AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #1 Skrevet 12. april 2017 Hvis en jente på 15 får en baby, hva støtte har hun rett på? Jeg husker at en på min skole var gravid som 14-åring, og det ble oppdaget for sent til å ta abort hvis hun ville det, hva støtte har familien til jenta krav til da? Jeg husker at moren til jenta var hjemme og hjalp henne, og hun kom tilbake til skolen etter en stund. Jeg vil anta at bestemoren til babyen var hjemme med barnet etter mor dro tilbake til ungdomsskolen. Har bestemor rett til å ta permisjon fra jobb for å ta vare på babyen til sitt mindreårige barn? Hva pengestøtte har man krav på i en slik situasjon? Jeg bare lurer på hva man gjør i en slik situasjon. Anonymkode: a476a...1be
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #2 Skrevet 13. april 2017 Det vanlige er jo å kontakte NAV og Lånekassen når slikt skjer. Jo lavere utdanningsnivå, jo lavere støtte. Besteforeldre kan ikke nyttegjøre seg goder i slike tilfeller. Anonymkode: 740c2...bd0
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #3 Skrevet 13. april 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vanlige er jo å kontakte NAV og Lånekassen når slikt skjer. Jo lavere utdanningsnivå, jo lavere støtte. Besteforeldre kan ikke nyttegjøre seg goder i slike tilfeller. Anonymkode: 740c2...bd0 Lånekassen er for videregående utdannelse. Ingen på 14 år og på ungdomsskolen får en krone fra Statens Lånekasse. En på 14 år har ikke vært i arbeid, og får dermed ikke rettigheter på den måten. Hun vil få engangsstønad fra Nav ved fødsel. Men det hele er avhengig av hvordan jenta og familien ordner situasjonen/omsorg for barnet. Adopterte eller ble bestemor fostermor for babyen? Da har hun rettigheter som fostermor eller adoptivmamma. Å bli gravid før man er ferdig med skole og utdannelse og før man er 18 er vel ikke noen dans på roser, for noen? http://forum.kvinneguiden.no/topic/886836-gravid-14-åring/?page=27 kom til å tenke på denne tråden. Anonymkode: b05bf...8a8 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #4 Skrevet 13. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lånekassen er for videregående utdannelse. Ingen på 14 år og på ungdomsskolen får en krone fra Statens Lånekasse. En på 14 år har ikke vært i arbeid, og får dermed ikke rettigheter på den måten. Hun vil få engangsstønad fra Nav ved fødsel. Men det hele er avhengig av hvordan jenta og familien ordner situasjonen/omsorg for barnet. Adopterte eller ble bestemor fostermor for babyen? Da har hun rettigheter som fostermor eller adoptivmamma. Å bli gravid før man er ferdig med skole og utdannelse og før man er 18 er vel ikke noen dans på roser, for noen? http://forum.kvinneguiden.no/topic/886836-gravid-14-åring/?page=27 kom til å tenke på denne tråden. Anonymkode: b05bf...8a8 Ei i klassen min min søster fikk støtte fra lånekassen i 10.klasse. Hun søkte om det og fikk godkjent. Riktig nok for 3-4 år siden. Anonymkode: 740c2...bd0
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #5 Skrevet 13. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ei i klassen min min søster fikk støtte fra lånekassen i 10.klasse. Hun søkte om det og fikk godkjent. Riktig nok for 3-4 år siden. Anonymkode: 740c2...bd0 Da skulle jeg likt og sett hvilke regler hun har fått lån/stipend etter. Anonymkode: b05bf...8a8 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #6 Skrevet 13. april 2017 Jeg syns egentlig at det er veldig trist at det er så lite støtte å få når man er så ung. I dette tilfellet ville jenta ta abort, men fordi hun var så ung skjønte hun ikke at hun var gravid før det var for sent og fikk avslag på abortsøknad. Jeg tenker at siden mor til barnet er så pass ung så er det best at en voksen person er hjemme med henne i begynnelsen når barnet er født for å lære henne hvordan hun skal ta vare på barnet, og de fleste foreldre har jo jobb. I tillegg må jo alle gjennom grunnskolen. Anonymkode: a476a...1be
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #7 Skrevet 13. april 2017 På 13.4.2017 den 0.02, AnonymBruker skrev: Hvis en jente på 15 får en baby, hva støtte har hun rett på? Jeg husker at en på min skole var gravid som 14-åring, og det ble oppdaget for sent til å ta abort hvis hun ville det, hva støtte har familien til jenta krav til da? Jeg husker at moren til jenta var hjemme og hjalp henne, og hun kom tilbake til skolen etter en stund. Jeg vil anta at bestemoren til babyen var hjemme med barnet etter mor dro tilbake til ungdomsskolen. Har bestemor rett til å ta permisjon fra jobb for å ta vare på babyen til sitt mindreårige barn? Hva pengestøtte har man krav på i en slik situasjon? Jeg bare lurer på hva man gjør i en slik situasjon. Anonymkode: a476a...1be Huff...Barnevernet vil kunne gi deg råd og følge deg opp! Anonymkode: cf6be...8a2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #8 Skrevet 14. april 2017 Hvilken støtte, heter det Anonymkode: f2991...33b 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #9 Skrevet 14. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken støtte, heter det Anonymkode: f2991...33b Anonymkode: a476a...1be
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #10 Skrevet 14. april 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken støtte, heter det Anonymkode: f2991...33b Korrekt er nok "Hva slags støtte får..." Anonymkode: cf6be...8a2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå