Vakkertliv Skrevet 12. april 2017 #1 Del Skrevet 12. april 2017 Hei. Hva er forskjellen på Endometriose/Pco eller pcos. Prøvd å Google meg til det. Virker som begge går ut på å ha lye smerter, men hvordan vet man hva som er hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 12. april 2017 #2 Del Skrevet 12. april 2017 Polycystisk ovariesyndrom eller PCOS er en tilstand der det foregår cystedannelser i eggstokker og av den grunn gir hormonforstyrrelser. Endometriose er noe annet. Endometriose er en sykdom som kan oppstå hos kvinner i fruktbar alder.Endometriose er en tilstand der vev som tilsvarer den blodrike slimhinnen i livmoren, endometrium, finnes andre steder i kroppen. Vevet påvirkes av hormonforandringene under menstruasjonssyklus. Endometriosen kan være på en overflate som vil blø under menstruasjonen på samme måte som fra livmoren. Vevet kan også være inne i fast vev, og vil da fungere som en cyste som blir mer blodfylt og større under menstruasjonen. Endometriose er vanlig på organer i bukhulen. Den vanligste forklaringen på endometriose i bukhulen er at noe av menstruasjonsblodet med celler fra endometriet føres gjennom egglederen ut i bukhulen og fester seg på bukhinnen, eggstokker, tarmen og urinveier. Det skapes lesjoner, blodfylte cyster og sammenvoksninger, som resulterer i betennelser, smerter, barnløshet og mulige andre medisinske problemer. Det kan forekomme endometriose i neseslimhinnen. Fritt kopiert men dette er sån ca Jeg har selv Endometriose. Dette kan sjekkes ut med lapraskopi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #3 Del Skrevet 12. april 2017 6 minutter siden, Kårky skrev: Polycystisk ovariesyndrom eller PCOS er en tilstand der det foregår cystedannelser i eggstokker og av den grunn gir hormonforstyrrelser. Endometriose er noe annet. Endometriose er en sykdom som kan oppstå hos kvinner i fruktbar alder.Endometriose er en tilstand der vev som tilsvarer den blodrike slimhinnen i livmoren, endometrium, finnes andre steder i kroppen. Vevet påvirkes av hormonforandringene under menstruasjonssyklus. Endometriosen kan være på en overflate som vil blø under menstruasjonen på samme måte som fra livmoren. Vevet kan også være inne i fast vev, og vil da fungere som en cyste som blir mer blodfylt og større under menstruasjonen. Endometriose er vanlig på organer i bukhulen. Den vanligste forklaringen på endometriose i bukhulen er at noe av menstruasjonsblodet med celler fra endometriet føres gjennom egglederen ut i bukhulen og fester seg på bukhinnen, eggstokker, tarmen og urinveier. Det skapes lesjoner, blodfylte cyster og sammenvoksninger, som resulterer i betennelser, smerter, barnløshet og mulige andre medisinske problemer. Det kan forekomme endometriose i neseslimhinnen. Fritt kopiert men dette er sån ca Jeg har selv Endometriose. Dette kan sjekkes ut med lapraskopi. Du har ikke oppgitt kilde. Hvor har du kopiert infoen om endometriose fra? Dette er neppe skrevet av fagfolk. Anonymkode: 8746a...9d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 12. april 2017 #4 Del Skrevet 12. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har ikke oppgitt kilde. Hvor har du kopiert infoen om endometriose fra? Dette er neppe skrevet av fagfolk. Anonymkode: 8746a...9d7 wikipedia nå legger jeg til en annen, og den er fin ..http://www.endometriose.no/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #5 Del Skrevet 12. april 2017 Endometriose er at vevet som normalt er i livmoren begynner å vokse andre steder i buken og tarmen. Vevet påvirkes av hormoner på samme måte som vevet i livmoren og kan begynne å blø, danne arrvev på for eksempel tarm og bukmuskler og gi store smerter. PCO(S) er cyster/blærer på eggstokkene som hindrer normal eggløsning og kan vokse seg så store at de ødelegger funksjonen til eggstokkene og/eller eggledere permanent. De kan også sprekke og gi smerter. Anonymkode: c3bc6...591 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vakkertliv Skrevet 12. april 2017 Forfatter #6 Del Skrevet 12. april 2017 Takk for svar:) Kan man ha begge deler? Prøvde å Google, men fant desverre mest på engelsk:) Skal ha kikhullopperasjon snart for å finne ut av om jeg har Endometriose, men så begynte jeg å lese på nettet (burde holdt meg unna googe) og begynte å lure på Pco:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #7 Del Skrevet 12. april 2017 2 minutter siden, Vakkertliv skrev: Takk for svar:) Kan man ha begge deler? Prøvde å Google, men fant desverre mest på engelsk:) Skal ha kikhullopperasjon snart for å finne ut av om jeg har Endometriose, men så begynte jeg å lese på nettet (burde holdt meg unna googe) og begynte å lure på Pco:) Maan kan ha alle tre enten samtidig eller begynne med en av dem og fortsette med de to andre. Som regel får man først PCOS/PCO først, så tillegg av endometriose. Aktiv endometriose er avhengig av menstruasjon for å vokse og å leve. Men jenter har fått påvist endometriose før de har begynt å menstruere. Anonymkode: 8746a...9d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #8 Del Skrevet 12. april 2017 Man kan ha begge deler. En kikkhullsoperasjon vil vise om du har endo/PCOS eller begge. Anonymkode: c3bc6...591 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå