AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #1 Skrevet 12. april 2017 La inn et bud på en leilighet som ingen andre bød på. La først inn til 100 000 under takst, noe selger avslo. Så økte jeg til takst, men selger avslo også det og kom med motbud på 200 000 over takst. Er det i det hele tatt lov? Er det ikke lokkepris om de ikke er villige til å selge til takst? Kan jeg ha en sak mot megler her? Anonymkode: ba762...6c6
JackIost Skrevet 12. april 2017 #2 Skrevet 12. april 2017 Dette er en gråsone, tviler på om du når fram om du løfter saken juridisk http://www.boligmani.no/gode-tips/ressurs/selger-avsla-bud-prisantydning/15894 1
cmd Skrevet 12. april 2017 #3 Skrevet 12. april 2017 Jo da, all leiligheter, hus etc KAN selges under takst. MEN noen selgere tror de kan få over takst så de står fast på å få minst takst verdi. Du bør fortsatt STÅ på det du har lagt inn. IKKE legg mer. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #4 Skrevet 12. april 2017 "Det som derimot ikke er lov, er at selgeren "bevisst" setter en lav pris på boligen som han eller hun aldri kan tenke seg å selge for, og på forhånd har bestemt seg for å avslå. Gjør man dette for å få mange folk på visning, vil det kunne betegnes som lokkepris. Det er ikke lov." Og jeg går aldri på visninger hvis det selges via Eiendomsmegler 1, og noen fra Krogsveen. Anonymkode: 0fed3...ef7
Arkana Skrevet 12. april 2017 #5 Skrevet 12. april 2017 Det er jo selgers hus og han har ingen plikt til å selge til noen uansett pris. Når det er sagt synes jeg det er uetisk å sette en prisantydning lavere enn det selger er villig til å godta. 9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #6 Skrevet 12. april 2017 Selger har ingen plikt til å selge hvis han ikke er fornøyd med prisen. Hvis du er eneste budgiver vil han gjerne forsøke igjen med flere visninger, evt trekke boligen og legge den ut på et senere tidspunkt for å få høyere pris. Anonymkode: 746bf...223
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #7 Skrevet 12. april 2017 Takst har ikke så mye å si, men prisantydning bør gjenspeile det selger er villig til å godta. Fra Forbrukerrådet: Sitat Lokkepriser er når megler setter prisantydningen lavere enn sin egen objektive vurdering av hva boligen kan oppnå i pis, og hva selgeren er villig til å selge for. Anonymkode: 1b158...23c 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #8 Skrevet 12. april 2017 " Kan jeg ha en sak mot megler her?" Hva er det du forventer å vinne på det? Huset er tydeligvis verdt taksten siden du har lagt inn bud på takst. Jeg il tro at megler ser på selgers ønske om pris som usannsynlig. Anonymkode: 1dcec...586 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #9 Skrevet 12. april 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Det som derimot ikke er lov, er at selgeren "bevisst" setter en lav pris på boligen som han eller hun aldri kan tenke seg å selge for, og på forhånd har bestemt seg for å avslå. Gjør man dette for å få mange folk på visning, vil det kunne betegnes som lokkepris. Det er ikke lov." Og jeg går aldri på visninger hvis det selges via Eiendomsmegler 1, og noen fra Krogsveen. Anonymkode: 0fed3...ef7 hvordan kan man bevise at dette var bevisst da? TS Anonymkode: ba762...6c6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #10 Skrevet 12. april 2017 Det er gråsone, og en megler og en selger som går kommunisert dårlig. skal i utgangspunktet være en pris selger godtar. Jeg har selv vært borti dette selv som kjøper, og gå klar beskjed om at jeg ikke kom til å by over meg selv. Selger fikk solgt over prisantydning til en annen. Selv kjøpte en langt finere leilighet en måned senere. Anonymkode: aa471...043 1
cattleya Skrevet 12. april 2017 #11 Skrevet 12. april 2017 Ikke skyld på megleren. Det er selger som bestemmer. En meglerkompis av meg ble hengt ut i avisen for dette. Han skulle selge en leilighet og budrunden var het, de endte opp på flere hundre tusen over prisantydning. Så blir selger grådig og sier at hvis noen vil gi SÅ mye over så tror jeg jeg kan få enda mer. Han som vandt budrunden ble rasende (forståelig nok) her har han utkonkurrert så mange andre og endt opp med en blodpris og likevel er det ikke nok. Han gikk til media og de hang ut megleren som useriøs. Megleren kunne jo ikke annet enn å ta imot, han kan ikke slenge selgeren sin under bussen, selv om han tryglet selger om å godta høyeste bud. De la ut leiligheten litt senere og det endte med at han solgte for mindre enn han opprinnelig hadde fått tilbud om. Det er selger som bestemmer hva han vil selge for og mye kan skje i løpte av en salgsprosess og budrunde, tankegang kan endre seg og folk er utrolig nervøse når det gjelder bolig for det er jo som regle folk flest sin største økonomiske investering. 10
Arkana Skrevet 12. april 2017 #12 Skrevet 12. april 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv vært borti dette selv som kjøper, og gå klar beskjed om at jeg ikke kom til å by over meg selv. Anonymkode: aa471...043 Enig i det. Hvis man byr under takst synes jeg det er rimelig om selger kommer med et motbud på prisantydning, men hvis man allerede har gitt et bud på eller over prisantydning synes jeg det er direkte frekt av selger å forvente mer. Da er prisantydning satt for lavt. 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #13 Skrevet 12. april 2017 1 minutt siden, Arkana skrev: Enig i det. Hvis man byr under takst synes jeg det er rimelig om selger kommer med et motbud på prisantydning, men hvis man allerede har gitt et bud på eller over prisantydning synes jeg det er direkte frekt av selger å forvente mer. Da er prisantydning satt for lavt. Det er det jeg mener også, altså lokkepris. Er det megler eller selger man kan "gå på" da? Det er jo et poeng som @cattleya skriver over her at selger kan ha ombestemt seg. Samtidig syntes jeg denne megleren bør få høre det... TS Anonymkode: ba762...6c6
Trolltunge Skrevet 12. april 2017 #14 Skrevet 12. april 2017 Da jeg solgte sa megler at det var uetisk å gi en takst mindre enn jeg var villig til å selge for, så takst ble satt til den minste sum jeg kunne akseptere. Jeg fikk mer, men hadde solgt til takst, om det var det høyeste som kom inn. Å forlange hele 200000 kr over takst, ja da virker det som det er benyttet lokkepris. Jeg hadde avslått, om salget da sto mellom meg og selger. Da jeg kjøpte nå sto også salget mellom meg og selger. Prisen da eneste andre budgiver ga seg var fremdeles under takst. Da fikk også jeg et motbud fra selger, på takst Det var igrunnen ok, men siden jeg var den eneste igjen aksepterte jeg ikke. Fikk det til slutt for 150000 kr under takst. Det var et motbud fra selger det også. Jeg synes selger i ditt tilfelle har vært uetisk, men om du aksepterte har du antagelig ikke så mye du skulle ha sagt i ettertid. 4
Arkana Skrevet 12. april 2017 #15 Skrevet 12. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er det jeg mener også, altså lokkepris. Er det megler eller selger man kan "gå på" da? Det er jo et poeng som @cattleya skriver over her at selger kan ha ombestemt seg. Samtidig syntes jeg denne megleren bør få høre det... TS Anonymkode: ba762...6c6 Megler er jo selgers mann og ansatt av ham. Megler kan anbefale, men selger har alltid siste ord. Og så er det jo det at man kan ikke vite om det er bevisst eller ikke. Det er jo ikke usannsynlig når selger nekter å godta bud på prisantydning, men man kan ikke bevise at ikke selger i løpet av budrunden plutselig har ombestemt seg (om selger legger ut huset en gang til med akkurat samme prisantydning kan man kanskje ha en god sak). 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #16 Skrevet 12. april 2017 Hva forventer du egentlig ts? At selger skal tvinges til å akseptere ditt bud? Anonymkode: 746bf...223 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #17 Skrevet 12. april 2017 Virker veldig uetisk ja. Nesten sånn at om selger nekter å selger for prisantydning, så burde huset bli satt i karantene på ett år eller noe, ikke kunne bli trukket fra markedet og lagt ut igjen i håp om hetere budrunde. Anonymkode: c615c...37b 4
Athene Skrevet 12. april 2017 #18 Skrevet 12. april 2017 Det er lov. Men det er dårlig meglerskikk. Dersom megler har rådet til en slik strategi kan han få kritikk for brudd på dårlig meglerskikk. Har kjøper valgt en slik strategi på tvers av meglers anbefalinger står han fritt til det. Uansett har du lite å hente. Det viser de få dommene som har vært i lignende (og da mye grovere) saker. Jeg ville ikke gått over takst, ha is i magen og la selger stresse litt. Jeg fikk en av leilighetene mine for 100 000 under takst i et hett marked i Oslo på denne måten. Selger kom med motbud som jeg avslo. Megler ringte selvfølgelig både samme dag, og dagen etter. Jeg nevnte jo da at jeg skulle på visning på ny leilighet samme dag, så kunne ikke ha inne et bindende budd. Heldigvis stresset det selger nok til at det gikk. Men du løper selvfølgelig en risiko - plutselig er noen andre interessert, og mulig har selger tid og råd til å vente. 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #19 Skrevet 12. april 2017 Jeg hadde aldri lagt inn motbud over prisantydning, da jeg liker at prisantydningen er så nøyaktig som mulig. Anonymkode: 9760b...c74
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #20 Skrevet 12. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: La inn et bud på en leilighet som ingen andre bød på. La først inn til 100 000 under takst, noe selger avslo. Så økte jeg til takst, men selger avslo også det og kom med motbud på 200 000 over takst. Er det i det hele tatt lov? Er det ikke lokkepris om de ikke er villige til å selge til takst? Kan jeg ha en sak mot megler her? Anonymkode: ba762...6c6 Takst og prisantydning er to helt forskjellige ting. Selger kan avslå å selge til takst, men å avslå et bud som tilsvarer prisantydning vil være uetisk. Anonymkode: ef8bb...ded 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå