Gå til innhold

Hva har du på din veranda?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til deg som ikke har hage eller annet uteområde enn altan/veranda - hva har du på verandaen? Hvilke møbler, har du blomster eller planter? Hvor stor er verandaen din? Er spesielt interessert i å høre om det er andre som dyrker i småskala på sin veranda, i såfall hvilke vekster og hvordan gjør du det rent praktisk? 

Anonymkode: 7f603...278

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til deg som ikke har hage eller annet uteområde enn altan/veranda - hva har du på verandaen? Hvilke møbler, har du blomster eller planter? Hvor stor er verandaen din? Er spesielt interessert i å høre om det er andre som dyrker i småskala på sin veranda, i såfall hvilke vekster og hvordan gjør du det rent praktisk? 

Anonymkode: 7f603...278

Verandaen er 15 kvm. Har sittegruppe i 1 hjørne. Har en slags lav kommode i "bambusstil" og oppå der har jeg potteplanter og minidrivhus,men har ikke dyrket noe eller fikset noe i år,bare karse....på gulvet står det fler potter og lamper. Har og varmelamper i et hjørnet sammen med flagget. Har hengt opp lyspynt langs den ene veggen og taket. Ved siden av sittegruppa er det en slags vinduskarm der jeg har noen blomster og noe annet pynt. Har heller på gulvet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gjør dere av pottene om vinteren? Jeg vokste opp med at man satte de tomme pottene i kjellerboden for at de ikke skulle sprekke, men jeg vil helst slippe å bære dem opp og ned alle trappene til kjelleren. Er det trygt å la dem stå ute om vinteren så lenge man tømmer dem for jord? 

Anonymkode: f7115...74a

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Vi har en liten altan med plass til to stoler og et lite bord. Siden plassen er så liten blir det kun dyrket i altankasser. Har ikke helt bestemte meg for hva som skal dyrkes i år. 'Får også plass til en potte hvor jeg skal dyrke en kjempestor og høy solsikke. Har utsikt mot sjø og innseilingen til sentrum, så elsker altanen min. 

Heldigvis har vi felleshage i borettslaget hvor jeg holder på å etablere kjøkkenhage, sitteområde osv osv.... så alle grønne prosjekter kan realiseres selv om altanen ikke er noe særlig stor. 

Har potter, altankasser osv i boder om vinteren. Tømmer ut jorden og bruker den om igjen neste år etter å ha gjødslet den opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Frostsikre krukker kan stå ute om vinteren. Jeg kjøper alltid god jord tilpasset krukker, eller blander jorden selv. Jeg bruker stort sett samme jorden, men fyller på litt ny jord og kugjødselkompost i forbindelse med planting hver vår. 

Anonymkode: a874b...8cf

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet (endret)

Akkurat nå ingenting. Men jeg kommer til å kjøpe noen stoler og et bord og sette ut der. 

Er en ganske grei størrelse. 10 meter lang og 2-3 meter bred

Endret av Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg har en bitteliten balkong på rundt to kvadrat, hvor jeg har klemt inn to stoler og et bord, samt en tre-etasjes hjørne-pidestall fra Ikea. I tillegg har jeg to balkongkasser og en potteholder hengende på rekkverket. Stort sett holder jeg meg til blomster og urter, men jeg har også hatt jordbær og cherrytomater.

AnonymBruker
Skrevet

Har en hjørneloungesofa, brettbord og noen fargerike krakker ute på balkongen. Har blomsterkasser som henter på kantene fra Ikea, og et par store sinkbøtter. Har dyrket mye urter, tomater og så har jeg kjøpt ferdige paprikaplanter som har holdt under hele sommeren med stadig nye frukter. Siden pottene mine er lette bærer jeg dem ned i kjelleren på vinteren.

Anonymkode: 26fc3...30a

Skrevet

Verandaen vår er på 7 kvm. Vi har hjørnesofa med plass til 5 stykker og et lite bord. Har også en elektrisk grill, samt en benk med lagringsplass og plass til 2 stykker. :) 

Mvh Yvonne :heiajente: 

AnonymBruker
Skrevet
På 13.4.2017 den 0.29, AnonymBruker skrev:

Hvor gjør dere av pottene om vinteren? Jeg vokste opp med at man satte de tomme pottene i kjellerboden for at de ikke skulle sprekke, men jeg vil helst slippe å bære dem opp og ned alle trappene til kjelleren. Er det trygt å la dem stå ute om vinteren så lenge man tømmer dem for jord? 

Anonymkode: f7115...74a

Endel av mine store potter står ute om vinteren, og har gjort det i 5-6 år. Ingen av dem er frostsikre, men det har gått bra. Jeg tømmer dem og snur dem opp ned så det ikke samler seg snø i dem. 

Anonymkode: 10c11...7ac

Skrevet

Har en veranda på cirka ni kvm med to stoler og et lite bord, pluss en solstol og verandakasse, noen krukker og blomsterkasser. Vil ikke ha for mange utemøbler, ga bort de jeg hadde tidligere, tok for mye plass og var et styr å rengjøre, både møblene og gulvet. I år blir det ikke mange planter, tenker jeg har urter og en pen liten sak på bordet. Urter kan klippes ned og tørke/fryses når man reiser bort. Har hatt jordbær, tomater, urter og sommerblomster tidligere. Akkurat nå har jeg bare en påskelilje som har stått fint siden februar.

Skrevet

Gassgrill, to blomsterkasser (henger på utsiden av verandaveggen), bord med plass til fire personer (fem med litt velvilje), en klatreplante og et par store blomsterkrukker. Mener å huske verandaen er 8 kvm.

Vi brukte tid på å finne et nett lite spisebord som kunne stå ute. Stolene skyves under bordet når de ikke er i bruk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...