AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #1 Skrevet 11. april 2017 Så Thor-filmen her om dagen, og tok meg selv i å lure på hvorfor i alle dager han befinner seg i Amerika? Jeg vet filmen er basert på tegneseriefiguren Thor, men han er da vitterlig igjen basert på den norrøne guden. Men dette ser man igjen i mye annet amerikansk, både greske og romerske guder, egyptiske og norrøne, i amerikanske bøker og filmer virker alle å oppholde seg i USA. Har de ikke egne legender og myter? Og hvorfor slik aversjon mot å legge handlingen til mytenes respektive opprinnelsesland? MÅ alt amerikaniseres før det blir spiselig? Skulle jeg skrevet en skjønnlitterær roman om en gresk gud hadde det føltes merkelig å legge handlingen til Norge, da dette er grekernes legender og vi har våre egne norrøne guder som står sterkt i vår mytologi. JK Rowling ble kritisert for å trekke noen innfødte amerikaneres tradisjoner inn i Harry Potter-universet. "She erased Native American culture and replaced it with white/British culture." Really? Det høres jo ikke kjent ut i det hele tatt. Anonymkode: 95097...189
Gjest Overrasket Skrevet 11. april 2017 #2 Skrevet 11. april 2017 Tja, de har jo Joseph Smith, i hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #3 Skrevet 11. april 2017 Mer USA hat ja. Anonymkode: d02a7...9c9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #4 Skrevet 11. april 2017 american jeesus Anonymkode: 70406...c4e
Forundret.. Skrevet 11. april 2017 #5 Skrevet 11. april 2017 Indianere har vel forskjellige myter osv.. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #6 Skrevet 11. april 2017 Amerikanere flest er jo innvandret fra resten av verden. De hvite amerikanerne er ikke så hypp på indianer myter og fortellinger. Men de lagde jo Pocahontas da. Også har de Thanksigiving-historien da. Anonymkode: 331d8...e64
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #7 Skrevet 11. april 2017 Det meste av mer og mindre obskure legender/vandrehistorier i USA kan nok spores tilbake til Europa. De har jo blitt store på "urban legends" da, kanskje en sammenheng der? Selv om mange av de også har fellestrekk fra utenlandske legender da. Anonymkode: f0152...306
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå