Gå til innhold

Svigers som nekter å planlegge!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så sitter vi her igjen og lurer på om svigers kommer på rødfargen eller ikke.... De nekter å planlegge noe som helst for 'det er så deilig å kunne være litt spontan når vi først har fri. Greit nok det men det ødelegger for folk rundt dem.

De sier de kanskje kommer til oss på de røde dagene i påsken. Da må vi holde av de dagene og se hva de bestemmer seg for. Blir så irritert! De bor langt unna og vi ser de ikke så ofte så det er ikke bare å si at vi ikke er hjemme når de kommer.

Forrige påske var lik og da endte vi opp med å måtte kjøpe inn mat for alle dagene på søndagsåpne butikker fordi det var umulig å gi et svar på om de kommer eller ikke i tide...

noen som har lignende erfaring? 

Anonymkode: 27ce3...c25

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere informert om de praktiske vanskelighetene dette fører til? Hva svarer de på det?

Anonymkode: a601c...213

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De sier de kanskje kommer til oss på de røde dagene i påsken. Da må vi holde av de dagene og se hva de bestemmer seg for. Blir så irritert! De bor langt unna og vi ser de ikke så ofte så det er ikke bare å si at vi ikke er hjemme når de kommer.

Nei, det må dere ikke. Si at dere kanskje eller kanskje ikke er hjemme.

Anonymkode: 15186...d84

• Liker 30
Skrevet

Dere må jo være så tøffe at dere krever klare svar da. Hvis de elsker å være så spontane, så må de jo respektere at dere ønsker den samme friheten også!

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det må dere ikke. Si at dere kanskje eller kanskje ikke er hjemme.

Anonymkode: 15186...d84

Da ser vi de aldri. De bor langt unna og vi ser de veldig sjeldent. Hvis vi ikke prioriterer å være med de når de kommer så blir det liksom veldig lite. Har jo lyst at barna skal ha et forhold til dem...

ts

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Dere må jo være så tøffe at dere krever klare svar da. Hvis de elsker å være så spontane, så må de jo respektere at dere ønsker den samme friheten også!

Det har vi ( mannen) prøvd, de nekter å gi et svar. 'Vi vil ikke planlegge. Arbeidslivet og hverdagen er så organisert at når vi har fri så gjør vi det vi føler for.'

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen sånne i min familie også. Jeg pleier å si at jeg skal ha svar innen onsdag kl. 14:00. Om de ikke svarer innen tidsfristen tar jeg det som at de ikke kommer, og jeg legger andre planer. 

Anonymkode: 2b492...476

• Liker 20
Skrevet

Hvis de ikke vil planlegge, så får dere planlegge for dem. Si fra i OK tid at hvis de skal komme så må de si fra i løpet av dagen, ellers lager dere andre planer. Kanskje blir det lite tid med dem en stund, men de kommer nok etterhvert. Sånn kan man jo ikke ha det!

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere informert om de praktiske vanskelighetene dette fører til? Hva svarer de på det?

Yep, de sier bare at de ikke vil planlegge. De er sånn med alt. Når mannen min var liten visste han aldri hvor han skulle på sommerferie for eksempel. De bare plutselig våknet en dag og dro til Spania/hytta/Danmark. De elsker ålene livet sitt sånn, jeg er ikke vandt til dette og blir veldig frustrert. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yep, de sier bare at de ikke vil planlegge. De er sånn med alt. Når mannen min var liten visste han aldri hvor han skulle på sommerferie for eksempel. De bare plutselig våknet en dag og dro til Spania/hytta/Danmark. De elsker ålene livet sitt sånn, jeg er ikke vandt til dette og blir veldig frustrert. 

Ts

Si til dem at de må ta med ekstra mat om de kommer. Si til dem at dere kanskje ikke er hjemme, men at de er velkomne om de ringer og dere er hjemme. Eventuelt kan mannen din si det da det er hans foreldre

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har erfaring.

Nei - dere må ikke holde av dagene. 

Jeg kjørte knallhardt på dette, med mannens støtte. Han var lei fra oppveksten av. Så om ingenting var avtalt 2-3 uker i forveien takket vi gjerne ja til andre tilbud. Det endte med at vi aldri hadde tid når svigers endelig bestemte seg for at det passet dem. Etter at de ikke hadde vært her på over et år begynte de å planlegge. 

Anonymkode: 8af00...489

• Liker 25
Skrevet

Jepp, men har etter ti år endelig lært meg å leve med det.  Jeg har sluttet å invitere dem, for blir bare frustrert over mangel på svar.  Kommer de er det en hyggelig overraskelse, og gjør de det  ikke så slipper jeg å bli skuffet. Har vi ikke nok mat til dem så sier vi det og spiser uten dem, så får de heller få en kopp kaffe eller en brødskive.

Sist dukket svigerfar plutselig opp kl 15 på en hverdag.  Da ble han først sittende i oppkjørselen og vente en time før jeg kom hjem.  Da vi kom inn sa jeg at han var velkommen til å lage seg litt kaffe, for jeg måtte skyndte meg å lage middag før jeg kjørte barna på trening.  Jeg hadde håpet at han da skulle ta hintet, men det tror jeg ikke han gjorde.  Han sto og skravlet glad og fornøyd mens jeg løp rundt og preppet barn :sukk:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ser vi de aldri. De bor langt unna og vi ser de veldig sjeldent. Hvis vi ikke prioriterer å være med de når de kommer så blir det liksom veldig lite. Har jo lyst at barna skal ha et forhold til dem...

ts

Da får dere begynne å planlegge for dem, da, ved å invitere dere selv til dem i stedet. 

Anonymkode: 3bb59...73d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si til dem at de må ta med ekstra mat om de kommer. Si til dem at dere kanskje ikke er hjemme, men at de er velkomne om de ringer og dere er hjemme. Eventuelt kan mannen din si det da det er hans foreldre

vi har hatt en slik situasjon en sommer, vi dro på ferie for vi kunne ikke vente på at de skulle bestemme seg, de hadde dratt hit til vår by likevel og besøkt en gammel onkel av svigerfar, vært her lenge og dratt igjen uten at barna fikk treffe dem . Vet det ikke er in feil, men da får jeg dårlig samvittighet da jeg vet at barna hadde gledet seg til å se dem...

Det er mannen som tar dialogen med dem ja, men han er jo så vandt til at de er sånn, så han er ikke like frustrert som meg...

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Kara W skrev:

Jepp, men har etter ti år endelig lært meg å leve med det.  Jeg har sluttet å invitere dem, for blir bare frustrert over mangel på svar.  Kommer de er det en hyggelig overraskelse, og gjør de det  ikke så slipper jeg å bli skuffet. Har vi ikke nok mat til dem så sier vi det og spiser uten dem, så får de heller få en kopp kaffe eller en brødskive.

Sist dukket svigerfar plutselig opp kl 15 på en hverdag.  Da ble han først sittende i oppkjørselen og vente en time før jeg kom hjem.  Da vi kom inn sa jeg at han var velkommen til å lage seg litt kaffe, for jeg måtte skyndte meg å lage middag før jeg kjørte barna på trening.  Jeg hadde håpet at han da skulle ta hintet, men det tror jeg ikke han gjorde.  Han sto og skravlet glad og fornøyd mens jeg løp rundt og preppet barn :sukk:

hehe, det er som å høre om mine svigers. De må kjøre i 8 timer for å komme hit og likevel presterer de å komme uanmeldt. "vi tok oss en tur vi, savnet barna sånn" eh, ja... dere kunne ikke tatt en telefon og sagt fra da?

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får dere begynne å planlegge for dem, da, ved å invitere dere selv til dem i stedet. 

Anonymkode: 3bb59...73d

ja vi gjør det, men de er likedan da. Hvis vi spør kan vi komme til dere den 20.? så er svaret "ja det kan dere sikkert, men det er jo så langt frem ti tid så vi vet ikke hvilke planer vi har da." Så risikerer vi å komme dit, og så er svigermor i en 70 års dag....

TS

Skrevet (endret)

Nå må du slutte å ha dårlig samvittighet hvis ikke de ser barnebarna sine. Hvis det var så utrolig viktig for dem ville de ha PLANLAGT i god tid å komme på besøk. 

Da sier du fra nå av at det er greit de vil være spontan men siden det går utover dere fordi dere er nødt til å planlegge må du dessverre planlegge noe annet neste gang. 

Endret av Outlander
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har erfaring.

Nei - dere må ikke holde av dagene. 

Jeg kjørte knallhardt på dette, med mannens støtte. Han var lei fra oppveksten av. Så om ingenting var avtalt 2-3 uker i forveien takket vi gjerne ja til andre tilbud. Det endte med at vi aldri hadde tid når svigers endelig bestemte seg for at det passet dem. Etter at de ikke hadde vært her på over et år begynte de å planlegge. 

Anonymkode: 8af00...489

ja kanskje det er det vi må gjøre, men jeg får helt vondt i hjertet av å tenke på at barna ikke får se besteforeldrene sine på så lang tid...

De er jo veldig hyggelige å være sammen med når vi først får det til...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg ikke giddet. Sier de at de kanskje kommer, hadde jeg sagt at greit, vi er kanskje hjemme.

Anonymkode: 0aea7...eee

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Da får det bare bli sånn at dere ser lite til dem, det er uansett de sitt tap. Hvis de ikke velger å prioritere relasjonen til dere og barna nå, så er det til slutt de som vil tape på det. Legg andre planer og si ifra klart og tydelig at det sårer at de ikke prioriterer barnebarna - om de ønsker et godt forhold til dem i fremtiden må de begynne nå. Det går ikke å være spontan på den måten når de bor så langt unna, dere kan ikke sette alt på vent fordi kanskje de dukker opp.

Ved å sette grenser for dere selv og ikke la dere overkjøre så kan en av to ting skje. 1. De skjerper seg og relasjonen blir bedre for alle parter. 2. Dere vil se dem svært sjeldent eller aldri. Alternativ 2 er ikke ideelt men dere kan ikke fortsette å ha det sånn det er nå. Om dere ikke setter krav er én ting sikkert - og det er at ingenting kommer til å endre seg, i hverken positiv eller negativ retning.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...