Gå til innhold

Skolestart

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! 

Størstemann begynner på skolen nå i høst, og jeg lurer på litt av hvert, så om noen vet, eller har andre tips- da blir jeg glad!:) 

førskoledag, barna skal være der fra 9-11, foreldre skal være med? Får man perm med lønn fra kommunal jobb?

Hva har de på seg?(gutt) skal de ha med sekk, pennal ol?

Når de begynner på sfo(før skolen har startet) er det da sfo hele dagen? Har de med mat som i bhg? 

Hvor kjøper dere klær til barna? Han er blitt så stor, fremdeles typ hm, eller hva liker de som går på skolen nå?

herregud, tror jeg blir tussete, tusen spørsmål;) 

Anonymkode: 3b392...9b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Også lurer jeg på om de har begynnt å gjøre ting hjemme, min har lyst til det nemlig, og få ukelønn. Hvilken sum per uke får deres barn i ukelønn?

og lar dere barna være litt alene hjemme feks etter skolen?går de alene? 

Har de mobil? 

Tror jeg er mer nervøs enn han. Rart med det, han er liksom så liten ennå. Ikke lukker han glidelås i jakken, og sko er også vanskelig(selv etter mye øvelse)., sliter også med en del tisseuhell gjennom dagen :/ 

AnonymBruker
Skrevet

Skolestart er spennende, men og skremmende for oss.. :P

Tror det er vanlig at foreldre er med første dagen. Aldri hørt om noe annet hvertfall. Vi var med. Jeg hadde perm, men mannen fikk fri med lønn. Sjekk rettigheter på jobb. 

Her hadde han nye klær, en blanding av Newbie og Hm. Han hadde dongeri shorts, kul tskjorte og en collegejakke over. Sekk og pennal var med. Tror og det er ganske vanlig. Her sa rektor på foreldremøte før skolestart at det var noe av der viktigste med skolesekk. Hele symbolikken og hva det betydde for barna. 

Her går de med alt fra kjedebutikker til sportsklær.  Ville nok holdt meg til vanlige merker og ikke noe altfor dyrt. Kommer nok an på hvor man er fra da..

Han var ikke alene hjemme før nå etter jul. 10-15min her og der. Han går ikke alene til skolen pga farlig skolevei. Blir kjørt. 

Min har ikke mobil, det har heller ikke de andre i klassen. Ser ikke vitsen enda. 

Her fikk de to måltider på sfo før skolestart, men det varierer nok og. Men du får beskjed før skolestart. 

Min gjør ting, men får ikke lønn. Eller, han får lønn for ekstra arbeid. Han får 15kr uka for å gå med søpla hver dag. 

Anonymkode: c8606...cab

AnonymBruker
Skrevet

Både min mann og jeg var med. Vi tok ubetalt fri. 

Sønnen vår hadde på seg nye klær fra topp til tå. Vi kjøpte klærne på Dior kids og skoene på Louis Vuitton. Han hadde på seg en shorts, skjorte og en genser rundt skuldrene. (Han går ikke i slike  klær hver dag. Gant, Ralph Lauren, Lacoste osv er hverdagsklær. Vi handler som regel klær på Steen&Strøm i Oslo ). 

Han henter posten hver dag og rydder skoene i gangen. Dette får han 50kr i uken for.

Mobil har han ikke, ikke de andre i klassen hans heller. 

På SFO får han lunch og frukt. Han går ikke dit før skolestart. 

Anonymkode: 035e5...d7a

AnonymBruker
Skrevet

Spennende tider! Vi var med hele første dag. Andre dag var vi med litt i starten og så dro vi hjem. Noen foreldre var med begge dagene. Jeg var i permisjon med yngstemann og mannen har eget firma, så vi ordnet det greit. Vår hadde ny sekk, pennal og nye klær. Litt sånn symbolsk det der med egne klær til førskolen. Kjøpte nye klær på Name It og KappAhl. Til daglig nå går det mest i helt vanlige klær fra HM, Cubus etc, eller ulltrøyer fra Pierre Robert nå på vinteren. Jeg vil at hun skal være ren og pen i tøyet, men bryr meg ingenting om merker el.l (med pene klær mener jeg at de skal være hele, ingen flekker etc). Hun skal kunne bevege seg godt og leke uten å være redd for å ødelegge klærne. De leker jo en del på SFO og også i friminuttene. På vår SFO får de mat, men det varierer sikkert en del rundt omkring. Hun har ikke egen mobil enda, men ser at hun snart kanskje bør få det hvis hun skal begynne å være litt alene hjemme. Foreløbig har hun ikke vært det da vi ikke har så mange naboer og jeg ikke synes det er trygt å la henne være alene uten noen hun kjenner i nærheten. Vi forsøkte oss en periode med ukelønn, men det skled ut (både fra hennes og vår side). Skulle egentlig ønske vi var bedre på å be henne hjelpe til...

Anonymkode: a9fa7...cd7

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere! 

Størstemann begynner på skolen nå i høst, og jeg lurer på litt av hvert, så om noen vet, eller har andre tips- da blir jeg glad!:) 

førskoledag, barna skal være der fra 9-11, foreldre skal være med? Får man perm med lønn fra kommunal jobb?

Hva har de på seg?(gutt) skal de ha med sekk, pennal ol?

Når de begynner på sfo(før skolen har startet) er det da sfo hele dagen? Har de med mat som i bhg? 

Hvor kjøper dere klær til barna? Han er blitt så stor, fremdeles typ hm, eller hva liker de som går på skolen nå?

herregud, tror jeg blir tussete, tusen spørsmål;) 

Det er en veldig spennende tid i overgangen fra barnehage til skolen. Min eldste går i førsteklasse nå og han har vokst SÅ mye siden han begynte på skolen. 

Er det førskoledag som i en besøksdag før selve skoledag? Det hadde de på vår skole og da var barna der alene for å bli kjent. Første skoledag var vi med i begynnelsen på en "markering", men så gikk alle inn med sine klasser og skolehverdagen var i gang. De hadde en kort skoledag, men var der alene ja. De som trengte det kunne ha foreldrene sine der. Jeg var i permisjon og mannen tok ulønnet fri på morgenen. På vår skole går nesten alle på SFO så gutten vår var godt kjent takket være besøksdager og at han allerede hadde gått to uker på SFO før skolestart. Det var det smarteste valget vi har tatt for ham for å bli kjent og noe skolen anbefaler. Før skolestart er de på SFO hele dagen ja, akkurat som barnehagen. De vil nok ha med seg mat disse dagene. 

Vi kjøpte en ny og pen skjorte som gutten fikk velge selv. Hadde på seg vanlige joggesko, sort bukse, caps og jakke. Litt sånn ekstra pyntet, men mer en symbolsk handling at han fikk kjøpe seg nye skoleklær. Han hadde valgt ut og kjøpt seg pennal, matboks og drikkeflaske, men sekk fikk man fra kommunen. Noen kommuner deler ut gratis skolesekk til førsteklassingene og de fleste bruker disse. 

Angående hvilken klær de bruker på skolen så kommer dette an på hvor dere bor. På vår skole kler de seg ikke så pent, de fleste går rundt i vanlige gensre og joggebukser. Jeg er ikke så glad i joggebukser, så bruker det bare som ekstraskift. Tøy med populære figurer er enda tøft og hm, Cubus, Zara, og lignende er helt greit på vår skole. Jeg bruker å studere andre unger og klær de har på seg og så passer jeg på at mitt barn ikke skiller seg stort ut. Han får gå i hva han vil, men jeg følger litt med. Kjøper vanlige jeans og litt penere bukser, men passer på at det skal være komfortabelt til å være på skolen i hele dagen samt leke i på SFO. 

Min må rydde rommet sitt selv hver kveld og kan gå ut med søpla og lignende. Får 50kr pr uke. Brukes på lørdagsgodt/sparing til noe han ønsker seg. 

Han har iphone, men ingen andre i klassen har mobil. Den brukes mest til spilling og film nå, ikke noe kontakt med klassekamerater enda. Skal brukes når han begynner å være alene hjemme etter hvert. 

Han har ikke vært alene hjemme enda, men det er fordi en av oss er i permisjon og dermed alltid hjemme. Han går alene til skolen og får god tid på seg til det, og så går han hjem fra SFO til samme tid hver dag. Blir hentet en dag i uken så jeg kan rydde på plassen hans samt sjekke over skiftetøy og utetøy. Kunne godt vært alene hjemme bitte litt om det måtte til. Er veldig selvstendig. 

Min kunne heller ikke bruke glidelås eller knyte sko for et år siden, men etter at de begynner på skole.. Fy søren så raskt de lærer! Det viktigste er at han kan gå på do selv, kan konsentrere seg for å få med seg beskjeder og gjerne kunne kle på seg selv. Men alt ordner seg altså! Lærerne er som regel flinke til å ta seg av det minste og tar i mot nye førsteklassinger hvert år. Det meste går seg godt til :)

Anonymkode: 553a4...777

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss kan foreldre være med på førskoledag hvis ungene trenger dem. Jeg tenker ikke å bli med. 

(På første skoledag derimot, stiller jeg med kamera og full pakke.)

Ungene går i det ungene liker. Ikke kle ham etter hva de andre liker. 

Når det er skoleferie med åpen sfo, er det sfo hele dagen. De skal ha med egen mat hver dag så lenge annet ikke er spesifisert. 

Anonymkode: f3d6d...672

Skrevet

Dette er vel ulikt fra skole til skole, eller?

På førskoledagen var foreldre med, men barna var stort sett alene. Jeg mener det ble arrangert noe informasjonsmøte for foreldrene i et annet rom en stund mens barna var i klasserommet og tegnet seg selv eller hva de enn drev med.

På SFO får de ett måltid kl 14, altså rett etter skoleslutt. Når det er heldags-SFO (i ferier og før skolestart osv) så må barna ha med egen matpakke til lunsj kl 11, og så får de det vanlige måltidet kl 14.

Klær, mener du første skoledag da? Da hadde han nye klær, men absolutt hverdagsklær som også skulle brukes senere. Altså bukse og genser fra Cubus eller noe. På førskoledagen hadde han ikke nye klær, men hadde med sekk og pennal ja. Det hadde 99% av de andre barna også. Jeg bestemte sekk (pga passform på ryggen), men han fikk selvsagt velge hvilken farge/mønster han ville ha. Matchende pennal, matboks og drikkeflaske var en selvfølge. Stor stas!

Min får ikke ukelønn (han har aldri spurt om det heller), men må pent gjøre enkle oppgaver hjemme når jeg ber ham om det. Hvis ditt barn har lyst til å gjøre faste ting hjemme for ukelønn, synes jeg du skal gripe sjansen. Min har ikke skjønt at det går an å BRUKE penger ennå engang. Han har fått penger i bursdagsgave etc. men har bare puttet dem på sparebøssen sin og ikke tenkt noe mer på dem. Så ukelønn er ingen vits, egentlig. 

Jeg kjøper absolutt klær på kjedebutikker. HM/Cubus/Kappahl/Lindex, yttertøy kjøper jeg på sportsbutikker. Barna har ingen formening om det de har på seg når de er så små som 6 år, ikke mine i allefall. De tar bare det første og beste i skapet uansett. 9-åringen har begynt å ha litt meninger, men det går ikke på merker eller spesielle butikker, bare på fasongen på klærne.

Han har ikke mobil, nei. Det er slett ikke vanlig i første klasse. Han kan nok være hjemme alene noen minutter, men det har ikke vært nødvendig siden han har en storebror som er hjemme sammen med ham de gangene det er aktuelt. Det hadde ikke falt meg inn å la dem være hjemme alene i flere timer etter skoletid.

Jeg fulgte førsteklassingen til og fra skolen de første ukene, for at han skulle bli godt kjent med veien. Nå går han sammen med storebror hver dag, men kan også gå alene hvis nødvendig (når storebror er syk e.l.). Det er en drøy kilometer.

Da storebror var førsteklassing ble han stort sett kjørt, fordi vi uansett kjørte forbi skolen på vei til barnehagen med lillebror. Så da hoppet han av ved skolen og gikk inn selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, ro ned.. jeg har også skolestarter i år, første og eneste. 

Her er det førskoledag uten foreldre, vi er kalt inn til foreldremøte kvelden før. Barna har vært på besøk flere ganger på skolen med barnehagen allerede, så de er litt kjent. Så selv om det nå er uten foreldre og ansatte i barnehagen går det helt sikkert fint. De kjenner jo mange av de andre barna fra før (fra barnehagen og fritidsaktiviteter).

Klær - bruker vel det samme som i barnehagen til vanlig? (Skjønner ikke helt spørsmålet? Har barnet ditt favorittklær fra før så vet du jo hva det liker, endrer dette seg får du nok beskjed..)

Om du får fri med eller uten lønn må du sjekke med arbeidsgiver. 

Pust, dette ordner seg!

Anonymkode: b8487...4b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...