Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går siste året på videregående nå og er veldig usikker på om jeg kommer til å klare å begynne å studere til høsten. Jeg har så vidt komt meg igjennom alle fagene jeg tar nå og har jobbet hardt for å få et snitt på rundt 3 selv om jeg har veldig lite motivasjon og sliter en del med konsentrasjonen. Hva tenker dere? Er det verdt å prøve eller er det like greit å bare droppe å studere?

Anonymkode: 0ecaf...90e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis det er noe du har lyst til å studere, så ville jeg prøvd! Det er stor forskjell på å lære om noe som interesserer deg og det å gå på videregående. Men hvis det ikke er noe spesielt du har tenkt at du virkelig vil studere eller bli eller lære mer om er det like greit å vente. Du må jo ikke gå rett fra vgs og videre til studier, det kan være fint å gi det litt tid, gjøre litt andre ting enn skole, før du er klar for eller eventuelt har lyst til å studere. Du kan også vurdere folkehøgskole, der handler det ikke om å prestere eller å få karakterer, kun å lære og å få holde på med noe du interesserer deg for. Det kan være verdifullt å få positive erfaringer med det å lære om du liker, i motsetning til opplevelsen av skole som noe du bare må gjennom fordi.. man bare må :) 

Endret av ambre
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, ambre skrev:

Hvis det er noe du har lyst til å studere, så ville jeg prøvd! Det er stor forskjell på å lære om noe som interesserer deg og det å gå på videregående. Men hvis det ikke er noe spesielt du har tenkt at du virkelig vil studere eller bli eller lære mer om er det like greit å vente. Du må jo ikke gå rett fra vgs og videre til studier, det kan være fint å gi det litt tid, gjøre litt andre ting enn skole, før du er klar for eller eventuelt har lyst til å studere. Du kan også vurdere folkehøgskole, der handler det ikke om å prestere eller å få karakterer, kun å lære og å få holde på med noe du interesserer deg for. Det kan være verdifullt å få positive erfaringer med det å lære om du liker, i motsetning til opplevelsen av skole som noe du bare må gjennom fordi.. man bare må :) 

Jeg har allerede hatt noen år der jeg har jobbet for å prøve å finne ut hva jeg virkelig vil uten å egentlig komme frem til et svar. Litt av grunnen til at jeg ønsker å begynne å studere nå er at jeg føler at jeg begynner å bli for gammel da jeg snart fyller 24 år. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede hatt noen år der jeg har jobbet for å prøve å finne ut hva jeg virkelig vil uten å egentlig komme frem til et svar. Litt av grunnen til at jeg ønsker å begynne å studere nå er at jeg føler at jeg begynner å bli for gammel da jeg snart fyller 24 år. 

Åja! Da er det jo litt annerledes, jeg trodde du var fersk fra videregående :) selv er jeg 25, og har snart fullført mitt første år som student. Jeg var også usikker, og motivasjonen er og var først og fremst at jeg også kjente på at jeg begynte å bli gammel og må få meg en utdanning nå. Jeg endte opp med å velge et årsstudium i noe ganske random som jeg egentlig ikke bryr meg så mye om og som heller ikke fører til jobb. MEN har vært et lærerikt år og jeg vet nå bedre hvordan det er å være student, har utvidet horisonten litt så anser det ikke som bortkastet. Jeg synes du skal prøve, det er ikke værre enn an du kan slutte igjen hvis det ikke er noe for deg. Forutsatt har du har et livssituasjon som tillater deg å prøve uten at du må ofre så alt for mye. 

AnonymBruker
Skrevet

Velger du et studie du er interessert i, så klarer du det nok :) Selv gikk jeg fra å såvidt klare påbygg til generell studiekompetanse til å ha B-snitt i bacheloren. Starta når jeg var 24år og er straks ferdig. Det står på disiplin og egen vilje til å sette seg inn i studiet, men motivasjonen burde komme fra at du faktisk ønsker å lære om det du studerer. Så om du har en retning du er nysgjerrig på er det alltid verdt å prøve! Søk iallefall, det taper du ingenting på.

Anonymkode: d5d8e...c1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...