Gå til innhold

Hvilket skandinavisk monarki tror dere går i oppløsning først?

23fq  

26 stemmer

1. 1. affa

• Det norske monarki
      12
    • Det svenske monarki
      11
    • Den danske monarki
      3

Anbefalte innlegg

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet (endret)

Så hvilket av de skandinaviske monarkiene tror dere vil falle først ?

Jeg tror det svenske. Mulig jeg tar feil men jeg tror monarkiet står mye sterkere i både Norge og Danmark enn hva det gjør i Sverige. 

Endret av Balian de Ibelin
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror også det svenske av samme grunn som deg. 

Gjest antbug
Skrevet

Jeg tror det svenske vil overleve lengst. Kungen har ikke vært populær, men hans eldste datter er det. Når hun overtar tronen tror jeg det svenske monarkiet blir styrket. Hun vil ha en samlende kraft fordi hun er så varm og jordnær samtidig som hun vet å oppføre seg og ikke bli politisk.

Danskene er vant til et kongehus som holder avstand og gjør som de selv vil, så de overlever nok noen generasjoner til uansett hva de unge finner på.

Er redd det norske ryker først, for situasjonen er motsatt her hos oss. Vi har en elsket og jordnær konge nå, mens vårt kronprinspar ser ut til å bevege seg bort fra alt som lukter folkelig. Når de tar over tror jeg ting begynner å falle fra hverandre. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med antbug her. 

Anonymkode: 1cd2a...e95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Norske først, så danske og til slutt svenske. 

Dette baserer jeg på at det norske monarkiet er på vei nedover. Når MM og krompen tar over, så tror jeg langt flere vil bli negative til monarkiet. De representerer ikke Norge på en god måte. 

Det danske monarkiet er jeg ikke så kjent med, derfor setter jeg dem i midten :laugh: men det er bare fordi jeg tror det svenske monarkiet vil bli veldig sterkt med kronprinsesse Victoria. Hun er en stødig og klok dame. 

Anonymkode: 09aff...fcd

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, antbug skrev:

Jeg tror det svenske vil overleve lengst. Kungen har ikke vært populær, men hans eldste datter er det. Når hun overtar tronen tror jeg det svenske monarkiet blir styrket. Hun vil ha en samlende kraft fordi hun er så varm og jordnær samtidig som hun vet å oppføre seg og ikke bli politisk.

Danskene er vant til et kongehus som holder avstand og gjør som de selv vil, så de overlever nok noen generasjoner til uansett hva de unge finner på.

Er redd det norske ryker først, for situasjonen er motsatt her hos oss. Vi har en elsket og jordnær konge nå, mens vårt kronprinspar ser ut til å bevege seg bort fra alt som lukter folkelig. Når de tar over tror jeg ting begynner å falle fra hverandre. 

Har monarkiet noen gang vært folkelig.  De vet ikke engang hvordan det er å være en vanlig nordmann, hvordan kan de da være folkelige? 

Skrevet

Sverige. Snart rives kongehuset av en som roper allahu akbar og blir erstattet med en moske hvor sharia blir gjallet i fra tårnet dagen lang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ingen av dem faller i levetiden til de yngste medlemmene til dagens kongefamilier. Det som kan felle dem på sikt er når de dør ut naturlig, altså at de går tom for arvinger. Jeg tror ikke man i dag ville godtatt en fjern slektning som tronfølger. 

Anonymkode: 08d86...c1a

Skrevet

Tror egentlig det vil være litt tilfeldige fadeser som kan komme til å felle kongehuset. 

På samme måte kan rett opptreden i en eller annen kritisk situasjon berge det for en generasjon til. 

Dette gjelder alle landene. 

Gjest antbug
Skrevet
1 time siden, Boomonster skrev:

Har monarkiet noen gang vært folkelig.  De vet ikke engang hvordan det er å være en vanlig nordmann, hvordan kan de da være folkelige? 

Det kan de selvfølgelig ikke, men de kan og bør oppføre seg på en sånn måte at man ikke får inntrykk av at de forakter det folkelige. Det folkelige er jo det som kommer fra folket de skal representere. Kong Harald har gjort en god jobb der, og det samme gjorde hans far. 

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
1 time siden, Boomonster skrev:

Tror det er viktig å huske at det skal faktisk være forskjell på kongelige og vanlige. Det er kanskje urettferdig men om man skal ha kongelige så må de stå over resten av befolkingen. Ellers så er det ingen vits med og ha dem.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Så hvilket av de skandinaviske monarkiene tror dere vil falle først ?

Jeg tror det svenske. Mulig jeg tar feil men jeg tror monarkiet står mye sterkere i både Norge og Danmark enn hva det gjør i Sverige. 

Så du det gigantiske brullupet til Prinsesse Victoria eller? 

Pluss at jeg tro alle elske de to prinsessene der, så nei, jeg tror ikke det vil gå i oppløsning med det første. 

Anonymkode: af86c...def

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du det gigantiske brullupet til Prinsesse Victoria eller? 

Pluss at jeg tro alle elske de to prinsessene der, så nei, jeg tror ikke det vil gå i oppløsning med det første. 

Jeg så det de viste på nyhetene.

Men som jeg sa det er mulig jeg tar feil.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at kongehuset er en del av vår kultur og jeg tror vi kommer til å holde på det, men det med hvordan det blir finansiert burde kanskje blitt en annen ordning på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...