Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

HJELP MEG!

Jeg er en jente på 18 år som prøver å gå ned et par kilo. Ikke mange, men nok til at jeg føler meg komfortabel i min egen kropp igjen. Nå prøver jeg å nå 60 kilo, og ligger på 64. jeg er 173 cm høy.

Vekten min har svaiet opp og ned. Jeg har ikke veid meg på en stund, men sist jeg veide meg veide jeg 62,5 kilo. Da ble jeg glad, for før det veide jeg  64 . Men i det siste har ting bare gått galt, og jeg ligger på 64 igjen. Jeg føler meg mislykket. Jeg overspiser nemlig en del. Jeg har lest meg opp litt på mat og ernæring - og jeg passer på hva jeg får i meg ila en dag, og at det er nok. Jeg spiser sunt fett fra avokado, nøtter og lignende, karbohydrater fra brød og korn, og naturlig sukker fra frukt og bær, osv osv. Selvom jeg spiser nok til å tilfredsstille meg, så skjer det noe om kvelden. Jeg er veldig glad i mat, og når jeg først spiser, kan jeg spise mye. En dag etter skolen, proppa jeg i meg NI brødskiver med nugatti og peanøttsmør. Jeg overspiser slik veldig ofte, spesielt på brødskiver! Jeg spiser en eller to brødskiver hver dag, slik at jeg ikke forbyr det, og plutselig overspiser på det fordi det er "forbudt". Men likevel går det rett ned uten stopp. Slik kan jeg overspise annenhver dag. I tillegg går kjeks, nudler, godteri etc ned på høykant. Godteri og brød er verstingene, jeg kan spise et helt brød og sikkert 1 kg godteri uten problem. 

Grunnen til at jeg skriver dette er fordi jeg akkurat har overspist. Jeg er kvalm, og kaster nesten opp av tanken på mat. Jeg har spist:

4 brødskiver. 2 med nugatti, 1 med brunost og 1 med salami og gulost.

2 store gulrot-kakestykker med krem på toppen.

12 godtebiter (det var alt som var igjen i posen).

1 kick med sitronsmak.

6 kjeks med sjokoladetrekk

1 glass med melk

1 glass med appelsinjuice

Flere spiseskjeer med peanøttsmør

4 håndfuller potetgull.

DET VERSTE er at dette er noe jeg ikke anser som den verste overspisingsepisoden. Det overrasker meg at jeg ikke har lagt på meg MER enn et par kilo de siste ukene. Ikke trener jeg mye heller, kanskje 1 - 2 ganger i uka, og det er ikke tung trening. 

Om noen lurte, i løpet av en dag kan dette være en normal matplan:

Frokost 0730: 

1 skål havregrøt toppet med en halv banan, en neve jordbær, en neve blåbær, chiafrø, peanøttsmør og litt honning

Lite måltid på skolen 1000: 

En banan 

Lunsj på skolen 1100:

En bagel med salat, paprika, agurk og skinke mellom (slik at det blir en sandwich)

Mellomåltid 1430:

Banan og muslibar

Middag 1730:

Kyllingwok med ris (prøver å ikke ha så mye ris). 

Hvordan kan det ha seg at jeg klarer å spise så mye ellers da? Jeg er jo ikke sulten når jeg spiser det. Jeg bare vil ha. Jeg er ekstremt glad i søtsaker, og brød med nugatti er som oftest det som går ned. Toast også, eller nudler - for det meste karbohydrater. Hva kan jeg gjøre for å slippe det her? Er ikke mange kiloene jeg skal ha bort, men det tar så lang tid med disse dårlige uvanene mine... Hjelp!

TAKK TIL DE SOM TAR SEG TID TIL Å LESE HELE!

Anonymkode: de30f...0e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi du spiser altfor for lite de andre dagene. Det kan umulig være mer enn 1000-1500 kalorier. Glem heller de dumme kiloene, du er slank! om du er 173 og 64 kg, og prøv heller å finn en balanse i kosten så du ikke utvikler et problem her. Prøv å legg deg opp på 2000 kalorier og innfør minst et fullt måltid til, kanskje to. 

Anonymkode: 72bcd...d46

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du spiser altfor for lite de andre dagene. Det kan umulig være mer enn 1000-1500 kalorier. Glem heller de dumme kiloene, du er slank! om du er 173 og 64 kg, og prøv heller å finn en balanse i kosten så du ikke utvikler et problem her. Prøv å legg deg opp på 2000 kalorier og innfør minst et fullt måltid til, kanskje to. 

Jeg blir mett på 1500 kcal om dagen, og jeg vil gå ned et par kilo i tillegg. Ja, jeg er slank, men det er fortsatt områder jeg vil gjøre noe med. I tillegg vil jeg spise sunnere enn det jeg gjør nå med denne overspisingen - jeg har for eksempel fått mer kviser. Når jeg fant ut jeg gikk opp 2 kg igjen, ble jeg deppa og spiste og følte meg feit, men spiste mer og mer. Det kan ikke være særlig PSYKISK bra heller? Jeg vil ut av denne onde sirkelen, og stoppe overspisingen. For jeg er mett når jeg spiser, men bare det å ha noe i munnen er så godt, trygt og beroligende, og jeg mister all kontroll. Jeg vil bare ha disiplin!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet meg ut av overspising, og jeg kan dessverre fortelle deg at det ikke er noe snarveier ut av det. Jeg tenker du bør ha mål hele veien, og skrive ned hva du spiser, så blir det lettere å holde oversikt. Ikke gå for hardt ut, for da sprekker du. Begynn med enkle mål og økt gradvis. Så kan du eventuelt legge inn en belønning (en ny Levis-bukse, en weekendtur etc.) når du har klart å følge planen over en viss tid. Jeg brukte appen Lifesum til å telle kalorier, og den motiverte i hvert fall meg veldig. 

Anonymkode: 7fbee...c42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir mett på 1500 kcal om dagen, og jeg vil gå ned et par kilo i tillegg. Ja, jeg er slank, men det er fortsatt områder jeg vil gjøre noe med. I tillegg vil jeg spise sunnere enn det jeg gjør nå med denne overspisingen - jeg har for eksempel fått mer kviser. Når jeg fant ut jeg gikk opp 2 kg igjen, ble jeg deppa og spiste og følte meg feit, men spiste mer og mer. Det kan ikke være særlig PSYKISK bra heller? Jeg vil ut av denne onde sirkelen, og stoppe overspisingen. For jeg er mett når jeg spiser, men bare det å ha noe i munnen er så godt, trygt og beroligende, og jeg mister all kontroll. Jeg vil bare ha disiplin!

Selv om du føler 1500 er greit de dagene du spiser det, er det for lite mat for en normal kropp. Det vil føre til at det ikke er bare psyken men også kroppen din fysisk som "presser" deg til å overspise. Fordi den trenger mer mat, så mister du kontrollen fordi ting ikke går etter planen og psyken overtar og får deg til å spise enda mer. Du vil tjene på å legge deg på et høyere kaloriantall der kroppen fysisk får det den trenger. Det vil da være enklere for deg å ikke overspise fordi kroppen fysisk har det den trenger. Da er det kun psyken du trenger jobbe mot og det er i grunnen en stor nok oppgave. Jeg vil egentlig anbefale deg å legge vekk det at du vil ned i vekt akkurat nå, fordi du virker som du ligger på grensen til å ha et større problem enn noen fillekilo du ikke på noen måte trenger å gå ned fordi du er svært slank som det er. Du bør heller konsentrere deg på å finne balanse igjen der du ikke overspiser. Jeg tror fort det eneste som vil skje om du presser veldig nå er at du gjør det hele verre for deg selv fordi du virker som du er i en sårbar fase. Glem de fillekilo og ta det på lengre sikt om det fortsatt er viktig for deg da, men gjør det etter at du har fått kostholdet, kroppen og psyken i balanse.

• Liker 5
Skrevet

Du må unngå å ha i hus ting du ikke vet du klarer unngå. Jeg er brødjunkie, og ostemauler. Har jeg det, spiser jeg opp ALLT, gjerne på en gang. Og når du smører/lager mat. Lag det du skal, og ikke la pakkene stå fremme på benken. Da blir bare én til, og én til, og vipps, er allt borte. Hver gang suget kommer, utsett det. Gå ut med søppla, ta en klesvask, luft bikkja. Distraher deg selv. Drikk mye te, og det å tygge tygges kan være lurt, samt pusse tenner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det akkurat likt som deg! Er 171 høy og veier 60kg, trivselsvekt er rundt 57kg, men jeg spiser og spiser.. Nå har jeg bestemt meg for å prøve lavkarbo - for det er brød og poteter som jeg som oftest trykker i meg alt for mye av :P Har ikke hatt godteri eller nøtter i hus på lenge, for da spiser jeg til det er tomt. Det har fungert greit å ikke ha det tilgjengelig. Smaker litt for godt når jeg får det servert da :fnise:

Anonymkode: 1e369...7c1

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig at du spiser for lite gjennom dagen så når kvelden kommer er du mye mer sulten og har et søtsuget så da klarer du ikke å begrense deg om kvelden? 

Etter at jeg begynte å spise mer jevnt gjennom dagen,  og passer på å få nok, så har jeg mye mindre behov for å "klikke helt" i matfatet når jeg først spiser. Jeg ble så sulten og så slapp/fysen i kroppen at jeg måtte ha mer enn nor al mengde når jeg først spiste. Prøv å øk kaloriinntaket gjennom dagen, så blir det kanskje enklere å unngå overspising om kvelden. 

Anonymkode: 07d0d...beb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer gjerne til å si at du ikke vil spise mer til vanlig. Men det er mye bedre å spise 1800-2500 kcal igjennom dagen, enn at du spiser 1000 i løpet av dagen og hiver i deg 2500-4000 på kvelden. Det er mye lettere å holde seg unna overspisingen når du har nok næring og det har du ikke nå. 

Anonymkode: 07d0d...beb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Må si som de andre :

Vil du slutte å overspise må du spise mer daglig. Det er ingen annen løsning. Kroppen får deg til å overspise fordi den mangler næring. Det spiller ingen rolle om du ikke er sulten. Så valget er ditt. Mer mat i hverdagen, mindre overspising. Like lite mat og overspising.

Har ti år med spiseforstyrrelser bak meg. Dette kan jeg. Om du kjenner du ikke klarer å øke mat-mengden. Be om hjelp. Det er utrolig uheldig for psyken å spise for lite. Og overspising tærer sterkt på selvtilliten.

Om du allerede er veldig opphengt i mat : En har ofte ett oppheng på noe fordi det er andre ting en ikke vil tenke på. Ting som ikke er så greit. men vet jo ikke om det gjelder deg..

Lykke til uansett. :klem::)

Endret av fjærestein
  • Liker 4
Skrevet

Dette er trist lesning. Du har en sunn vekt men et anstrengt forhold til kropp og mat. Alle sunne mennesker liker mat. Godterier smaker godt - derav navnet. De aller fleste kan spise betraktelig mer enn de trenger for å holde stabil vekt fra dag til dag - hvis vi ikke kunne det, ville vi ha dødd i perioder med lite mat. Stabil vekt er dessuten ikke ett tall, men et spenn på et par-tre kilo. Alt du skriver er som det skal, bortsett fra tankene du har.

Du er ikke mislykket.
Du kan spise hva som helst som du liker, du trenger ikke og bør ikke begrense deg til noen få matvarer.
Du skal spise deg mett. Det er lurt å spise seg mett til måltidene.
Ingen mat er forbudt. Å tenke at noe er forbudt, vil bare øke lysten på det.
Når man har gjort noe man tenker på som "ulovlig" og feil, men som føles godt, vil det være vanskelig å stoppe.
Når man føler seg mislykket, er det lett å ty til handlinger som får den følelsen til å blekne. Mat er lett tilgjengelig og kan midlertidig ta vekk fokus på andre ting.
Det kan være skummelt med litt informasjon når den ikke tas inn med kritisk overveielse.

Hvis dette ikke var nok til å berolige deg (og jeg er i grunnen skeptisk), vil jeg på det sterkeste anbefale deg å oppsøke fastlegen din, eller helsesøster på skolen, og legge fram dette problemet.

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det ha seg at jeg klarer å spise så mye ellers da? Jeg er jo ikke sulten når jeg spiser det. Jeg bare vil ha. Jeg er ekstremt glad i søtsaker, og brød med nugatti er som oftest det som går ned. Toast også, eller nudler - for det meste karbohydrater. Hva kan jeg gjøre for å slippe det her? Er ikke mange kiloene jeg skal ha bort, men det tar så lang tid med disse dårlige uvanene mine... Hjelp!

TAKK TIL DE SOM TAR SEG TID TIL Å LESE HELE!

Hei! 
Jeg er i samme båt som deg. Veier 63 og er 173 cm (vil ned på 60kg), har dog kuttet ut overspisingen og har allerede gått ned 7 kg. 

Jeg tror at når du har kuttet ut overspisingen vil du sakte men sikkert gli ned på ønsket vekt, men du må finne roten på problemet og fikse det. Og ikke henge deg opp i noen småkilo, som tar lengre tid å gå ned når du er så nær. Husk at 6 av 60kg er 10 % av kroppsvekt.

Det værste med overspisingen var for meg skyldfølelsen, følelsen av å mislykkes gang på gang, og å aldri nå målet mitt. Jeg kom aldri inn igjen i det gamle klærne, følte meg stor osv.

Tror grunnene til at jeg overspiste var flere:

- hormoner (ammet og var veldig sulten, hele tiden)

- feil næringsinntak, spiste kun lavkaloriprodukter, lite fett og proteiner slik at jeg kunne spise mer og unne meg noe godt 1 gang i uken. Resultatet var at jeg var konstant sulten og svimmel, klarte aldri å holde matplanen, ble nedfor og deretter spiste jeg. MASSE SJOKOLADE. Jeg kan fint spise 3-400gram skjokolade etter middag.

- Jeg spiser altså mindre, men mer fett og proteiner. Jeg drikker helmelk istedenfor lettmelk. Mer avokado, fisk, nøtter, bønner, kjøtt. 

- Ingen trening, Trening gir meg selvtillit og utløp for stress og frustrasjon. Det gir meg også en pekepinn på hvor mye som skal til for å forbrenne det jeg spiste for mye, regulerer sult osv.

- Nedstemthet. Jeg har begynt på svømmekurs for å lære meg forskjellige svømmeteknikker noe som har resultert i økt selvtillit. Jeg prøver å komme meg ut av huset sammen/uten ungene noe som alltid er positivt. Klærne passer bedre enn før osv

Te: forskjellig typer, som roer ned sjel, kropp og sinn. Syns det hjelper mye.

- Har også en periode der jeg prøver å ikke spise søtt som honning, brus, godteri, kaker osv, men kun spise mat kroppen trenger som bensin. Skal ikke gå frem slik resten av livet, men vil bevise for meg selv at jeg ikke MÅ ha det, og at dagene ikke er triste og gråe uten karamellskjokolade.

Spise nok. Jeg går ned selv om jeg spiser 1800-2000 kalorier, jeg er heller litt mer aktiv.

Skrevet

@marsiglia jeg er enig i alt du nevner her! 

Til TS: jeg har vært i samme båt mange ganger. Å føle seg stygg, ekkel og dårlig for hva en har spist. Jeg har funnet ut at for meg handler det om følelser. Jeg spiser ikke fordi jeg er sulten, fordi jeg vet jeg har en plan over måltider med perfekt næringsinnhold som jeg kan spise om jeg er SULTEN. En skal aldri behøve å gå rundt sulten. Men så er det altså slik at jeg gang på gang klarer å dytte i meg halvkilo etter halvkilo sjokolade, potetgull og godteri. Det høres sikkert klisje ut, men prøv å finne årsaken til at du spiser. Kjedsomhet, kanskje? Det bare ligger på bordet eller i skuffen og du har lyst på? Sånn er det for meg. 

Jeg leste en artikkel for en stund siden der forfatteren skrev at overspising handler om "moralisering av matvarer". DVS at en kategoriserer matvarer som "ja" og "nei", "rett" og "galt", "sunt" og "usunt" eller lignende. Du vet du trenger det sunne, det som er på ja-lista, men FORDI at du har disse listene og stempler på matvarer, blir du bare enda mer fristet mot nei-maten. Legger ved linken her: http://www.summertomato.com/no-you-dont-deserve-that-indulgence-today.

Som det står i artikkelen, kan det hjelpe å tenke at "NEI, jeg fortjener ikke den sjokoladen i dag. Jeg fortjener sunn og næringsrik mat som gjør kroppen min godt". Det handler om å vri tankegangen om fra "jeg har ikke lyst på grøntfor, sjokolade er godt" til "jeg vil ikke spise junk og usunt, fordi sunnere, mer næringsrik mat er bedre for kroppen og helsa, det er enkelt og greit bedre valg". Når du mestrer denne tankegangen, kan du klare å unngå overspising. 

En grunn til overspising kan også være at du spiser for lite ellers i løpet av dagen. I følge norske myndigheter er det farlig å gå under 1500 kcal på generell basis (ref. https://www.norden.org/en/theme/nordic-nutrition-recommendation/nordic-nutrition-recommendations-2012). Sørg for å starte dagen med et stort, næringsrikt måltid (feks havregrøt med frukt som du skrev). Videre bør du velge grovt brød til lunsj, pga høyere fiber og mindre raffinerte karbohydrater. 

En annen ting jeg har tenkt på, som har hjulpet meg, er synet på kroppen og helsa. Hvordan ønsker du å behandle kroppen din? Fortjener den straff? For meg høres det ut som straff å restriktere deg til antall kilo og å prøve å gå ned i vekt. Hvorfor heller ikke prøve å feire alt den fantastiske kroppen din kan? Hvorfor ikke gi den ordentlig næring som cellene dine smiler av, som gir deg bedre selvfølelse? Sunnere matvalg kan også gi energioverskudd, som kan gi bedre prestasjoner og mer mestring på trening. Og hvorfor ikke feire alt du kan ved å trene? Tenk, kroppen er en SÅ fantastisk kompleks maskin, og DU er så heldig at du får bo inni den. Du får faktisk ha den hele livet. Da er det også ditt ansvar å ta vare på den. 

• Liker 2
Skrevet

Tråden stenges for brudd på retningslinjene for forumet:

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.
Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

Viser også til deres kilde her (side 187)

Raven Emerald, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...