AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #1 Skrevet 12. april 2017 Hvis noe skjer på bygda som folk ikke liker i en periode så kan plutselig noen av dem forsøke å lage nye lover og regler der som rett og slett ikke er lovlige. En dag og i en periode så er masse ting lov, men plutselig så er ikke disse tingene som en gang var lov, lov når det passer seg lokal befolkningen. Man ser tydelig at grunnen til det kan være at bygdas tema er endret, eller noe annet drastisk for dem har skjedd, men man kan jo ikke gjøre om på lovverket, og det forsøker de å gjøre - for der tror dem at ingen merker at dem gjør det. Norge er Norge - det er ikke sånn at folk kan bo på bygdene fordi der slipper noen unna med noe, eller omvendt? Norge har èn felles lov for det meste, men man ser tydelig at de verste bygdene, de følger ikke alltid disse lovene de. Det kommer litt an på hvem/hva/hvor og det er jo ikke lov! Så hvorfor gjør dem det da? Hvorfor er det ingen som tar dem fatt litt og sier at det er ingen spesial lov laget for de? De må følge lovene de også som alle andre, men det skjønner dem ikke. Som ei her skrev: å glane inn vinduet til noen, fordi at "ingen ser deg" er like ulovlig på bygda som i byene, men ingen ser dem og da tror de at de kan holde på sånn. Hvis man konfronterer dem så kan ljuger dem lett og sier at dem kommer på besøk og sånt, men de kommer jo egentlig bare for å glane. Og hvis de ringer på og ingen åpner og bruker det som en unnskyldning for å glane inn vinduet så har de laget sin egen lov. Lukker man ikke opp så lukker man ikke opp. Nå vet jeg at bygdene får gjennomgå mye - og det er masse fantastiske bygder som ikke er sånn, men jeg ble igjen inspirert av noen andre som kritiserer bygda. Jeg bodde i en bygd som var veldig liten - det var kjempe hyggelig der, og ingen glanet inn vinduene og sånt som i den andre bygda jeg bodde i, så det har ikke bare med bygdene å gjøre, det kommer litt an på hvor i landet det er også. Anonymkode: 46a6a...8d7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #2 Skrevet 12. april 2017 Tja, jeg er fra en bygd. Kan vel ikke si at jeg går og glaner inn vinduet til folk, riktignok så har jeg heller ingen interesse for det. Når det kommer til lover og regler så skal jeg helt ærlig innrømme at jeg ser på noen av lovene mer som rettningslinjer til hvordan en bør oppføre seg. Noen lover bryter en ikke uansett selvfølgelig, men igjen, så har jeg ingen interesse for det. En slipper helt klart unna mer her i bygden en hva en kanskje ville gjort i en by, men det har noe med at politiet her også er en del av bygdebefolkningen. De kan ikke være like firkantet som en er i en by, da det er naboer, venner og familie de forholder seg til hele tiden. Samtidig så slipper en ikke unna med alt. Det går en grense. Også på bygdene. Anonymkode: 020a7...62b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #3 Skrevet 12. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, jeg er fra en bygd. Kan vel ikke si at jeg går og glaner inn vinduet til folk, riktignok så har jeg heller ingen interesse for det. Anonymkode: 020a7...62b Nei ikke sant ikke? Man gjør jo ikke sånn... Sitat Når det kommer til lover og regler så skal jeg helt ærlig innrømme at jeg ser på noen av lovene mer som rettningslinjer til hvordan en bør oppføre seg. Noen lover bryter en ikke uansett selvfølgelig, men igjen, så har jeg ingen interesse for det. En slipper helt klart unna mer her i bygden en hva en kanskje ville gjort i en by, men det har noe med at politiet her også er en del av bygdebefolkningen. De kan ikke være like firkantet som en er i en by, da det er naboer, venner og familie de forholder seg til hele tiden. Samtidig så slipper en ikke unna med alt. Det går en grense. Også på bygdene. Det stemmer ikke. Man slipper ikke alltid unna med ting bare fordi det er på bygda. Loven er lik i alle land, det er ikke sånn at en lov har mer/mindre kraft og virkning bare fordi det er på bygda og kan gjemmes. Så det du påstår er at du kjenner til politiet og slipper unna med ting hvis du gjør noe galt? Anonymkode: 46a6a...8d7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #4 Skrevet 12. april 2017 Politiet mener vel all kriminalitet på bygda koker ned til ryktespredning og nabokrangel, aldri vært borti at de gidder å engasjere seg i noe. Anonymkode: 1453a...ded
Langpanne Skrevet 12. april 2017 #5 Skrevet 12. april 2017 Jeg tror du blander loven med normer. Så vidt meg bekjent er det ingen lov mot å glane inn vinduet til folk, så lenge du holder deg unna privat grunn og vi ikke har med personforfølgelse å gjøre. At det er ræva oppførsel er jeg forsåvidt enig i. 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #6 Skrevet 12. april 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei ikke sant ikke? Man gjør jo ikke sånn... Det stemmer ikke. Man slipper ikke alltid unna med ting bare fordi det er på bygda. Loven er lik i alle land, det er ikke sånn at en lov har mer/mindre kraft og virkning bare fordi det er på bygda og kan gjemmes. Så det du påstår er at du kjenner til politiet og slipper unna med ting hvis du gjør noe galt? Anonymkode: 46a6a...8d7 Øh, nei. Loven er ikke lik i alle land. Hvert land har sine egne lover. Jeg påstod heller ikke at jeg kjenner politiet. Jeg kjenner noen politi ja, men ikke alle som er politi. Politiet på bygdene ser etter min erfaring litt mer gjennom fingrene enn hva politiet i byene gjør. På lik linje som eldre politi ofte ser på ting litt mellom fingrene enn hva unge nyutdannede politi gjør. Loven er lik ja, men det er ikke alle lovene som er like viktige å følge. Anonymkode: 020a7...62b 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #7 Skrevet 12. april 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Øh, nei. Loven er ikke lik i alle land. Hvert land har sine egne lover. Jeg påstod heller ikke at jeg kjenner politiet. Jeg kjenner noen politi ja, men ikke alle som er politi. Politiet på bygdene ser etter min erfaring litt mer gjennom fingrene enn hva politiet i byene gjør. På lik linje som eldre politi ofte ser på ting litt mellom fingrene enn hva unge nyutdannede politi gjør. Loven er lik ja, men det er ikke alle lovene som er like viktige å følge. Anonymkode: 020a7...62b Du skriver jo nesten det når du mener at man slipper unna med enkelte typer straff på bygdene bare fordi det er på bygda. For det mener du. Når du mener det du mener så må du ha erfaring med dem på en eller annen måte iallefall. Loven er loven og alle lover skal følges ellers er det ikke noe poeng i å ha loven. Anonymkode: 46a6a...8d7
lovedrug Skrevet 12. april 2017 #8 Skrevet 12. april 2017 Nei,du slipper ikke unna noe på bygda,bor i en liten by i Trøndelag og her ute hos meg kjører kassa forbi noen ganger i døgnet . De har også vært her hos meg mange ganger .
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #9 Skrevet 13. april 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skriver jo nesten det når du mener at man slipper unna med enkelte typer straff på bygdene bare fordi det er på bygda. For det mener du. Når du mener det du mener så må du ha erfaring med dem på en eller annen måte iallefall. Loven er loven og alle lover skal følges ellers er det ikke noe poeng i å ha loven. Anonymkode: 46a6a...8d7 Ja, men det er ikke fordi at på bygda kan ting "gjemmes" som du skriver. På bygda vet alle hva du har gjort. Nesten før du har gjort det. Så du mener helt seriøst at alle lover står like sterkt og er like viktig å følge? Pøh. Erfaring har jeg selvfølgelig, men ikke personlig. Anonymkode: 020a7...62b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #10 Skrevet 13. april 2017 18 timer siden, lovedrug skrev: Nei,du slipper ikke unna noe på bygda,bor i en liten by i Trøndelag og her ute hos meg kjører kassa forbi noen ganger i døgnet . De har også vært her hos meg mange ganger . Anonymkode: ee63f...ed6
Mario Skrevet 13. april 2017 #11 Skrevet 13. april 2017 Jeg er fra bygda, og min oppfatning er også at man slipper mere unna. Detter er nok også individuelt fra bygd til bygd, men på det generelle så tror jeg nok dette er trenden.
Mynona Skrevet 13. april 2017 #12 Skrevet 13. april 2017 Tråden er ryddet for personangrep og spekulasjoner. Mynona, mod.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #13 Skrevet 13. april 2017 Mja, jeg har sluppet unna med mest i større byer, fordi de har hatt bedre ting å holde på med enn å sanksjonere meg fordi jeg drikker vin i parken eller tar en joint på vei hjem fra byen. Småbyer er aller verst, siden politiet føler at de er viktigere, siden de tross alt jobber i en by, men det skjer strengt tatt ikke nok til at de egentlig er så veldig viktige, så da går det hardt utover de småkriminelle. Bygda er veldig fristed der jeg vokste opp, mest fordi politiet er langt unna. Men der har du til gjengjelg bygdedyret som følger med på alt du gjør. Men "bøgdalappen" er helt klart en greie. Altså at man er for full til å kjøre eller ikke har førerkort, men kjører likevel siden man bare skal "svippe" naboen hjem 7 kilometer unna. Anonymkode: 6acbe...551
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #14 Skrevet 13. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Mja, jeg har sluppet unna med mest i større byer, fordi de har hatt bedre ting å holde på med enn å sanksjonere meg fordi jeg drikker vin i parken eller tar en joint på vei hjem fra byen. Småbyer er aller verst, siden politiet føler at de er viktigere, siden de tross alt jobber i en by, men det skjer strengt tatt ikke nok til at de egentlig er så veldig viktige, så da går det hardt utover de småkriminelle. Bygda er veldig fristed der jeg vokste opp, mest fordi politiet er langt unna. Men der har du til gjengjelg bygdedyret som følger med på alt du gjør. Men "bøgdalappen" er helt klart en greie. Altså at man er for full til å kjøre eller ikke har førerkort, men kjører likevel siden man bare skal "svippe" naboen hjem 7 kilometer unna. Anonymkode: 6acbe...551 Vi to er helt uenige. Link. Jeg lurer på om de som råner klarer å forklare hva råning betyr? Jo, det betyr visst å bråke, å lage lyd med motoren på en bil, å kaste øl og sånt på folk, å kle seg ut. Det er definisjonen av råning i følge noen som er sånn, altså råner'ne. Jeg skal lage min egen greie jeg, kaste ting på folk, hyle og skrike og kalle det for "titling" eller bare et tilfeidg "ord" satt i sammen av tilfeldige bokstaver. Anonymkode: 46a6a...8d7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #15 Skrevet 14. april 2017 16 timer siden, Mario skrev: Jeg er fra bygda, og min oppfatning er også at man slipper mere unna. Detter er nok også individuelt fra bygd til bygd, men på det generelle så tror jeg nok dette er trenden. Skriver under på denne. Lettere å komme unna med en ødelagt blinklys eller ikke fått nye klistremerker på bilen på bygda for eksempel. Har bodd i Oslo og i en liten bygd på Vestlandet og jeg vil si at politet er mer folkelig på bygda. Selvfølgelig, lover er lover men når alle kjenner alle så får man litt mer "frihet". Det betyr dog ikke at man kan rane lokalbutikken uten å bli tatt. Anonymkode: 671a9...071
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #16 Skrevet 14. april 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Skriver under på denne. Lettere å komme unna med en ødelagt blinklys eller ikke fått nye klistremerker på bilen på bygda for eksempel. Har bodd i Oslo og i en liten bygd på Vestlandet og jeg vil si at politet er mer folkelig på bygda. Selvfølgelig, lover er lover men når alle kjenner alle så får man litt mer "frihet". Det betyr dog ikke at man kan rane lokalbutikken uten å bli tatt. Anonymkode: 671a9...071 Så du har vært utenfor stedet med klistremerker på bilene og sånt og merket at du slipper unna der? Det er det samme i byene syns jeg da. Loven er loven. Jeg tror den blir tilpasset litt etter hvordan situasjonen er og sånt. Anonymkode: 46a6a...8d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå