Gå til innhold

Hvorfor blir folk sur av å vite andres IQ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt merke til her på KG og andre steder på nettet at hvis noen nevner IQ så blir folk skikkelig vemmelig. Det kan være at personen som nevner det skryter, lyver, eller bare nevner det fordi det er relevant, men det er ikke så interessant. Det som er interessant er hvor stygge kommentarer slike mennesker får. Hva er det med andres IQ som får normalt "snille" mennesker til å si stygge ting? 

Anonymkode: 4f3ba...3d8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Misunnelse? 

Nå forteller vel IQ-tester egentlig ikke noe annet enn hvor god man er til å løse IQ-tester 😃

Og man kan øve seg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det handler vel kanskje om at noen mennesker legger unødvendig mye i dette med IQ. 

Farfaren min jobbet med IQ-testing og var en av matematikerne som bragte det til landet. I utgangspunktet ville flere bruke dette i skolesammenheng, noe han var sterk motstander av. "IQ måler en ting - og det er IQ". 

IQ brukes jo fortsatt i flere sammenhenger, som f.eks. der den er faretruende lav, som kan tilsi et mentalt handicap. En høy IQ kan sees i sammenheng med f.eks. gode matematiske evner. 

Så handler det kanskje litt om at Norge er et anti-elitistisk samfunn, og alle målestokker som hevder å kunne 'bevise' intelligens, vil bli kritisert. Ikke tro du er noe, og alt det der. 

Anonymkode: 0bfb3...363

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror i veldig mange tilfeller handler det om hvordan man sier man har høy IQ ;) 

Anonymkode: 597e4...b73

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Janteloven. Det er viktig at man trykker ned de som "tror de er noe".

Anonymkode: a6872...5f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For det er som oftest de med høy 

Anonymkode: 2761c...a74

AnonymBruker
Skrevet

For det er som oftest de med høy som mangler folkeskikk.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror i veldig mange tilfeller handler det om hvordan man sier man har høy IQ ;) 

nettopp

AnonymBruker
Skrevet

De med høy IQ pleier å mangle sosial intelligens. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har høy IQ og nevner det aldri, for jeg synes det sier veldig lite om hvordan jeg er. Vil ikke at det er det folk tenker på når de ser meg, for meg er det andre ting som betyr mer.

Anonymkode: ffe6b...36a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde? Har man høy IQ har man ofte bedre forutsetning for å forstå de komplekse mekanismer som ligger bak menneskets oppførsel. Men det betyr ikke at man velger å oppføre seg bra eller bryr seg om sosiale fasader. Ikke bland det å oppføre seg merkelig/ dårlig i sosiale sammenhenger med det å ikke forstå sosiale sammenhenger. 

• Liker 5
Gjest antbug
Skrevet

Jeg vet ikke, men det er litt rart. Vi oppmuntrer jo ellers folk til å være stolte av det de har å fare med enten det er kropp, utseende, spesielle talenter eller andre ting, og vi skryter gjerne av folk for det de er gode på. Bare ikke når det er snakk om høy IQ. Det skal helst ikke nevnes.

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Det er vel heller en forundring hvordan det har seg at alle som sier IQen sinn på KG har en IQ som er ganske godt over gjennomsnittet. 

Jeg bryr meg ikke om folk sier IQen sin på KG. Men jeg må innrømme at jeg har vanskelig for å tro at alle på KG har en IQ som er godt over gjennomsnittet. 

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en grunn til å være slem mot en person? En person som er autist har ofte ikke mye sosial intelligens, kan vi være slem mot autister av den grunn? 

Jeg skjønner ikke argumentet ditt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det er som oftest de med høy som mangler folkeskikk.

Hvis du sier stygge ting til en person BARE fordi denne personen har høy intelligens, er den h*n eller du som mangler folkeskikk? 

• Liker 1
Gjest antbug
Skrevet
4 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Det er vel heller en forundring hvordan det har seg at alle som sier IQen sinn på KG har en IQ som er ganske godt over gjennomsnittet. 

Jeg bryr meg ikke om folk sier IQen sin på KG. Men jeg må innrømme at jeg har vanskelig for å tro at alle på KG har en IQ som er godt over gjennomsnittet. 

Jeg tipper forklaringen er at mange av dem har tatt useriøse tester på nettet, for alle får jo mer enn 130 på dem. Det er sikkert også få med under middels IQ som ser noe poeng med å svare i de trådene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir mer oppgitt av de som argumenterer med at de har høy EQ, og de er det mange av. Det er ofte folk som virker litt dumme.

Anonymkode: 2e872...e5d

• Liker 1
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Akkurat nå, antbug skrev:

Jeg tipper forklaringen er at mange av dem har tatt useriøse tester på nettet, for alle får jo mer enn 130 på dem. Det er sikkert også få med under middels IQ som ser noe poeng med å svare i de trådene. 

Ja du har nok rett. Jeg fikk 124 på en slik test og det stemmer ihvertfall ikke. Min IQ er nok ganske mye lavere en det.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Dette er min teori. 

Vi oppdras egentlig til å tro at smart = bra, og dum = dårlig. Smarte mennesker har ofte god jobb og mye penger, ergo så knytter vi intelligens med suksess. Kan det være at vi knytter intelligens til egenverdi i samfunnet, selv om vi ikke tenker over det? Så kan det være at når en annen person sier at de har høy IQ og du tror de er, eller tror det er en sjanse for, at de er smartere enn deg, så føler du deg truet og av denne grunnen føler du et trang til å si slemme ting til denne personen? 

Jeg sier ikke at folk bevisst tenker "denne personen er bedre enn meg, jeg må si stygge ting", men jeg sier at det er en mulighet at folk har denne tanken bak i hodet uten at de bevisst tenker over deg. Derfor skjer det ofte at folk som normalt ikke ville sagt stygge ting, raker ned på et menneske som sier de er smart, fordi denne personen gjør at du føler deg usikker på seg selv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir mer oppgitt av de som argumenterer med at de har høy EQ, og de er det mange av. Det er ofte folk som virker litt dumme.

Anonymkode: 2e872...e5d

Hva legger du i EQ? Hva er tegn på høy EQ i dine øyne?

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Dette er min teori. 

Vi oppdras egentlig til å tro at smart = bra, og dum = dårlig. Smarte mennesker har ofte god jobb og mye penger, ergo så knytter vi intelligens med suksess. Kan det være at vi knytter intelligens til egenverdi i samfunnet, selv om vi ikke tenker over det? Så kan det være at når en annen person sier at de har høy IQ og du tror de er, eller tror det er en sjanse for, at de er smartere enn deg, så føler du deg truet og av denne grunnen føler du et trang til å si slemme ting til denne personen? 

Jeg sier ikke at folk bevisst tenker "denne personen er bedre enn meg, jeg må si stygge ting", men jeg sier at det er en mulighet at folk har denne tanken bak i hodet uten at de bevisst tenker over deg. Derfor skjer det ofte at folk som normalt ikke ville sagt stygge ting, raker ned på et menneske som sier de er smart, fordi denne personen gjør at du føler deg usikker på seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...