Gå til innhold

Hvordan få barnet til å svelge flytende medisin (1,5 år)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn på halvannet år har skikkelig infeksjon i kroppen, og må nå få i h*n flytende antibiotika FIRE ganger om dagen i TO uker. 

På kvelden kan jeg blande det i melk, men hva ellers? 

Fikk med en slags sprøyte og tips om å sprøyte det langt bak jekslene, men h*n spytter det ut likevel. 

Barnehage må også gi medisinen når påsken er over, så trenger virkelig gode tips her!

Anonymkode: a034b...6ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke blande i melk de andre gangene og han drikker det da!?

Anonymkode: 1ae21...857

• Liker 6
Skrevet (endret)

Vi ble anbefalt syltetøy men det funka dårlig, hun spiser fortsatt ikke syltetøy tre år etter.. Men det kan jo forsøkes, slke barn er jo ikke like. 

Du kan jo forsøke å bestikke, hvis barnet tar medisinen så får det rosiner eller no snacks som det liker. Men det blir kanskje ikke populært i barnehagen.

Endret av Forundret..
Skrevet

Kanskje du kan lure det inn i saft, juice eller noe annet barnet liker? Du sier/viser selvsagt ikke at det er medisin i koppen ;) Bare god drikke.

AnonymBruker
Skrevet

Har blanda det i aprikosmos eller fruktmos:) en bit av det andre måltid etter hver skje for å få bort smaken:)

Anonymkode: 81fa0...920

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke blande i melk de andre gangene og han drikker det da!?

Anonymkode: 1ae21...857

En halvannetåring drikker ikke melk fire ganger om dagen. I hvert fall ikke min. 

12 minutter siden, Tibbie skrev:

Kanskje du kan lure det inn i saft, juice eller noe annet barnet liker? Du sier/viser selvsagt ikke at det er medisin i koppen ;) Bare god drikke.

Joda, men barnet drikker jo bare litt av koppen, aner aldri når h*n er tørst. Blir umulig å dosere, og  vite hvor mye h*n får i seg. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har blanda det i aprikosmos eller fruktmos:) en bit av det andre måltid etter hver skje for å få bort smaken:)

Anonymkode: 81fa0...920

Skal prøve fruktmos. 😊 Tviler på at h*n vil spise det tre ganger om dagen, men definitivt bra til en av gangene! 

Så da gjenstår to ganger til per dag...

Flere tips??

Skrevet

Jeg har lært at det beste er å få det unnagjort. Legg barnet på ryggen og sprut veldig lite av gangen ved siden av tungen. Det er ikke gøy for noen, men slik er det bare. Så er det kos og belønning etterpå. Hvis du blander ut i noe og smaken enda er der, så øker du bare mengden som må ned og derved forlenger du problemet. 

• Liker 5
Skrevet

I vår barnehage er de veldig drevne på å gi medisin og der gjelder det også å få det unnagjort så raskt som mulig. De takler det mest sannsynlig veldig bra. 

Skrevet

Ikke lag mer drama enn nødvendig. Bruk den sprøyta du fikk og legg den så langt bak på tunge/i svelget på soppen så går dette helt fint, sier en far som har svart belte i slike trivialiteter. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Gorgonzola skrev:

Ikke lag mer drama enn nødvendig. Bruk den sprøyta du fikk og legg den så langt bak på tunge/i svelget på soppen så går dette helt fint, sier en far som har svart belte i slike trivialiteter. 

Enig. Medisinen må inn, og det er bare dumt å dulle rundt. Så får h*n noe som tar bort smaken etterpå, heller.

Anonymkode: 512fd...91e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Antibiotika bør ikke gis sammen med melk. Meieriprodukter svekker effekten av antibiotika.

Anonymkode: 6089c...1c6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn på halvannet år har skikkelig infeksjon i kroppen, og må nå få i h*n flytende antibiotika FIRE ganger om dagen i TO uker. 

På kvelden kan jeg blande det i melk, men hva ellers? 

Fikk med en slags sprøyte og tips om å sprøyte det langt bak jekslene, men h*n spytter det ut likevel. 

Barnehage må også gi medisinen når påsken er over, så trenger virkelig gode tips her!

Hva heter medisinen? For å vite hva du kan blande den med, så må du lese enten i felleskatalogen.no elle rpakningsvedlegget. De fleste medisiner/antibiotika beregnet på barn er tilsatt smak slik at de ikke skal være ekle å få i munnen. 

Anonymkode: 1a181...471

AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk over til antibiotika i tablettform i stedet, da barnet nektet å innta miksturen (noe jeg godt skjønner - det å da gå an å lage noe som smaker bedre?) Gikk helt fint med tablett, som ble svelget ned med et glass saft. 

Anonymkode: 19608...ea8

Skrevet

Her har vi pleid å blande medisin i saft, og sagt: "dette er medisinsaft. Den skal gjøre deg frisk og rask, så da må du være flink gutt å drikke opp alt så fort du kan." Det funker hver gang. Selv en gang han fikk medisin som ikke skulle blandes ut. Har hatt positiv erfaring med å snakke og forklare. 

AnonymBruker
Skrevet

Nylig vaksinert?

Anonymkode: 2f024...371

Gjest Sugemerke
Skrevet
2 timer siden, Gorgonzola skrev:

Jepp. Inn med det. Etterpå er det fruktmos og kos for å få vekk smaken.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antibiotika bør ikke gis sammen med melk. Meieriprodukter svekker effekten av antibiotika.

Anonymkode: 6089c...1c6

Hvor finner du dette?

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svar! 

I dag prøvde jeg igjen, forklarte om medisin, la barnet på ryggen og sprøytet litt og litt inn, på siden av tennene men langt bak. Deretter noe godt for å få bort smaken. 

Fungerte bra. Takk for alle (bryske) tips!! 😄

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...