Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg har lest noe om dette tidligere, men fant det ikke igjen. I starten, når de er små, smiler baby som en sosial respons, gråter fordi de har et behov som må dekkes osv. Men når begynner de å smile fordi de er glade og gråte fordi de er lei seg? 

Videoannonse
Annonse
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Min lo rundt 2 mnd. Før det var det mye smil og neeeh lyd med smil :) 

Gjest Geirfuglen
Skrevet
4 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Min lo rundt 2 mnd. Før det var det mye smil og neeeh lyd med smil :) 

Ja, men det er gjerne som sosial respons eller fordi de blir overrasket o.l. Jeg lurer på når de begynner å kjenne på følelser. Tror det er tidligst når de er et halvt år eller noe.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Geirfuglen skrev:

Jeg har lest noe om dette tidligere, men fant det ikke igjen. I starten, når de er små, smiler baby som en sosial respons, gråter fordi de har et behov som må dekkes osv. Men når begynner de å smile fordi de er glade og gråte fordi de er lei seg? 

Jeg trodde det med 'smile av sosial respons/ luft i magen' var litt utdatert? Har hørt at de nå mener at et smil er et smil av glede uansett hvor tidlig...

Anonymkode: 88ae1...6fc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Babyen min smilte i søvne etter to uker. Ganske sikker på at det ikke var luft men det er mange som mener det, selv om de ikke var der. :)

Anonymkode: 60d0e...ddc

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyen min smilte i søvne etter to uker. Ganske sikker på at det ikke var luft men det er mange som mener det, selv om de ikke var der. :)

Anonymkode: 60d0e...ddc

Dette er jo helt vanlig at nyfødte gjør!

Anonymkode: 2b017...23d

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo helt vanlig at nyfødte gjør!

Anonymkode: 2b017...23d

Ja, absolutt, men tror fortsatt ikke det er fordi de er glade. Men skal lese linken, takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også lese her http://www.kk.no/mamma/din-baby-sitt-forste-smil-63936216

Skrevet av en sykepleier. 

Der står det smilet før 4-6 uker er reflekssmil. Det er ikke et bevisst smil, kun muskelsammentrekning. Etter dette kommer hilsesmilet og ved seks måneder kommer det selektive smilet som du etterlyser.

Anonymkode: 527c2...cf5

Skrevet

Jenta vår smilte når vi tøyset og pratet med henne når hun var 4 uker. Hun lo når vi tullet med henne rundt 2 mnd. Ingen tvil i at dette var et sosialt samspill, og at hun var veldig med ☺

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet
2 timer siden, Lumos skrev:

Jenta vår smilte når vi tøyset og pratet med henne når hun var 4 uker. Hun lo når vi tullet med henne rundt 2 mnd. Ingen tvil i at dette var et sosialt samspill, og at hun var veldig med ☺

Ja, og det er det etter det sosiale smilet som jeg lurer på. :)

AnonymBruker
Skrevet

Min baby lo fordi noe var morsomt da han var rundt et halvt år. Nå er han  en uke over halvåret og ler f.eks. når jeg snur meg bort for å hoste (er forkjøla). Han har ledd eller smilt i sosiale situasjoner i flere måneder. 

Samtidig har han lenge gitt uttrykk for forventing om tulling f.eks. når vi har gått opp på stellerommet. Vi tuller myemye i stellesituasjonen. Han blir da veldig glad (viser det med lyder og hele kroppen) når vi legger han på stellematta. Han har også lenge smilt når jeg har sunget sanger han kjenner igjen, eller i "favorittdelen" av sangen, men det er mulig det er mer sosialt enn av ren glede.

Anonymkode: 0f89a...ab1

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)

Noen som vet når de gråter fordi de blir lei seg da, og ikke fordi de bare har et udekket behov? Nå tøyser vi det jo gjerne bort hvis han gråter, for eksempel ved å susse på o.l. Men etter hvert får de jo mer sammensatte og kompliserte følelser der de må valideres?

Endret av Geirfuglen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...