Gå til innhold

Endometriose/Pco eller pcos

Vakkertliv

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva er forskjellen på Endometriose/Pco eller pcos. Prøvd å Google meg til det.

Virker som begge går ut på å ha lye smerter, men hvordan vet man hva som er hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Polycystisk ovariesyndrom eller PCOS er en tilstand der det foregår cystedannelser i eggstokker og av den grunn gir hormonforstyrrelser.

Endometriose er noe annet. Endometriose er en sykdom som kan oppstå hos kvinner i fruktbar alder.Endometriose er en tilstand der vev som tilsvarer den blodrike slimhinnen i livmoren, endometrium, finnes andre steder i kroppen. Vevet påvirkes av hormonforandringene under menstruasjonssyklus. Endometriosen kan være på en overflate som vil blø under menstruasjonen på samme måte som fra livmoren. Vevet kan også være inne i fast vev, og vil da fungere som en cyste som blir mer blodfylt og større under menstruasjonen. Endometriose er vanlig på organer i bukhulen. Den vanligste forklaringen på endometriose i bukhulen er at noe av menstruasjonsblodet med celler fra endometriet føres gjennom egglederen ut i bukhulen og fester seg på bukhinnen, eggstokker, tarmen og urinveier. Det skapes lesjoner, blodfylte cyster og sammenvoksninger, som resulterer i betennelser, smerter, barnløshet og mulige andre medisinske problemer. Det kan forekomme endometriose i neseslimhinnen.

Fritt kopiert men dette er sån ca :) Jeg har selv Endometriose. Dette kan sjekkes ut med lapraskopi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Kårky skrev:

Polycystisk ovariesyndrom eller PCOS er en tilstand der det foregår cystedannelser i eggstokker og av den grunn gir hormonforstyrrelser.

Endometriose er noe annet. Endometriose er en sykdom som kan oppstå hos kvinner i fruktbar alder.Endometriose er en tilstand der vev som tilsvarer den blodrike slimhinnen i livmoren, endometrium, finnes andre steder i kroppen. Vevet påvirkes av hormonforandringene under menstruasjonssyklus. Endometriosen kan være på en overflate som vil blø under menstruasjonen på samme måte som fra livmoren. Vevet kan også være inne i fast vev, og vil da fungere som en cyste som blir mer blodfylt og større under menstruasjonen. Endometriose er vanlig på organer i bukhulen. Den vanligste forklaringen på endometriose i bukhulen er at noe av menstruasjonsblodet med celler fra endometriet føres gjennom egglederen ut i bukhulen og fester seg på bukhinnen, eggstokker, tarmen og urinveier. Det skapes lesjoner, blodfylte cyster og sammenvoksninger, som resulterer i betennelser, smerter, barnløshet og mulige andre medisinske problemer. Det kan forekomme endometriose i neseslimhinnen.

Fritt kopiert men dette er sån ca :) Jeg har selv Endometriose. Dette kan sjekkes ut med lapraskopi.

Du har ikke oppgitt kilde. Hvor har du kopiert infoen om endometriose fra? Dette er neppe skrevet av fagfolk. 

Anonymkode: 8746a...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har ikke oppgitt kilde. Hvor har du kopiert infoen om endometriose fra? Dette er neppe skrevet av fagfolk. 

wikipedia :)

nå legger jeg til en annen, og den er fin ..http://www.endometriose.no/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Endometriose er at vevet som normalt er i livmoren begynner å vokse andre steder i buken og tarmen. Vevet påvirkes av hormoner på samme måte som vevet i livmoren og kan begynne å blø, danne arrvev på for eksempel tarm og bukmuskler og gi store smerter. 

PCO(S) er cyster/blærer på eggstokkene som hindrer normal eggløsning og kan vokse seg så store at de ødelegger funksjonen til eggstokkene og/eller eggledere permanent. De kan også sprekke og gi smerter.

Anonymkode: c3bc6...591

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Kan man ha begge deler? Prøvde å Google, men fant desverre mest på engelsk:)

Skal ha kikhullopperasjon snart for å finne ut av om jeg har Endometriose, men så begynte jeg å lese på nettet (burde holdt meg unna googe) og begynte å lure på Pco:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Vakkertliv skrev:

Takk for svar:)

Kan man ha begge deler? Prøvde å Google, men fant desverre mest på engelsk:)

Skal ha kikhullopperasjon snart for å finne ut av om jeg har Endometriose, men så begynte jeg å lese på nettet (burde holdt meg unna googe) og begynte å lure på Pco:)

Maan kan ha alle tre enten samtidig eller begynne med en av dem og fortsette med de to andre. Som regel får man først PCOS/PCO først, så tillegg av endometriose.  Aktiv endometriose er avhengig av menstruasjon for å vokse og å leve. Men jenter har fått påvist endometriose før de har begynt å menstruere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan ha begge deler. En kikkhullsoperasjon vil vise om du har endo/PCOS eller begge.

Anonymkode: c3bc6...591

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...