Gå til innhold

Dagboksblogger, narsissisme og oppmerksomhetsbehov

Gjest orfeus

Anbefalte innlegg

Gjest orfeus

Prøver meg med en egen tråd om dette fordi hver gang dette blir nevnt i en tråd om en konkret blogger, blir det moderert og det ser ut som om ingen noen sinne har reagert på fenomenet.

Bloggene på topplisten kan virke deprimerende, ikke fordi de inneholder triste saker, men fordi de er så innholdsløse og repeterende. Unntaket kan være de mer humoristiske, som en viss pappablogg og den om sisteplass (er borte nå). Det er en uendelig rekke av mer eller mindre heldige bilder av bloggeren og lite tekst.

Bloggerne virker både ensomme og utafor, og de overbeviser ikke meg med alle sine festbilder når neste blogginnlegg handler om deres eget speilbilde og reklame.. Det er lite ekte innlevelse og lite reell kunnskap i innleggene som skal være "dype", noe som understrekes ved at innlegget som oftest er fulgt av et bilde av bloggeren med halvåpen munn og sløret blikk (=kåt), og i en utstudert positur som skal vise den flotte (og ofte kjøpte) kroppen. Jeg kunne kanskje trodd dem dersom de hadde latt være å legge ut akkurat denne typen selfier som illustrasjon til regnskogen, dyrevern, veganisme, etc, men innholdet i innleggene er så preget av kopiering, google-translate og siteringer, at det nesten blir på sin plass med en selfie av griseblad-typen likevel.

Nederst på listen er de som har behov for å fortelle om sykdom og sorg, urettferdighet eller strevet med å få en hverdag til å fungere, og mange blogger vitner om psykisk ustabilitet. Kontrasten  til rosabloggerne er så stor at det nesten gjør vondt å se det. Likevel er det så mye som knytter dem sammen: Alle har de det til felles at de mener verden trenger å lese om akkurat dem, at det de representerer er så viktig at det må publiseres.

Alt munner ut i det samme ropet: Se på meg! SE på meg! SE  MEG! Det handler bare om et behov for oppmerksomhet, og noen av dem klarer til og med å tjene gode penger på sin selvdyrking. Og noen får kjendisstatus, som de feiltolker som en bekreftelse på at de har talenter ut over det vanlige.

Poenget mitt er, er dagboksbloggerne et bevis på hvor overfladisk og fordummet samfunnet har blitt? Påvirker de de yngste av oss til å skru av hjernen og bli like selvopptatte? Er tristesse-bloggene triggere for sarte sjeler? Eller er det en uskyldig greie som vi voksne overdramatiserer? 

Endret av orfeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er skremmende, fordummende og nitrist. Påvirkningen er antakeligvis mer skadelig enn vi klarer å se omfanget av foreløpig. Mange av toppbloggerne fremstår som tomme, redde og ensomme, gjennom det enorme skriket om oppmerksomhet og bekreftelse som de kringkaster hver bidige dag. Det hele gir en særdeles vond bismak.

Selvdiggingen når nye høyder, narsissismen kjenner ingen grenser. Eksemplene er mange... Disse er fiktive men dog:
Grusomme terrorhandlinger!  *illustrert av stor operert rumpe presset opp i kamera, samt bilder av bloggeren som gjør V-tegnet i speilet*
Redd regnskogen! *8 foto av bloggeren liggende i halsbrekkende positurer på senga i truse og genser, sugende på pekefingeren og slørete blikk inn i kamera*
Taco til middag i dag! *Bilder av bloggerens kløft og rumpesprekk*

Hvor fjernt og sykelig er ikke dette? Alvorlig talt..

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig.  Det fordummer samfunnet og kan ikke se at det tilfører oss noe godt. Noen blogger kan gi med noen friminutt, men det er ikke bloggerne som viser nye innkjøp,nye gaver, er vegetarianere den ene dagen,men spiser biff den neste, det er bloggere som tar opp samfunnsspørsmål eller bare viser deler av livet sitt uten sponsing. De store bloggerne har tildagsdato ikke tilført med noe mer en sinne og frustrasjon og et sterkt behov for å beskytte datteren min mot alt hva de står for. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
14 timer siden, Corinne skrev:

Det er skremmende, fordummende og nitrist. Påvirkningen er antakeligvis mer skadelig enn vi klarer å se omfanget av foreløpig. Mange av toppbloggerne fremstår som tomme, redde og ensomme, gjennom det enorme skriket om oppmerksomhet og bekreftelse som de kringkaster hver bidige dag. Det hele gir en særdeles vond bismak.

Selvdiggingen når nye høyder, narsissismen kjenner ingen grenser. Eksemplene er mange... Disse er fiktive men dog:
Grusomme terrorhandlinger!  *illustrert av stor operert rumpe presset opp i kamera, samt bilder av bloggeren som gjør V-tegnet i speilet*
Redd regnskogen! *8 foto av bloggeren liggende i halsbrekkende positurer på senga i truse og genser, sugende på pekefingeren og slørete blikk inn i kamera*
Taco til middag i dag! *Bilder av bloggerens kløft og rumpesprekk*

Hvor fjernt og sykelig er ikke dette? Alvorlig talt..

Hah! Ganske beskrivende eksempler på hvor innihelvete uintelligent det hele framstår. Nå kan vi ikke forvente at Nettavisen og Blogg.no skal ta ansvar for hva som publiseres, til det er de alt for glad i penger. Jo verre blogger, jo flere klikk og flere penger i kassa. Kanskje grunnskolen burde ta fenomenet på alvor og vise barna hva det er disse jentene og damene fronter: Kvinner som dumme sexobjekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare usannsynlig tåpelig, dumt, pinlig, nedrig..

HVOR gikk kvinnekampen galt? Når dette har blitt forbildene til dagens unge jenter, da har noe gått sørgelig og sjokkerende galt.

Enig i at grunnskolen må jobbe målrettet med å skape motstand mot dette, foreldre klarer ikke dette alene, spesielt ikke når mange foreldre selv lar seg påvirke og inspirere av denne galskapen.. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest orfeus
På 12.4.2017 den 13.21, Corinne skrev:

Det er bare usannsynlig tåpelig, dumt, pinlig, nedrig..

HVOR gikk kvinnekampen galt? Når dette har blitt forbildene til dagens unge jenter, da har noe gått sørgelig og sjokkerende galt.

Enig i at grunnskolen må jobbe målrettet med å skape motstand mot dette, foreldre klarer ikke dette alene, spesielt ikke når mange foreldre selv lar seg påvirke og inspirere av denne galskapen.. 

Kvinnekampen må de kloke ta seg av, mens det som blir sett og lest av jentene som vokser opp - er tull fra rosabloggere som tror at feminisme er å vise fram silikonpupper i offentligheten.

Vi får håpe at de rosabloggerne som serverer det verste røret og de kleineste bildene, snart blir for gamle til å være rollemodeller for småjenter og at skadene ikke er uopprettelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen synes det er helt innafor å ha nakenbilder av seg selv på hver eneste vegg i leiligheten sin, printer opp tskjorter og hettegensre med sitt eget navn på, som de går med med den største selvfølge, har seg selv som bakgrunn på mobilen og ikke klarer å komme med et eneste bilde av seg selv med normal påkledning, så er det jo noe GALT der. Selvdyrkelse på et heeeelt nytt nivå! Jeg blir irritert av alle selfiene, semi-nakenbildene, de oppblåste leppene og de mimikkløse trynene fulle av fillers og botox. Det å dele alt med alle er ting i tiden nå, men det er ikke en bra ting. Det har gått over alle støvlekast og oppmerksomheten disse menneskene får gjør ingenting godt for seg. SÅ mange bloggere gjør SÅ mye som er veldig kritikkverdig, men det kommer som regel bare frem på forum som dette og ikke i media. Der blir de hyllet og løftet opp hver gang de skriver om noe annet enn sminke og festing. Hvis bare bloggerne ble  holdt borte fra "vanlig" media så hadde påvirkningskraften de har blitt betydelig begrenset. Jeg leser ingen blogger fast, alikevel må jeg forholde meg til dem da de er overalt i landets aviser. Det der med å blogge er jo drømme"jobben" for narsissister og sosiopater og folk som synes de er bedre og mer interessante enn vanlige dødelige.  Så at det er mange narsissister i bloggverdenen er det ingen tvil om, og i noen tilfeller har de bare blit verre og enda mer selvopptatte enn de var i utgangspunktet. Helt utrolig, og kvalmt.  

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er trist og skremmende at min tenåringslillesøster og venninnene hennes følger enkelte av bloggerne som figurerer på topplisten. De fleste av disse bloggerne er virkelig ikke gode forbilder. Det er ikke vanskelig å se at endel av disse bloggerne har store ubehandlede psykiske problemer, som absolutt ikke blir bedre av det ekstreme selvfokuset og behovet for oppmerksomhet. I tillegg til å nære sin egen narsisisme, drar de en haug med andre lettpåvirkelige ungdommer med seg i dragsuget. 

Skremmende. 

Blir også skremt av det lave kunnskapshetsnivået enkelte har, samtidig som de fremstiller seg som den smarteste de kjenner. "Trenger ikke å studere eller lære meg noe jeg, er så intelligent naturlig. Street- smart lissom", mens de presser leppene, ræva og puppene opp i kameraet.

Jo, kjære blogger, det kan absolutt se ut som du trenger utdannelse. Utdannelse og en normal virkelighetsoppfatning, og ikke minst en korrekt oppfatning av deg selv. 

Endret av _Malene
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når man ser på hva det er som er populært blant bloggere, så synes jeg det viser en del trist ved vår kultur. Den enorme selvdyrkelsen og selvopptattheten som kan spores til å være baksiden av medaljen ved utviklingen med mer individualisme, bruk-og-kastmentalitet og noen forbruksmønstre som er helt hinsides, et ekstremt fokus på det visuelle, og at alt skal skje så fort, endres så fort, er ting jeg syns går igjen. Alt dette, samt uredelig markedsføring og en mengde andre etiske gråsoner, går på bekostning av kvalitet på tekster og bilder. Gjemt i en rosa boble, så klart. Og nåde den som gjør noe annet enn å lukke nettleseren og holde kjeft, for kritiserer man disse tendensene, så er man jo janteloven i egen person og klarer ikke synet av folk som kan tjene penger på dette.  

Endret av Søgni
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Søgni skrev:

Ja, når man ser på hva det er som er populært blant bloggere, så synes jeg det viser en del trist ved vår kultur. Den enorme selvdyrkelsen og selvopptattheten som kan spores til å være baksiden av medaljen ved utviklingen med mer individualisme, bruk-og-kastmentalitet og noen forbruksmønstre som er helt hinsides, et ekstremt fokus på det visuelle, og at alt skal skje så fort, endres så fort, er ting jeg syns går igjen. Alt dette, samt uredelig markedsføring og en mengde andre etiske gråsoner, går på bekostning av kvalitet på tekster og bilder. Gjemt i en rosa boble, så klart. Og nåde den som gjør noe annet enn å lukke nettleseren og holde kjeft, for kritiserer man disse tendensene, så er man jo janteloven i egen person og klarer ikke synet av folk som kan tjene penger på dette.  

...Og gammel, feit, bitter, utdatert (forstår ingenting om det å være ung i dag) osv osv.
Det skal ikke kritiseres, det skal bare svelges unna.

Jeg synes det er trist at unge jenter/kvinner har så mange muligheter å velge mellom, og så velger de å bli rosablogger og fronte et falskt bilde av lykke og skjønnhet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2017 den 21.48, orfeus skrev:

Eller er det en uskyldig greie som vi voksne overdramatiserer? 

Jeg heller mot dette :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Ardwinna skrev:

Jeg synes det er trist at unge jenter/kvinner har så mange muligheter å velge mellom, og så velger de å bli rosablogger og fronte et falskt bilde av lykke og skjønnhet.

Det er vel ikke akkurat mange som blir rosabloggere :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JackIost skrev:

Det er vel ikke akkurat mange som blir rosabloggere :)

Men det er mange unge jenter, helt ned i 11-12 år, som har rosabloggere som forbilder. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, _Malene skrev:

Men det er mange unge jenter, helt ned i 11-12 år, som har rosabloggere som forbilder. 

Og så er det mange godt voksne som har rosabloggere som hatobjekt og det går knapt en dag uten at man skal sjekke hva de nå har skrevet, en slags anti-blogger-mani. Er jo mer skremmende, det, enn ungjenter som leser blogger og har et mer avslappet forhold til det :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leser noen av dem for underholdning men syns de er trist kropspresset de fronter eneste bloggen jeg liker er styleconnection. Henne startet egen butikk med klær og dro ned og hjalp fattige i flyktningkrise samt hadde innsamling og tok oppgjør med plastisk kirurgi . 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JackIost skrev:

Og så er det mange godt voksne som har rosabloggere som hatobjekt og det går knapt en dag uten at man skal sjekke hva de nå har skrevet, en slags anti-blogger-mani. Er jo mer skremmende, det, enn ungjenter som leser blogger og har et mer avslappet forhold til det :)

Virkelig ikke. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
2 timer siden, JackIost skrev:

Hva slags forskningsmateriale er det du støtter deg til ettersom du er så sikker på at prepubertale jenter har et avslappet forhold til rosablogger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...