Gå til innhold

Katten min ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min har i løpet av et par måneder fått en kulerund mage. Skikkelig kule, ganske hard å ta på. Den siste måneden har jeg satt henne på slankefòr, men enn så lenge er det ingen forandring.

Det jeg reagerer på er at det kom såpass brått, og at magen er så hard. Hun reagerer ikke på berøring så det er nok ikke vondt. Har tenkt litt på å ta henne til dyrlegen for å sjekke at alt er ok, men jeg venter i det lengste fordi det vil bli en veldig negativ opplevelse for henne. Først i bur og i bilen, noe hun hater, og så å bli tatt ut og undersøkt av en fremmed. 

Er det noen som har feite katter som kan beskrive hvordan fedmen er fordelt og kjennes på katten?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta henne med til dyrlege.  Det kan være kreft, dessverre ): 

Ja, det er kjipt å ta med katter til dyrlege, men noen ganger er det ubehaget bedre enn ubehaget katteb må føle på i flere år

Anonymkode: 5ae1c...8dc

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta henne med til dyrlege.  Det kan være kreft, dessverre ): 

Ja, det er kjipt å ta med katter til dyrlege, men noen ganger er det ubehaget bedre enn ubehaget katteb må føle på i flere år

Huffda ... Må innrømme at jeg har vært innom tanken. Derfor håper jeg på svar fra andre med "feite" katter. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjedde det etter kastrering? Promper hun mye? Har hun fått ormekur?
Det er mye som kan være galt her både av deg og katten, så ta hun henne med til dyrlege :)

Anonymkode: 1adb5...307

• Liker 1
Skrevet

Har hatt overvektige katter men de har aldri hatt en hard kulemage.

Jeg tror det er viktig at du tar med katten til dyrlegen så fort det er mulig. Jeg vet at det er vanskelig å må tvinge katten til dyrlegen når du vet den er redd. Jeg hadde for en liten stund siden en syk katt som måtte til dyrlegen mange ganger, kanskje 8 ganger til sammen i løpet av noen få måneder. Katten er kjempesjenert, forsiktig og redd "alt". Men heldigvis gikk det bra. Det er en liten stund katten er redd, du må prøve å fokusere på det. En liten stund er den redd, men i gjengjeld kan den få mange år med god helse og et fint liv.

Husk også på at dyrleger er vante til å jobbe med redde dyr. Jeg vil tro dyrlegen er veldig forsiktig og vil la katten komme ut i sitt eget tempo  (Det gjorde iallefall vår dyrlege med vår katt.). I verste fall, hvis katten nekter å komme ut, vil katten få litt bedøvelse sånn at den blir undersøkt. Men uansett må du huske på at det går bra til slutt! Bit tenna sammen og gjør det! Just do it!

Og det med at katten ikke reagerer på at det er vondt er ikke nødvendigvis en sikker sak. Min katt hadde flere store steiner i blæra si, men når dyrlegen klemte på magen viste katten ingen tegn til smerte/ubehag. Så man må bare fortsette å lete til man finner svaret.

Er katten innekatt eller utekatt? Vet du om den sliter med forstoppelse? Det var det første som slo meg. Men jeg er absolutt ingen dyrlege, så en dyrlege må uansett få sett på katten, og kanskje få tatt røntgen av den.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye som kan være galt her både av deg og katten, så ta hun henne med til dyrlege :)

Vil legge til at jeg har hatt katt med kreft i magen, og det var EN har kul, og ikke hele magen som var hard. Ikke tenk for mørkt før du vet svaret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Betrakteren skrev:

Huffda ... Må innrømme at jeg har vært innom tanken. Derfor håper jeg på svar fra andre med "feite" katter. 

Vi hadde en  omplasseringskatt med kreft. Vi hadde den en veldig kort stund. Veldig snill og fin katt, magen var stor og rar. Jeg vet at katter kan mislike bilturer veldig, men det kan være alvorlig sykdom, dessverre ): Katten vi hadde viste heller ingen tegn på at den hadde vondt, den var alltid snill. Noe som gjør det ekstra trist, for katten må ha levd i ubehag

Skrevet

Katten min har vært stor, men ikke at magen er hard? Venninnen min også har en helt sykt feit katt, og den er bare veldig myk. Mitt beste tips er at du tar med pus til dyrlegen. Katten min hater det selv, men hun roet seg når det var jeg som holdt henne osv hos dyrlegen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Katter er veldig flinke til å skjule smerte, er vel for å ikke vise "svakhet", de har jo endel urgamle instinkter... Regner med at katta er kastrert, og at du ikke har en snarlig fødsel i vente ;)

Anonymkode: a1a47...543

• Liker 1
Skrevet

Eneste kattene jeg vet om som blir kulerunde er gravide katter...

AnonymBruker
Skrevet

Hun er kastrert?

jeg ville tatt henne med til dyrlegen. Du aner da ikke om noe er galt med pus eller om hu bare er tjukk. 

Hvorfor kvier folk seg så innmari til å dra til dyrlegen med dyrene sine? 🙄🙄🙄

Anonymkode: e51b0...7a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Betrakteren skrev:

"Innom tanken "?? Du er ansvarlig for kattens liv og helse og du har å dra til veterinær den dag idag! 

Anonymkode: a2f89...fb5

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Innom tanken "?? Du er ansvarlig for kattens liv og helse og du har å dra til veterinær den dag idag! 

Anonymkode: a2f89...fb5

Jeg synes du skal finne et annet sted å uttale deg om ting du ikke har noe med. Frekkere enn flatlusa!

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, PaperFlower skrev:

Har hatt overvektige katter men de har aldri hatt en hard kulemage.

Jeg tror det er viktig at du tar med katten til dyrlegen så fort det er mulig. Jeg vet at det er vanskelig å må tvinge katten til dyrlegen når du vet den er redd. Jeg hadde for en liten stund siden en syk katt som måtte til dyrlegen mange ganger, kanskje 8 ganger til sammen i løpet av noen få måneder. Katten er kjempesjenert, forsiktig og redd "alt". Men heldigvis gikk det bra. Det er en liten stund katten er redd, du må prøve å fokusere på det. En liten stund er den redd, men i gjengjeld kan den få mange år med god helse og et fint liv.

Husk også på at dyrleger er vante til å jobbe med redde dyr. Jeg vil tro dyrlegen er veldig forsiktig og vil la katten komme ut i sitt eget tempo  (Det gjorde iallefall vår dyrlege med vår katt.). I verste fall, hvis katten nekter å komme ut, vil katten få litt bedøvelse sånn at den blir undersøkt. Men uansett må du huske på at det går bra til slutt! Bit tenna sammen og gjør det! Just do it!

Og det med at katten ikke reagerer på at det er vondt er ikke nødvendigvis en sikker sak. Min katt hadde flere store steiner i blæra si, men når dyrlegen klemte på magen viste katten ingen tegn til smerte/ubehag. Så man må bare fortsette å lete til man finner svaret.

Er katten innekatt eller utekatt? Vet du om den sliter med forstoppelse? Det var det første som slo meg. Men jeg er absolutt ingen dyrlege, så en dyrlege må uansett få sett på katten, og kanskje få tatt røntgen av den.

Takke for et godt svar :) Du kom med mange gode synspunkter, og jeg tror nok det blir dyrlege på henne over påsken. Hun virker normal da, men pga magen er hun ikke like spretten som før. Hun er en ute og innekatt, så det er vanskelig å holde tråden i fordøyelsen hennes. 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke etter sterilisering. Hun ble sterilisert for 9 år siden.Ikke promper hun moe særlig heller. Ormekur får hun jevnlig (når vi ser ormen). Skal ta henne til dyrlege over påske.Takk for svar :)

Skrevet
13 timer siden, Centrino skrev:

Eneste kattene jeg vet om som blir kulerunde er gravide katter...

Ja, hun ser ut som hun så ut da hun var høygravid :fnise: Men i og med at hun er sterilisert er det nok ikke det :)

Skrevet

Vil legge til at jeg har hatt katt med kreft i magen, og det var EN har kul, og ikke hele magen som var hard. Ikke tenk for mørkt før du vet svaret.

Tusen takk for et godt og trøstende svar :)

AnonymBruker
Skrevet

9 år siden hun ble kastrert? Er dette en eldre katt? (Type, 11 år gammel og oppover)

Kan være stoffskifteprovlemer. Bra du uansett skal ta henne med til dyrelegen. Ikke greit når dyra blir syke.

Har selv ei katte som blir litt rund i magen når hun spiser mye urter, noe hun er fæl til å gjøre når naboen lager urtehage, men da gasser hun noe ekstremt mye.

Anonymkode: 1b783...556

Skrevet

Vi hadde en  omplasseringskatt med kreft. Vi hadde den en veldig kort stund. Veldig snill og fin katt, magen var stor og rar. Jeg vet at katter kan mislike bilturer veldig, men det kan være alvorlig sykdom, dessverre ): Katten vi hadde viste heller ingen tegn på at den hadde vondt, den var alltid snill. Noe som gjør det ekstra trist, for katten må ha levd i ubehag

Jeg skal ta henne til dyrlegen over påske. Trist med katten deres :( 

Skrevet
15 timer siden, sommermorgen skrev:

Katten min har vært stor, men ikke at magen er hard? Venninnen min også har en helt sykt feit katt, og den er bare veldig myk. Mitt beste tips er at du tar med pus til dyrlegen. Katten min hater det selv, men hun roet seg når det var jeg som holdt henne osv hos dyrlegen. 

Ja, det blir dyrlege over påske.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katter er veldig flinke til å skjule smerte, er vel for å ikke vise "svakhet", de har jo endel urgamle instinkter... Regner med at katta er kastrert, og at du ikke har en snarlig fødsel i vente ;)

Anonymkode: a1a47...543

Ja, har tenkt på det med å skjule smerte ... Blir dyrlege over påske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...