AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #1 Skrevet 12. april 2017 Et stearinlys falt ned på bordet mitt i stad, rettere sagt sa brant det ned og bordet fikk svimerker. Hadde plastduk over. Kan man pusse det ned og male igjen? Bordet er malt tidligere. Anonymkode: 39a17...8cd
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #2 Skrevet 12. april 2017 Det ser ut som massivt tre? I så fall skal det gå bra, men du må antakelig pusse ganske mye for å få vekk merket. Dersom det er finer kommer det helt an på hvor dypt svimerket er, og hvor tykt det øverste finerskiktet er. Om alt annet slår feil kan du jo prøve å fylle igjen gropa med formtre eller veldig fin sparkelmasse, og male over. Sjekk med en skikkelig malerforretning hva du bør bruke, jeg vet ikke hva som er lurest. (Det ser forresten ut som bordet er beiset/lakket nå, ikke malt. Skal det bli pent igjen med beis må du pusse ned ganske mye, for å unngå ei synlig grop. Skal du male kan du fylle opp i stedet, det er nok mye mindre jobb.) Anonymkode: 743d4...947
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #3 Skrevet 12. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ser ut som massivt tre? I så fall skal det gå bra, men du må antakelig pusse ganske mye for å få vekk merket. Dersom det er finer kommer det helt an på hvor dypt svimerket er, og hvor tykt det øverste finerskiktet er. Om alt annet slår feil kan du jo prøve å fylle igjen gropa med formtre eller veldig fin sparkelmasse, og male over. Sjekk med en skikkelig malerforretning hva du bør bruke, jeg vet ikke hva som er lurest. (Det ser forresten ut som bordet er beiset/lakket nå, ikke malt. Skal det bli pent igjen med beis må du pusse ned ganske mye, for å unngå ei synlig grop. Skal du male kan du fylle opp i stedet, det er nok mye mindre jobb.) Anonymkode: 743d4...947 Aner ikke hva slags materiale det er. Gropen er betydelig liten, men har hørt man kan bruke vann og strykejern (???) for å få treverket til å utvide seg? Anonymkode: 39a17...8cd
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #4 Skrevet 12. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Aner ikke hva slags materiale det er. Gropen er betydelig liten, men har hørt man kan bruke vann og strykejern (???) for å få treverket til å utvide seg? Anonymkode: 39a17...8cd Det gjelder ved hakk som skyldes at treet er trykket inn, ikke ved svimerker og andre merker der treet faktisk er borte. Da har du ikke noe treverk som kan utvide seg tilbake til sin opprinnelige form. Anonymkode: 743d4...947 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #5 Skrevet 12. april 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjelder ved hakk som skyldes at treet er trykket inn, ikke ved svimerker og andre merker der treet faktisk er borte. Da har du ikke noe treverk som kan utvide seg tilbake til sin opprinnelige form. Anonymkode: 743d4...947 Aha, da har jeg lært noe nytt! Men kan jeg slipe eller må jeg pusse for hånd? Anonymkode: 39a17...8cd
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #6 Skrevet 12. april 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aha, da har jeg lært noe nytt! Men kan jeg slipe eller må jeg pusse for hånd? Anonymkode: 39a17...8cd Det kommer an på hva du har tenkt å gjøre. Har du tenkt å pusse ned hele bordplata i nivå med hakket må du i alle fall ta grovjobben med maskin, ellers blir du aldri ferdig. Har du tenkt å la det stå igjen en fordypning der svimerket er må du nok bruke hånd, siden en maskin ikke kommer til skikkelig. Men nå må du ikke ta alt jeg sier for god fisk uten å tenke selv. Jeg snakker ut fra det jeg har av praktiske evner og erfaring fra andre typer jobber, og hvordan jeg hadde kommet til å angripe jobben selv, men jeg har aldri pusset ned et bord selv. Anonymkode: 743d4...947
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå