AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #1 Skrevet 12. april 2017 Jeg har lavt stoffskifte, noe forhøyet insulin og legen min vil ha meg på lavkarbo. Har fulgt retningslinjene hans over en lengre periode, men jeg er usikker på om det egentlig bare gjør meg dårligere. Mens jeg har vært syk har jeg oppdaget at jeg må spise hver 3-4 time, ellers går jeg i bakken og får en periode der stoffskiftet ligger for lavt. Har aldri slitt med dette tidligere, kunne gå fra frokost til middag uten å spise uten at det var noe problem (dager hvor jeg var så busy at jeg glemte å spise). Jeg har alltid hatt en sunt og variert kosthold. Nå har jeg sluttet å spise brød, hvit pasta, ris og det meste av unødvendig søtt. Spiser masse grønnsaker, avocado, frø, bønner, kikerter, kesam, egg og linser istedenfor. Spiser også noe knekkebrød og fullkornspasta. Min teori er at jeg ikke klarer å sette fettforbrenningen effektivt nok i gang og derfor er avhengig av å få tilført karbohydrater. Er dette mulig? Hvordan kommer jeg meg evt. ut av den sirkelen? Kan jeg få ned insulinet mitt og holde blodsukkeret mitt stabilt med noe annet enn lavkarbo? Eller kanskje kjøre på med noe mer karbohydrater, hva bør jeg tilføre da evt.? Ble enormt mange spørsmål det her, setter stor pris på innspill Anonymkode: 1d070...5d4
BlendaSensitive Skrevet 12. april 2017 #2 Skrevet 12. april 2017 På svensk, men om temaet på et begripelig språk. http://www.kostdoktorn.se/diabetes/hogt-blodsocker 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #3 Skrevet 12. april 2017 Jeg har selv vert på lavkarbo lenge (prøver å gå ut av det nå) Man må spise mye fett isteden for karbohydrater fordi det blir den nye energikilden din, og det kan ta litt tid før kroppen omjusterer seg. Jeg fant ut at jeg spiste aaaltfor mye kjøtt og den var ikke sunn den lavkarbodietten jeg var på. Om legen har rett i å gi deg dette rådet veit jeg rett og slett ikke. Er det en spesialist du går til, eller bare en fastlege? Anonymkode: 716cf...773 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #4 Skrevet 12. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv vert på lavkarbo lenge (prøver å gå ut av det nå) Man må spise mye fett isteden for karbohydrater fordi det blir den nye energikilden din, og det kan ta litt tid før kroppen omjusterer seg. Jeg fant ut at jeg spiste aaaltfor mye kjøtt og den var ikke sunn den lavkarbodietten jeg var på. Om legen har rett i å gi deg dette rådet veit jeg rett og slett ikke. Er det en spesialist du går til, eller bare en fastlege? Anonymkode: 716cf...773 Ja, det er den overgangen jeg mistenker at jeg ikke klarer fordi stoffskiftet mitt fortsatt ikke er stabilisert. Det skal være bra for stoffskiftet å holde et stabilt blodsukker, så kanskje jeg blir bedre om jeg får det til. Men så er jeg ikke frisk nok til å klare den ovcergangen, så da kommer jeg liksom ikke videre Jeg spiser ikke mer kjøtt eller fisk enn jeg gjorde før, ca. 5 dager i uken til middag og vegetar de andre dagene. Kostholdet mitt nå er mye sunnere enn det jeg hadde før, har byttet ut karbohydratene med ting som inneholder mer næringsstoffer. Jeg går til spesialist Anonymkode: 1d070...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #5 Skrevet 12. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er den overgangen jeg mistenker at jeg ikke klarer fordi stoffskiftet mitt fortsatt ikke er stabilisert. Det skal være bra for stoffskiftet å holde et stabilt blodsukker, så kanskje jeg blir bedre om jeg får det til. Men så er jeg ikke frisk nok til å klare den ovcergangen, så da kommer jeg liksom ikke videre Jeg spiser ikke mer kjøtt eller fisk enn jeg gjorde før, ca. 5 dager i uken til middag og vegetar de andre dagene. Kostholdet mitt nå er mye sunnere enn det jeg hadde før, har byttet ut karbohydratene med ting som inneholder mer næringsstoffer. Jeg går til spesialist Anonymkode: 1d070...5d4 Ok, det er bra du spiser sunnere da overganger kan være vanskelig ja, er ikke alltid lurt å bare hoppe 100% inn i noe men heller ta et litt gradvis, jeg kan heller ikke bare hoppe ut av lavkarbodietten igjen. Kroppen må jo justere seg mye, og fungerer helt annerledes på lavkarbo enn ellers, så om du nettopp har begynt å det blir for mye, kanskje du burde legge til litt mer karbohydrater til kroppen din klarer å justere seg etter forandringene. Anonymkode: 716cf...773 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #6 Skrevet 12. april 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, det er bra du spiser sunnere da overganger kan være vanskelig ja, er ikke alltid lurt å bare hoppe 100% inn i noe men heller ta et litt gradvis, jeg kan heller ikke bare hoppe ut av lavkarbodietten igjen. Kroppen må jo justere seg mye, og fungerer helt annerledes på lavkarbo enn ellers, så om du nettopp har begynt å det blir for mye, kanskje du burde legge til litt mer karbohydrater til kroppen din klarer å justere seg etter forandringene. Anonymkode: 716cf...773 Godt å høre at den overgangen faktisk kan være vanskelig og at det ikke bare er meg Du har sikkert rett, jeg blir så innmari ivrig, så hopper inn 100 % med en gang jeg. Er grovt brød en grei ting å innføre igjen? Det kan jeg spise hele dagen, så det er veldig praktisk. Anonymkode: 1d070...5d4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #7 Skrevet 12. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Godt å høre at den overgangen faktisk kan være vanskelig og at det ikke bare er meg Du har sikkert rett, jeg blir så innmari ivrig, så hopper inn 100 % med en gang jeg. Er grovt brød en grei ting å innføre igjen? Det kan jeg spise hele dagen, så det er veldig praktisk. Anonymkode: 1d070...5d4 Vel, det er ikke akkurat lavkarbovennlig å spise brød hele dagen...Men du må jo finne et kosthold som funker for deg, og som du klarer å opprettholde i lengden. Anonymkode: f5d3f...102
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #8 Skrevet 12. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, det er ikke akkurat lavkarbovennlig å spise brød hele dagen...Men du må jo finne et kosthold som funker for deg, og som du klarer å opprettholde i lengden. Anonymkode: f5d3f...102 Nei, det forstår jeg. Men tror jeg sliter med overgangen fra normalt kosthold til lavkarbo og derfor må ta det litt saktere enn jeg har gjort til nå. Så lurte egentlig på om om brød til noen av måltidene kunne vært en grei ting å innføre igjen? Bedre enn f.eks mer pasta? Eller frukt? Null problemer med å holde meg unna brød. Jeg kan opprettholde et hvilket som helst kosthold om det bidrar til at energinivået mitt blir 100% igjen. Anonymkode: 1d070...5d4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #9 Skrevet 13. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Godt å høre at den overgangen faktisk kan være vanskelig og at det ikke bare er meg Du har sikkert rett, jeg blir så innmari ivrig, så hopper inn 100 % med en gang jeg. Er grovt brød en grei ting å innføre igjen? Det kan jeg spise hele dagen, så det er veldig praktisk. Anonymkode: 1d070...5d4 Tilbake (var ikke meg som svarte deg tidligere. Nå veit jeg ikke hvor lite karbohydrater du er på nå. Hvis du følger Fedon Lindberg f.eks så tillater han litt mer karbohydrater enn Atkins, men det er ikke snakk om så veldig mye. Et knekkebrød kanskje eller litt havregrøt. Du kan jo også f.eks spise litt linser eller bønner, det inneholder litt karbohydrater med ikke så veldig mye. Anonymkode: 716cf...773
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #10 Skrevet 13. april 2017 Jeg forsøkte lavkarbo over en lengre periode, men opplevde at jeg gikk mye sulten. Spiste ofte og i passende mengder, men ble sulten igjen med en gang, og ofte ikke mett nok rett etter måltid. Tilslutt hev jeg innpå grovbrødskiver en morgen i ren desperasjon og kjente metthetfølelse kommer som en lykke fra oven. Da var det slutt på lavkarbo for min del. Anonymkode: c8538...669
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå