lurelina Skrevet 19. desember 2004 #1 Skrevet 19. desember 2004 Jeg har fått 3 barn i rask rekkefølge, og er veldig fornøyd med det. Siste svangerskapet var tungt, så jeg vil for all del ikke bli gravid igjen. Hadde håpet på at samboeren min kunne sterilisere seg, men etter 7 måneders indirekte press fra min side (les ikke-sex) er han fremdeles ikke innstilt på det. Vurderer nå selv å sterilisere meg, men gruer for inngrepet. P-piller funker ikke, og jeg vil ikke ha noe der jeg må løpe til lege annenhver måned. Må være 100% sikker på å ikke bli gravid. Noen gode tips?
L@dy Skrevet 19. desember 2004 #2 Skrevet 19. desember 2004 Å presse samboeren din til å sterilisere seg ved ikke å ha sex, når du selv vegrer deg til å gjøre det er ikke bra. Jeg synest ikke en kan presse partneren, hverken indirekte eller direkte til å sterilisere seg. Kan spiral være noe? Kondom? ellers så kan det vel være en ide å snakke med legen, kanskje du får noen gode råd der.
lurelina Skrevet 19. desember 2004 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2004 Nå har vi vel ikke vært så ivrige på sex-fronten uansett med barn som våkner stort sett hver natt. Sterilisering er nå tross alt et mye greiere inngrep for menn enn for kvinner, så et visst press fra min side synes jeg er på sin plass! Jeg har nå tross alt gjennomgått 3 fødsler, så kan vel han tåle et lite kutt foretatt under narkose. Men det noe med maskuliniteten da vet du...
Gjest gjest1 Skrevet 19. desember 2004 #4 Skrevet 19. desember 2004 Jeg er enig med deg. Sterilisering er et relativt stort inngrep for kvinner, dessuten kan overgangsalderen bli vanskelig. Hva er det han er redd for? Finnes sikkert informative sider på internett som avbekrefter alle hans redsler.
L@dy Skrevet 19. desember 2004 #5 Skrevet 19. desember 2004 Sterilisering er nå tross alt et mye greiere inngrep for menn enn for kvinner, så et visst press fra min side synes jeg er på sin plass! Jeg har nå tross alt gjennomgått 3 fødsler, så kan vel han tåle et lite kutt foretatt under narkose. Men det noe med maskuliniteten da vet du... Ja, jeg er klar over at det er et enklere inngrep på mannen. Og jeg forstår ditt argument om at du har gjennomgått 3 fødsler. Men jeg synest allikevel ikke en skal presse noen til sterilisering om en ikke vil. Det er jo mulig han trenger tid på seg, og at han vil forandre mening om en stund.
Linemor Skrevet 19. desember 2004 #6 Skrevet 19. desember 2004 jeg tror også at en avgjørelse om sterilisering er noe man må ta selv. men hvis han er enig med deg om at det ikke skal bli mer barn, så kan nok tenkes at han forandrer mening etterhvert. ellers får du jo gjøre det selv.
Gjest gjest1 Skrevet 20. desember 2004 #7 Skrevet 20. desember 2004 Med tre flotte unger har dere vel begge gjort det dere kan for å motvikre nedgang i folketallet i Norge? :-) Skjønner godt at du er lei prevensjon , har sikkert hatt noen runder du å med p-piller, mini-piller osv? Om han er enig i at dere ikke skal ha flere barn, da synes jeg at han kan sterilisere seg eller bruke kondom.
*Lene* Skrevet 20. desember 2004 #8 Skrevet 20. desember 2004 Kan du ikke sette inn spiral da? Skiftes hvert 5. år!!! Jeg har det, og er suuuuper fornøyd!
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #9 Skrevet 20. desember 2004 ...så kan vel han tåle et lite kutt foretatt under narkose... Mannlig sterilisering gjøres i lokalbedøvelse - unnagjort på noen minutter! (mens som andre har påpekt - mye større inngrep (i narkose) hos kvinner!)
Gjest Gjest igjen Skrevet 20. desember 2004 #10 Skrevet 20. desember 2004 Mannlig sterilisering gjøres i lokalbedøvelse - unnagjort på noen minutter! (mens som andre har påpekt - mye større inngrep (i narkose) hos kvinner!) Kanskje han har feil forestillinger om hva som blir gjort og hvordan? Det å kutte sædstrengen betyr ikke at testosteronet minker... Hvis han får litt mer informasjon om inngrepet og får tenkt seg litt om, så kanskje han kommer på gli...? :-)
lurelina Skrevet 20. desember 2004 Forfatter #11 Skrevet 20. desember 2004 Ja, menn har mange fordommer. Når temaet var oppe på jobben (generelt om sterilisering) begynte voksne, seriøse mannlige kolleger å tulle med pipestemme etc. Ærlig talt! Det blir nok sikkert spiral i første omgang. Men prinsippielt har jeg ikke endret synspunkt. Kvinner tar jaggu ansvar for nok med p-piller, svangerskapskontroller, fødsler, etterkontroller og nå en ekkel spiral! Men han er jo ellers den perfekte samboer og pappa, så jeg får vel bare ergre meg i stillhet...
Gjest Anki Skrevet 20. desember 2004 #12 Skrevet 20. desember 2004 Kan du ikke sette inn spiral da? Skiftes hvert 5. år!!! Jeg har det, og er suuuuper fornøyd! :enig_animasjon: Veldig greit, så slipper du å tenke på det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå