Gå til innhold

Fotballtrener skjelte ut sønnen min og noen kamerater

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Situasjonen var som følger. Et lag hadde fotballtrening på en halv 11'er bane. På den andre halvdelen, helt i den andre enden, spilte sønnen min og et par kompiser fotball på egen hånd.

De som trente organisert hadde bare et par fotballer, og så hendte det støtt og stadig at ballen gikk ut til "innkast" og endte opp der "min gjeng" spilte, 50-60 meter unna, fordi vinden blåste den veien. De ropte støtt og stadig "hey! Kan dere sparke ballen tilbake?" Men det valgte altså guttene å ikke gjøre, de var jo ikke der for å være ballguttene for de andre? Enten måtte de slutte å sparke bort ballene sine eller så må de vel pent skjønne at de i så fall må hente ballene sine selv? Treneren ble til slutt rasende og skjelte de ut for at de lot ballene trille forbi dem, og mente den burde vært kastet ut av hele idrettslaget (guttene er 11-12 år gamle mens de som trente organisert den kvelden er 14-15).

Var det greit? Om guttene ikke hadde vært der måtte de jo uansett ha hentet ballene selv?

Anonymkode: 0eca1...a79

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han overreagerte kraftig uansett, men om ballen kom rett mot dem, og de gikk liksom demonstrativt til siden for å la den trille forbi i stedet for å bare sparke den tilbake, så synes jeg det var unødvendig og dårlig oppførsel som jeg ikke hadde godtatt fra mitt barn. Men å løpe etter ballen kan ingen forvente at de skal gjøre. Og uansett hadde han ingen rett til å kjefte sånn på dem.

Anonymkode: 949ca...f27

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Ta det som en læ'rdom. Det ventes at en hjelper sine medmennesker. Gjør en ikke det, risikerer en å bli skjelt ut. Helt normalt, og å bli utskjelt er da heller ikke det verste som kan skje her i verden. 
Faktisk så dagligdags at jeg ikke syns det er verdt mer hodebry.

Anonymkode: 5ca62...bf8

• Liker 10
Gjest antbug
Skrevet

Han høres akkurat ut som eks-treneren til sønnen min. Enkelte mener visst at det er andre menneskers plikt å tilpasse seg deres behov. Nei, det var ikke grei oppførsel. 

Skrevet

Ryddet for latterliggjøring og krenkende utsagn.

Raven Emerald, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt var det greit at han irettesatte dem når de oppførte seg så demonstrativt uforskammet. Tuller du eller?

Anonymkode: 2c2f0...e17

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tja, om disse guttene spilte sin egen fotballkamp, så ødelegger det jo leken om de må avbryte for å sparke ballen tilbake til dem

Anonymkode: 61032...ea7

Gjest Sugemerke
Skrevet

Normal folkeskikk tilsier at de hadde skutt ballen tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet

Nommin hælledussen, har sønnen din fått kjeft for å være usportslig?

Huff, dakar liten 😢

Anonymkode: a40eb...54a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Normal folkeskikk å hjelpe litt til. Å bare stå der og se dumt på ballen liksom blir litt feil. 

Anonymkode: f3ca2...5f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er noen litt usikre variabler her, men synes det høres ut som sønnen din og kompisene kanskje var i overkant kjipe. Det er liksom forstått kultur på fotballbanen at man sparker ballen tilbake. Hvis de var midt i en halvseriøs kamp eller noe, kan jeg skjønne at de lot de andres ball gå og heller fortsatte med sitt, men hvis de bare sparket ballen litt rundt og ikke var midt i en faktisk kamp, synes jeg det var dårlig å ikke hjelpe.

Anonymkode: 06451...26a

• Liker 5
Skrevet

Nå sier jo ts at det kom baller støtt og stadig, og at hvis de yngre guttene skulle ha avbrutt sin aktivitet for å hente disse hadde de ikke fått gjort noe annet. Helt greit å sende et par i retur, men ikke pokker om jeg hadde forventet mer av dem.

Har en del å gjøre med fotballtrenere for aldersbestmete lag gjennom jobben, og noen av dem er jo ikke på jorda. Hadde det vært min guttunge som fikk overhøvling hadde han fått støtte hjemme, hvis situasjonen er gjengitt riktig. Personlig ville jeg ikke gjort noe mer enn å forklare poden at det er noen voksne en ikke trenger å ta på alvor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, velger de å spille fotball på en idrettsarena hvor det lokale fotballlaget har trening, så ja; det er uforskammet av dine gutter og ikke sparke ballen tilbake om den kommer deres vei! I fotball så er det faktisk en utrolig høflig ting å gjøre. Dere er vel klar over at det fotballlaget LEIER banetid - det vil altså si at dine gutter spiller der gratis, mens de andre trener og betaler årsavgift for en grunn. Sikkert andre steder de gutta dine kunne spilt fotball, behøvde jo ikke akkurat å oppta en hel 11'er bane og attpåtil ikke respektere de andre på banen. Det har ikke noe å si om dine gutter ikke hadde vært der så måtte de uansett ha henta ballen selv.... Det er fader meg ren respekt og høflighet, og jeg vedder lønna mi på at det laget hadde sparket en uvelkommen ball tilbake til dere - av respekt. 

Mvh eliteseriespiller i damefotball👆🏻

Anonymkode: 72809...1a2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det rart det blir krig i verden..

Anonymkode: 10e51...7bd

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner.

Raven Emerald, mod.

Skrevet

En gang i blant - greit. Stadig baller som havner der og de må sparke eller henter om igjen og om igjen  -ikke fæn.  Og den treneren der ville ha hatt en besøk av meg på døren, dette kunne jeg love deg. 

Gjest Axl Rose
Skrevet

Når ballen kommer deres vei så må de da gidde å sparke den tilbake til de? I stedet for å ignorere? Sparker alltid ballene tilbake jeg. Det går automatisk for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, velger de å spille fotball på en idrettsarena hvor det lokale fotballlaget har trening, så ja; det er uforskammet av dine gutter og ikke sparke ballen tilbake om den kommer deres vei! I fotball så er det faktisk en utrolig høflig ting å gjøre. Dere er vel klar over at det fotballlaget LEIER banetid - det vil altså si at dine gutter spiller der gratis, mens de andre trener og betaler årsavgift for en grunn. Sikkert andre steder de gutta dine kunne spilt fotball, behøvde jo ikke akkurat å oppta en hel 11'er bane og attpåtil ikke respektere de andre på banen. Det har ikke noe å si om dine gutter ikke hadde vært der så måtte de uansett ha henta ballen selv.... Det er fader meg ren respekt og høflighet, og jeg vedder lønna mi på at det laget hadde sparket en uvelkommen ball tilbake til dere - av respekt. 

Mvh eliteseriespiller i damefotball👆🏻

Anonymkode: 72809...1a2

Nå vet ikke jeg hva som er tilfellet i denne saken, men her hos oss har vi en stor kunstgressbane, på denne er det ikke lov å drive organisert idrett fordi denne banen er ment for alle, hele tiden.

Likevel foregår det organisert idrett der. Om det er tilfellet i denne saken vet vi jo ikke. Om det er så at laget som trente der hadde leid banen for å drive organisert idrett kommer det jo an på om de har leid hele eller halve. Hadde de leid hele kunne de bedt de andre guttene gå. Om de har leid halve kan de ikke forvente ballgutter fra den andre siden.

Mine barn driver heldigvis ikke med fotball, så det problemet har vi ikke. Min eldste driver med ishockey og der oppstår ikke problemet. To lag trener på halve isflaten hver seg, om det ikke er til hinder for egen trening sendes feilslåtte pucker tilbake, er det til hinder må spilleren som sendte pucken over selv hente den, eller få treneren til å gjøre det.

Guttene i HI opptok ikke hele banen heller, de var på den andre siden av banen. Og hvorfor skulle ikke de som drev organisert idrett ta hensyn til de som, "kun" lekte?

Anonymkode: a7a77...29d

Skrevet

Det var greit, uansett. Enten greit at guttene lærte å tåle litt urettferdig tilsnakk, noen er frekkere enn andre, noen vurderer situasjoner ulikt, noen mener yngre gutter bør stå på pinne for eldre gutter, noen trenere er skikkelig duster. Eller: greit at de fikk tilsnakk og skjønte at de burde ha sparket tilbake, neste gang er det de som trener. Det er ikke riktig å bli rasende og skjelle ut barn (men da høres det jo ut som de har blitt bedt flere ganget om å gjøre dette, og de kunne jo gått), men sånn er verden, dustevoksne finns, og det er ikke noe en mor skal støtte sønnen i at er horribelt og urimelig, men derimot: "åja, dere møtte på en slik i dag. Ingen stor sak".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...