodde 8 timer unna oss, så jeg så de veldig sjelden. Det var avstanden som avgjorde for min del.

Skikkelig mormorjente var jeg 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva du mener 

Anonymkode: 204c7...46c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, wildfig skrev:

Hvem mener dette?

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hva du mener 

Anonymkode: 204c7...46c

Det er nok et inntrykk man får når man leser her inne.

Anonymkode: d523c...591

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke det inntrykket som du formidler, ts.

Men kanskje mange mormødre har et tettere bånd til sine barnebarn enn farmødre, farfedre og morfedre, grunnet at mormødre er de eneste av de nevnte som kan være 100% sikker på at det er deres barnebarn?

Anonymkode: 62b09...0e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke det inntrykket, det kommer helt an på avstander osv tenker jeg. For min del så var morfar den viktigste, det var han som passet meg fra jeg var liten og var mest tilstede. Mormor også til en viss grad, men når morfar døde så begynte hun å prioritere syden og kjæreste og kjærestens barn over sin egen familie.

I mitt barns tilfelle så er det farmor og farfar som er mest tilstede, de tar seg tid til barnebarnet sitt og bor i nærheten.

Anonymkode: 0432c...9ee

• Liker 3
Skrevet

Det har vært sånn i min familie, men kun fordi mormor er oppegående, mens farfar er alkoholiker og farmor psykisk syk itillegg til at de bor på andre siden av landet...

Men kjenner andre som har best forhold til farmoren sin :D Det kommer vel an på om hvor interessert mor eller far er i å ha kontakt med foreldrene sine?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hæ?

Anonymkode: f25ca...581

AnonymBruker
Skrevet

Det er som regel kvinnen i familien som tar initiativ til det sosiale liv og kanskje spesielt familielivet. Arrangering av selskaper i fbm jul, dåp,bursdager osv. Det er sjelden mannfolka som står for disse sammenkomstene. Kvinner er også gjerne nærmere sin egen mor enn svigermoren. I svangerskapet er det som regel mer naturlig å spørre sin egen mamma enn ektemannens mamma. Og det er som regel kvinnen som tar føringen i barneoppdragelsen, og hun velger nok ofte mye på samme måte som sin egen mor. Alle disse tingene gjør at farmor nok blir mer fremmedgjort i fht mormor. Nettopp fordi mannen ikke engasjerer seg like sterkt i oppdragelsen/dagliglivet til barna samt at de ikke står for noe særlig sosialt.

Dette til side så er det nok besteforeldrene nærhet og interesse som har desidert mest å si. Om jeg hadde oppegående og interesserte svigerforeldre i nærheten så hadde jeg ønsket dem velkommen med åpne armer, men slik er det dessverre ikke.

Anonymkode: f337f...d2e

• Liker 36
Skrevet

Kjenner ikke igjen det du skriver ts. Jeg personlig har et mye tettere forhold til min farmor enn til min mormor.

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet?

Anonymkode: ba438...e57

Fordi hun ikke er det.

Anonymkode: 849ab...6b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den diskusjonen er jeg så sinnssykt lei av. Søk det opp heller enn å lage en ny tråd. Ligger plenty her.

Anonymkode: d7523...f2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvor nær datteren er sin egen mor. Om de bor i samme by og har et nært forhold, vil det være naturlig at mormor er mye involvert... men derimot om hun bor i en annen by, og farmor er nærmere, da vil det ofte bli farmor som blir den viktigste...

men i mange familier er farmor også godt involvert. 
Det kommer an på hvor nært svigermor får komme innpå svigerdatter.
Hos oss bor ikke farmor og farfar så nært. Farfar er alltid så opptatt på gården, så han involverer seg ikke så mye i barnebarna, slik var han mot sine egne barn og, men farmor er av typen som ikke spør pent, men vi har et godt forhold, så det er helt ok, og barna er like knyttet til farmor som til mormor. Min far er dessverre død, så de har aldri fått sett han, men de spør ofte om han.

Min bror er gift med en dame som har veldig bein i nesa. Hennes foreldre er døde, så barna deres har kun min mor som bestemor til sine barn (farmor), så hun er jo nærmest, men pga min svigerinne er veldig sta og "vet alt", så får ikke min mor - barnas farmor involvere seg så mye i barna. Hun passer de ofte, men pga svigerinnen min er som hun er, så tør ikke min mor å blande seg for mye. Hun tør mer å  blande seg når det gjelder mine barn, pga jeg er hennes datter og hun vet at jeg ikke kjefter på henne om hun sier noe politisk ukorrekt mtp barneoppdragelse osv... 

Anonymkode: 7b89a...a9d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mulig flere jenter har tettere kontakt med sin mor enn det gutten har. Jeg har mer å gjøre med min mor enn svigermor

Anonymkode: 419e6...dbd

• Liker 9
Skrevet

Hvem mener dette?

Har du noe å vise til som underbygger påstanden?? Jeg har aldri hørt det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mormor er ikke viktigere for barnebarna enn farmor, men av og til er mormoren der i rollen som sin datters mor. 

Anonymkode: d2780...669

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der kjenner jeg ikke til. Her er begge like verdsatt og viktige både for meg og brodern :) 

Anonymkode: 26057...b92

AnonymBruker
Skrevet

Mormor er ikke mer verdt for barnebarna, hun er mer verdt for mor. Den mor tyr til hvis hun trenger råd og støtte, og som oftest er det jo mor som er tettest med barnet det første leveåret, og da blir det gjerne sånn at mormor også er tett på. For oss jevnet det seg ut når barna ble større. Men for barna har farmor og mormor alltid vært likestilt.

Anonymkode: d7523...f2c

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...