Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal selge kåken og flytte til en annen by. Uten ny jobb foreløpig, men det ordner seg på et vis. Får bo gratis hos familie til jeg får jobb.

Får ca 3 mill for leiligheten, har 1,7 i lån på den. Har også 40 K i kredittkortgjeld og 370 K i gjeld til Lånekassen. 

Kredittgjelden blir betalt ned av ferie/skattepenger, men BANKEN anbefalte meg å betale ned studielånet for å få mer i boliglån når jeg får fast jobb igjen. Er det så lurt da? Trodde man skulle betale alt annet ned først.. Skjønner greia med at man kun får 5x inntekten sin i lønn, så jeg får jo mer boliglån om jeg kvitter meg med studielånet, men totalt sett blir det vel dyrere?

Må også betale meglerutgifter, det betaler man når boligen er solgt sant? Fått tilbud på 85.000(fra den billigste og som jeg likte best). 

Så kommer selve flyttinga, skal selge det meste av møbler da jeg ikke har noen steder å lagre det(er bare ikea uansett). Men trenger nok fortsatt en kassebil til alt det andre. Skal flytte ca 60 mil, har gratis sjåfør og bærehjelp, men hvor er det best å leie bil? Er snakk om fra Oslo til Trondheim, vil helst kunne levere inn bilen i Trondheim om det er mulig. Er sinnsyke prisforskjeller på sidene jeg har sett på. Rentawreck, Hertz, Oslo bilutleie. Flere gode forslag?

Andre utgifter jeg må være obs på?

Anonymkode: 7437a...fcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leide en stor varebil av et lite firma, glemt navnet, ved Gardermoen. Det lønte seg å fly dit, hente bilen, flytte, levere tilbake og fly hjem igjen. 

Google litt, prisforskjellen var stor. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Andre utgifter jeg må være obs på?

Anonymkode: 7437a...fcb

Dokumentavgifter ved kjøp av neste bolig. Kan fort bli 40 + tusen.

Selv om du skal bo gratis hos familien (er vel bare rom du ikke trenger å betale for), så følger alle de andre utgiftene: mobiltelefon, forsikringer, helseutgifter, transport, sko/klær, hygiene, mat og dagligvarer, underholdning osv. Sørg for å få jobb før du flytter. Ellers forsvinner fort pengene du får av boligsalget.

Og hvordan tenker du å få boliglån hvis du ikke har noe jobb i nærmeste fremtid?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har møtt en uerfaren bankansatt. 

Dersom du betaler ned studielånet får du mindre gjeld, men også betydelig mindre egenkapital. Og egenkapitalen som ville gått bort i gjeld, er egenkapital for 2 millioner i lån kontra å kunne få 370.000 mer i lån. Inntektene dine vil naturligvis begrense at ek kan brukes på den måten, men likevel. 

Det viktigste argumentet er uansett at studielånet har betingelser som trumfer alle andre lån. Dersom du dør, arver ingen det, hvis du blir langvarig ufør, kan det bli slettet, når du er uten inntekt slipper du avdrag og i tillegg kan du uten grunn søke om å slippe avdrag en periode. Ingen økonom som kan faget, vil anbefale å betale ned studielånet. Jeg har selv 600.000k i studielån og 3 mill i ek, og banken min har aldri foreslått nedbetaling. 

Anonymkode: 11256...1f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp bil

Anonymkode: e78bf...e98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...