AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #1 Skrevet 12. april 2017 Gjelder spesielt de dagene jeg er på jobb og står opp klokka 06. Spiser typisk 2 skiver (hjemmelaget) brød med smør til frokost, 2 skiver med snøfrisk og en yoghurt til mellommåltid, 3 skiver med ost til lunsj, proteinshake etter trening på ca 125 kcal, middag på kanskje mellom 600 og 700 kcal og så en eller to skiver med egg til kvelds. Det er veldig mye mat for en liten kropp. Er bare 160. Er veldig slank og muskuløs, så regner egentlig med at jeg har en høy hvileforbrenning. Trener ganske tungt 6 dager i uka. Polarklokken sier jeg forbrenner 1800 kcal dager jeg trener, men det vet jeg er bare tull. Tror det er nærmere 2300 kcal. Jeg er bare glad om jeg går opp i muskelmasse og jeg har gått opp 1 kilo på en måned og fått mer muskler på armene, men er så redd for å legge på meg mye fett fordi jeg er redd for at kroppen min bare er sulten hele tiden selv om den egentlig ikke trenger alle kaloriene. Er derfor veldig redd for å spise godteri fordi jeg føler jeg inntar så mye kcal i mat. Spiser meg svært sjelden stappmett og spiser bare til jeg føler meg OK. Så mitt spørsmål er om man egentlig kan stole på denne sultfølelsen og spise når man er sulten om det så betyr at jeg øker matinntaket ytterligere (når man er som meg og er normalvektig da) eller om jeg da vil legge på meg fett? Anonymkode: e017f...26c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #2 Skrevet 12. april 2017 Det er ikke krise om du legger på deg 5kg. Da vet du at du spiser litt for mye og reduserer inntaket bittelitt. Er ikke krise det. Er ikke som om du dør den dagen du veier 5 kg for "mye". Jeg skjønner ikke vitsen med å bruke det ene livet du har i ekstrem frykt for et par kilo for mye når du er normalvektig. Er det virkelig det du liker å gjøre på fritiden; bekymre deg? Anonymkode: a92d5...bea 4
Gjest Overrasket Skrevet 12. april 2017 #3 Skrevet 12. april 2017 Jeg har det samme problemet selv, jeg er stadig sulten uten at det mangler på måltider. Jeg også spiser mye hjemmelaget brød og solide middager. Jeg har bare avfunnet meg med at jeg er litt sulten i blant, og tenker ikke noe mer på saken.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #4 Skrevet 12. april 2017 Om du trenere mye så trenger du jo mye mer mat fordi du forbrenner det bort, du må jo ha litt energi til overs også. Du spiser mye brød, hvis du skal spiser mer så kanskje legg til andre ting, frukt, egg, nøtter for eksempel, sunne ting uansett, men det virker som at du kanskje ikke får i deg nok om du går og er sulten? Anonymkode: 04ed5...a7f 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #5 Skrevet 12. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke krise om du legger på deg 5kg. Da vet du at du spiser litt for mye og reduserer inntaket bittelitt. Er ikke krise det. Er ikke som om du dør den dagen du veier 5 kg for "mye". Jeg skjønner ikke vitsen med å bruke det ene livet du har i ekstrem frykt for et par kilo for mye når du er normalvektig. Er det virkelig det du liker å gjøre på fritiden; bekymre deg? Anonymkode: a92d5...bea Men jeg ønsker ikke 5 kilo i fett. Jeg bryr meg ikke om vekta siden jeg er muskuløs og veier deretter (har lav, men normal fettprosent. ) , men 5 kilo fett på en liten kropp er veldig mye og det er stress å gå ned i vekt. Har aldri gått ned i vekt med vilje hele mitt liv, og det er klart at det er mye mer stress å spise i kaloriunderskudd i stedet for å bare droppe å legge på seg -TS Anonymkode: e017f...26c 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #6 Skrevet 12. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du trenere mye så trenger du jo mye mer mat fordi du forbrenner det bort, du må jo ha litt energi til overs også. Du spiser mye brød, hvis du skal spiser mer så kanskje legg til andre ting, frukt, egg, nøtter for eksempel, sunne ting uansett, men det virker som at du kanskje ikke får i deg nok om du går og er sulten? Anonymkode: 04ed5...a7f Ja, jeg vet. Det er absolutt mer enn nok brød, men jeg spiser gjerne havregrøt til kvelds i stedet for brød og sånt. Er dårlig på frukt, så kan kanskje spise en banan når jeg er sulten mellom middag og kvelds. Bra tips! Ja, jeg lurer jo på om det at jeg er sulten HELE tiden betyr at kroppen egentlig trenger mer næring eller om den lurer meg. Sånn som nå holder jeg på å dø av sult og jeg tenkte å vente litt til med kveldsmaten siden jeg ikke liker å legge meg sulten i 10-tiden igjen Anonymkode: e017f...26c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #7 Skrevet 12. april 2017 Kanskje du trenger å spiser mer variert. Om du spiser avocado f.eks så inneholder det en del fett. Og kanskje ha noe på brødskiva til frokost, da metter det mer. Anonymkode: 04ed5...a7f 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #8 Skrevet 12. april 2017 Om du du f.eks spiser peanøttsmør eller andre nøttesmør så er det ganske mettende. Anonymkode: 04ed5...a7f
Minlillesky Skrevet 12. april 2017 #9 Skrevet 12. april 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjelder spesielt de dagene jeg er på jobb og står opp klokka 06. Spiser typisk 2 skiver (hjemmelaget) brød med smør til frokost, 2 skiver med snøfrisk og en yoghurt til mellommåltid, 3 skiver med ost til lunsj, proteinshake etter trening på ca 125 kcal, middag på kanskje mellom 600 og 700 kcal og så en eller to skiver med egg til kvelds. Det er veldig mye mat for en liten kropp. Er bare 160. Er veldig slank og muskuløs, så regner egentlig med at jeg har en høy hvileforbrenning. Trener ganske tungt 6 dager i uka. Polarklokken sier jeg forbrenner 1800 kcal dager jeg trener, men det vet jeg er bare tull. Tror det er nærmere 2300 kcal. Jeg er bare glad om jeg går opp i muskelmasse og jeg har gått opp 1 kilo på en måned og fått mer muskler på armene, men er så redd for å legge på meg mye fett fordi jeg er redd for at kroppen min bare er sulten hele tiden selv om den egentlig ikke trenger alle kaloriene. Er derfor veldig redd for å spise godteri fordi jeg føler jeg inntar så mye kcal i mat. Spiser meg svært sjelden stappmett og spiser bare til jeg føler meg OK. Så mitt spørsmål er om man egentlig kan stole på denne sultfølelsen og spise når man er sulten om det så betyr at jeg øker matinntaket ytterligere (når man er som meg og er normalvektig da) eller om jeg da vil legge på meg fett? Anonymkode: e017f...26c Er du flink til å drikke vann? Får ikke kroppen nok vann så føler man seg ofte sulten, men man er egentlig bare tørst Prøv å ta et glass vann neste gang du føler deg sulten etter et måltid 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #10 Skrevet 12. april 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg ønsker ikke 5 kilo i fett. Jeg bryr meg ikke om vekta siden jeg er muskuløs og veier deretter (har lav, men normal fettprosent. ) , men 5 kilo fett på en liten kropp er veldig mye og det er stress å gå ned i vekt. Har aldri gått ned i vekt med vilje hele mitt liv, og det er klart at det er mye mer stress å spise i kaloriunderskudd i stedet for å bare droppe å legge på seg -TS Anonymkode: e017f...26c Du virker ekstremt stressa allerede, så jeg ser ikke forskjellen. Du sier du har aldri gått ned i vekt med vilje, så hvordan vet du i det hele tatt at det er stressende? Man må ikke spise ekstremt lite for å gå ned i vekt. Spiser du 200 kcal mindre per dag så vil du gå ned i vekt, selv om du kanskje går ned sent. Er ikke stressende med mindre du forteller deg selv at det er stressende. Anonymkode: a92d5...bea 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #11 Skrevet 12. april 2017 Jeg tror ikke du skal bekymre deg for å gå opp 5 kg uten videre. Prøv èn dag å spise litt mer/variert og se hvordan du føler deg, er ikke verre enn det. Du kan vel umulig gå opp så mye på en dag er ikke så mye å stresse over. Anonymkode: 04ed5...a7f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #12 Skrevet 12. april 2017 58 minutter siden, Minlillesky skrev: Er du flink til å drikke vann? Får ikke kroppen nok vann så føler man seg ofte sulten, men man er egentlig bare tørst Prøv å ta et glass vann neste gang du føler deg sulten etter et måltid Drikker mye vann og te og juice. Tisser blankt dagen lang. Så ja. Kan ikke drikke mer enn jeg gjør 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du trenger å spiser mer variert. Om du spiser avocado f.eks så inneholder det en del fett. Og kanskje ha noe på brødskiva til frokost, da metter det mer. Anonymkode: 04ed5...a7f Spiser veldig varierte og sunne middager, og det er enklest med smørepålegg mtp jobben min. Det at jeg ikke spiser pålegg til frokost er egentlig fordi jeg har bare mest lyst på rista brød med smør, men kan jo prøve avokado på skiva til frokost. Takk for tips. Anonymkode: e017f...26c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #13 Skrevet 12. april 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du virker ekstremt stressa allerede, så jeg ser ikke forskjellen. Anonymkode: a92d5...bea
debattanten Skrevet 12. april 2017 #14 Skrevet 12. april 2017 Prøv noe som er mer mettende til frokost. Bare noen skiver med noe smør er jo ikke akkurat veldig mettende i lengden. Det er nesten utelukkende karbohydrater som kroppen omsetter veldig raskt. Prøv å kutt ut brødet helt noen frokoster og test ut ting som egg, mager kesam, nøtter, frø, skinke, kylling og andre proteinkilder. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #15 Skrevet 12. april 2017 Synes det høres ut som kroppen din sier ifra fordi den faktisk trenger mat. Å trene tung styrke flere ganger i uka tar jo på, spesielt hvis man lever et generelt aktivt liv ellers også. Stol på kroppens signaler og den naturlige sultfølelsen, i hvert fall så lenge du vet at du ikke er sulten fordi du bare gafler snop og ferdigmat (sånne ting kan som du sikkert vet "lure" kroppen til å tro at den er sulten, fordi den bare mottar tomme kalorier). Når man følger et greit sunt kosthold og ikke bruker mat som trøst, så bør man slappe av og la kroppen gjøre greia si. Hva angår næringsinnholdet i kostholdet ditt, så ser det OK ut, men det er selvsagt mulig å kutte ned på alt brødet og innføre mer fett og grønt. Til frokost og lunsj kan du f.eks. bruke brød som tilbehør, heller enn hovedrolle. Frokost kan for eksempel være en omelett med én skive brød til. Lunsj kan være most avokado med krydder og lime, og én skive brød. Etc etc. En neve valnøtter gjør underverker for en halvsulten mage. Uansett kan man ikke gå rundt og være redd for å legge på seg noen kilo fett i perioder. Vekt og kosthold er en dynamisk greie hvor ting fluktuerer litt opp og ned. Å legge på seg et par kilo i en periode kan ikke sammenlignes med å spise på seg 15 permanente kilo i smågodt og cola. Det er som med vekt som med alt annet, man må prøve seg litt fram og heller justere underveis. Anonymkode: 42b8a...a74 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #16 Skrevet 13. april 2017 18 timer siden, debattanten skrev: Prøv noe som er mer mettende til frokost. Bare noen skiver med noe smør er jo ikke akkurat veldig mettende i lengden. Det er nesten utelukkende karbohydrater som kroppen omsetter veldig raskt. Prøv å kutt ut brødet helt noen frokoster og test ut ting som egg, mager kesam, nøtter, frø, skinke, kylling og andre proteinkilder. Jeg lager brød selv. Det er veldig grovt og inneholder lite karbohydrater. Brukte sånn lifesum og så at jeg faktisk spiser ganske lite karbohydrater. Spiser mer enn nok proteiner Har jo svært proteinrike middager. Anonymkode: e017f...26c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå