Gå til innhold

Jeg trenger råd om kosthold og sunne middagstips!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle flotte mennesker!

I januar 2015 gikk jeg ned en god del vekt på noen måneder. Greide også å holde denne vekta, men fra juli 2016 og til nå så har den bare steget, og nå veier jeg mer enn noen gang. Jeg har dessverre lagt på meg fordi jeg trøstespiser helt enormt, og med dødsfall i familien og lignende så har jeg havnet skikkelig på sukkerkjøret. Den magiske oppskriften i 2015 var å kutte ut godis i ukedagene og gå masse turer. Gikk gjerne mellom 13-20 km om dagen, og det funket veldig bra for meg. Jeg spiste lite og gikk/trente veldig mye, og det var det kroppen min trengte for å gå ned i vekt.

Så nå er jeg i gang igjen da vettu, for nå er jeg så lei! Startet for 17 dager siden med å kutte ut avhengihet nr 1; Pepsi Max - noe som har gått overraskende godt, og jeg kjenner faktisk ikke suget etter hverken det eller noe annet søtt. Så da er jeg jo på god vei :) Har også begynt å ta opp turene mine igjen, og har den siste uken gått minst 10 km hver dag.

Jeg har en veldig aktiv jobb, så det er ikke alltid jeg har tid til å trene på treningssenter e.l, derfor lurer jeg på om dere tror gåturene mine holder? Kombinert med sunt kosthold og bare godis i ukedagene? Det har jo funket før, så veldig spent på om det vil funke èn gang til.

Kom gjerne med noen fine middagstips, for det er der jeg sliter mest. Frokost, lunsj og kvelds er jeg helt ramm på, men middag sliter jeg med å finne noe som smaker godt og som er motiverende å lage:fnise:

Anonymkode: a8a50...b3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vi har gjort er å lage litt mindre mengder av kjøtt eller fisk og heller økt mengden grønnsaker. 

Så passer vi på å ikke kjøpe søtsaker når vi er på butikken. 

Ikke noen slankekur, men hindrer oss i å gå opp i vekt. Dessuten er det sunt. 

Skrevet

Om å kutte ut godis og begynne å gå turer holder for vektnedgang - det kommer an på om det gir deg et kaloriunderskudd. Enten kan du gjøre et overslag på kaloribehovet ditt og logge matinntaket ditt, eller så kan du bare veie deg jevnlig og sjekke om du går ned. Hvis du går ned, og alt føles ålreit, så er det nok.

Men minst like viktig er det å kunne holde vekta etterpå. Det er ikke sikkert det var så lurt det du gjorde i 2015. Hvis du tar i for hardt er det ofte altfor fristende å trøste/belønne seg med mat/godis etterpå. Mye søtsaker kombinert med lite ordentlig mat skaper søtsug for mange, og man havner i en ond sirkel hvor man prøver å fikse et problem med mer av det som skaper problemet. 

Du gjør lurt i å satse på mat som smaker godt, det vil være motiverende i seg selv så du ikke går lei og tyr til mindre heldige løsninger. Hva slags mat liker du? Liker du avanserte retter eller å gjøre det enkelt? Litt av hvert? Kjøp eller lån kokebøker. Søk på nettet. Prøv deg fram.

AnonymBruker
Skrevet

Så flink du er! Dette kommer til å ordne seg om du fortsetter å stå på. 

Mitt første tips; JA gåturene er bra nok. Det er bedre å gå noen turer i uka, enn å presse seg for hardt og så miste motivasjon og ork. Derfor er gåturer strålende! 

Når du lager mat så lag for flere dager, og fordel maten i bokser som går rett i kjøleskapet med en gang + en porsjon du da spiser til middag den dagen. Bygg opp middagen slik;

100g protein (kjøtt/belgfrukt/etc) 

30g ris ELLER 130g søtpotet

100g grønnsaker

Saus el.l. er lov, men husk at dette også legger til ekstra kalorier. 

Hvis du alltid tenker dette når du lager mat så blir det enkelt for deg å lage sunne middager, OG varierende middager ikke minst. 

Anonymkode: 49929...69e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...