AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #1 Skrevet 11. april 2017 Beklager litt dårlig bilde, men. Jeg oppdaget dette i går kveld når jeg skulle ta av linsene. Fra før hadde jeg følt at det var litt svie og litt sånn sandpapirfølelse i øynene. Jeg er som dere ser veldig rød helt på nedsiden av øyeeplet, og det svir og føles litt tørt på en måte. Det jeg synest er merkelig er at det er så langt nede på øyeeplet. Er dette normalt for øyekatarr? Utifra det jeg har googlet så kan det se ut som øyekatarr. Jeg har ikke merket noe puss, har ikke hatt tåreflod eller vært lyssky, og det at jeg ikke har puss skal vel i utgangspunktet tyde på at det ikke er bakteriell infeksjon og at jeg derfor ikke egentlig trenger antibakteriell behandling. Men jeg har følt meg litt pjusk i dag og har liksom hatt feberfølelse (men har tatt tempen og har ikke det i følge termometeret). Jeg vet ikke om dette har noen sammenheng, men det gjør meg litt bekymret for at jeg kanskje burde tatt en tur til legen Siden det er påske og jeg ikke er i samme kommune som fastlegen min så er alternativet å dra på legevakt for å få det sjekket, men jeg føler muligens at jeg virker litt hysterisk om det bare er en liten fillesak og at jeg bør se det an noen dager. Har litt høyere terskel for å gå legevakt enn fastlege, da jeg ikke vil plage de med ting som kan vente. Jeg viste det til mamma og hun reagerte ikke noe på det, foreslo at det til og med var allergi. Noen som har vært borti det samme? Prøver å bare skylle det med saltvann sånn foreløpig Anonymkode: be2f2...4f4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #2 Skrevet 11. april 2017 Jeg ville ventet en uke, om det ikke gjør alt for vondt. Det går sannsynligvis over av seg selv ganske snart. Anonymkode: 51963...a48 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #3 Skrevet 11. april 2017 Jeg ville ventet og sett an om det kommer puss. Tenker kanskje at du heller har fått et overfladisk sår på øyet? Har i hvert fall følt det samme når jeg har hatt det (sjekket hos optikeren). Anonymkode: 18e18...f87 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #4 Skrevet 11. april 2017 Se det an. Foreløpig er det såpass lite at det kanskje bare er irritasjon fordi du er tørr og sliten i øynene (sittet mye foran PC-skjerm?). Anonymkode: 09af3...aeb 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #5 Skrevet 11. april 2017 Dette ser ikke hissig ut, og ser heller ikke ut som konjunktivitt. Hvis du nylig har vært forkjølet, er det en ørliten sjanse for en viruskeratitt, men sannsynligvis er det mekanisk irritasjon som kan oppstå f. eks. hvis en linse har hatt en liten rift i kanten, eller et lite rusk har satt seg under linsen. Jeg vil anbefale deg å gå uten linser noen dager, og bytt til helt nye linser når du prøver igjen. Du bør være symptomfri før du begynner med linser igjen. Med forbehold om at bildet ditt ikke er så detaljert, ser det ut som om du har en del økt vaskularisering (innvekst av blodårer) mot iris, og dette kan bety at øynene dine ikke tolerer linser så godt lenger. Jeg ville ha tatt en tur til optiker for kontroll om jeg var deg. Får du symptomforverring bør du vurdere å oppsøke lege. Husk at dette svaret er ikke en gyldig vurdering, men et generelt svar basert på en mangelfull undersøkelse. Anonymkode: bb54f...788
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #6 Skrevet 11. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette ser ikke hissig ut, og ser heller ikke ut som konjunktivitt. Hvis du nylig har vært forkjølet, er det en ørliten sjanse for en viruskeratitt, men sannsynligvis er det mekanisk irritasjon som kan oppstå f. eks. hvis en linse har hatt en liten rift i kanten, eller et lite rusk har satt seg under linsen. Jeg vil anbefale deg å gå uten linser noen dager, og bytt til helt nye linser når du prøver igjen. Du bør være symptomfri før du begynner med linser igjen. Med forbehold om at bildet ditt ikke er så detaljert, ser det ut som om du har en del økt vaskularisering (innvekst av blodårer) mot iris, og dette kan bety at øynene dine ikke tolerer linser så godt lenger. Jeg ville ha tatt en tur til optiker for kontroll om jeg var deg. Får du symptomforverring bør du vurdere å oppsøke lege. Husk at dette svaret er ikke en gyldig vurdering, men et generelt svar basert på en mangelfull undersøkelse. Anonymkode: bb54f...788 Tusen takk for svar, jeg er enig i at det egentlig ikke ligner på konjunktivitt, men er ikke sikker på hva annet det kan være heller. Du skriver viruskeratitt, er ikke dette farlig? Og vil ikke rødheten i det tilfellet være mer rettet rundt iris om det var tilfellet? Er en stund siden jeg har vært forkjølet, er tett i nesen, men det kommer av allergi. Jeg har tenkt på om det kan være som du og flere sier at det kan ha oppstått en irritasjon av et slag. En gang i går kveld så følte jeg at det var nemlig et rusk som satt fast, men følelsen forsvant fort og har ikke vært der siden. Jeg har allerede droppet linsene og gått med brillene i hele dag og har tenkt å forsette det til jeg ser bedring. Jeg bruker dagslinser så det blir nye linser uansett. Jeg skal uansett se det an Dette med innvekst av blodårer mot iris er noe jeg har vært plaget med siden i høst og som jeg har på begge øyner! Karakteristisk er at dette er tydeligst om kveldene når jeg er sliten i øynene, mens det nesten er usynlig om morningen etter en god natts søvn. Jeg har i den forbindelse også slitt en del med mystisk svie i øynene i høst som har avtatt litt, og har gått til legen med det flere ganger da det stod på som verst, men legen kunne ikke finne noen årsak og bare trakk på skuldrene. Hadde veldig lyst å be han henvise til øyelege, men han virket så sikker i sin sak på at det ikke var noe, så jeg har helt gitt opp det prosjektet og tenkt at jeg kanskje sliter med irriterte øyner? Uansett, jeg har vært til optikeren, ikke bare en, men to ganger det siste halvåret. Den første gangen var kontroll, og da nevnte jeg dette med svien og hun kunne også da se disse innvekstene av blodårene, men sa at hun ikke kunne se noe og alt så fint ut. Jeg var til samme optikeren nå nylig i januar pga. at synet hadde blitt merkbart dårligere på et halvår, og hun kommenterte ikke noe da heller og sa at alt så fint ut (borsett fra at synet hadde blitt litt dårligere på høyre øye). Altså, jeg tenker dersom hun er optiker burde hun jo reagere på om det kan være pga. linsene, men jeg har faktisk vurdert å oppsøke en annen optiker for second opinion. Helst skulle jeg sett til å gå til øyelege, men jeg tviler på at det blir så lett å kreve henvisning med mine diffuse symptom og privat finnes det ikke her jeg bor. Forøvrig sliter jeg like mye med innvekst av blodårer mot iris om jeg bruker briller noen dager, så jeg lurer på om det rett og slett er snakk om irriterte øyner? Tusen takk for alle svar, setter pris på det og føler meg litt roligere Anonymkode: be2f2...4f4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #7 Skrevet 11. april 2017 Så dårlig svar fra optiker angående blodårene. Jeg fikk streng beskjed om å gå uten linser 1 uke da jeg hadde det samme. Ble også henvist rett videre til øyelege da optiker fant en flekk på øyet han var usikker på (viste seg å være helt ufarlig). Ville definitivt oppsøkt en ny optiker Anonymkode: 18e18...f87
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #8 Skrevet 11. april 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar, jeg er enig i at det egentlig ikke ligner på konjunktivitt, men er ikke sikker på hva annet det kan være heller. Du skriver viruskeratitt, er ikke dette farlig? Og vil ikke rødheten i det tilfellet være mer rettet rundt iris om det var tilfellet? Er en stund siden jeg har vært forkjølet, er tett i nesen, men det kommer av allergi. Jeg har tenkt på om det kan være som du og flere sier at det kan ha oppstått en irritasjon av et slag. En gang i går kveld så følte jeg at det var nemlig et rusk som satt fast, men følelsen forsvant fort og har ikke vært der siden. Jeg har allerede droppet linsene og gått med brillene i hele dag og har tenkt å forsette det til jeg ser bedring. Jeg bruker dagslinser så det blir nye linser uansett. Jeg skal uansett se det an Dette med innvekst av blodårer mot iris er noe jeg har vært plaget med siden i høst og som jeg har på begge øyner! Karakteristisk er at dette er tydeligst om kveldene når jeg er sliten i øynene, mens det nesten er usynlig om morningen etter en god natts søvn. Jeg har i den forbindelse også slitt en del med mystisk svie i øynene i høst som har avtatt litt, og har gått til legen med det flere ganger da det stod på som verst, men legen kunne ikke finne noen årsak og bare trakk på skuldrene. Hadde veldig lyst å be han henvise til øyelege, men han virket så sikker i sin sak på at det ikke var noe, så jeg har helt gitt opp det prosjektet og tenkt at jeg kanskje sliter med irriterte øyner? Uansett, jeg har vært til optikeren, ikke bare en, men to ganger det siste halvåret. Den første gangen var kontroll, og da nevnte jeg dette med svien og hun kunne også da se disse innvekstene av blodårene, men sa at hun ikke kunne se noe og alt så fint ut. Jeg var til samme optikeren nå nylig i januar pga. at synet hadde blitt merkbart dårligere på et halvår, og hun kommenterte ikke noe da heller og sa at alt så fint ut (borsett fra at synet hadde blitt litt dårligere på høyre øye). Altså, jeg tenker dersom hun er optiker burde hun jo reagere på om det kan være pga. linsene, men jeg har faktisk vurdert å oppsøke en annen optiker for second opinion. Helst skulle jeg sett til å gå til øyelege, men jeg tviler på at det blir så lett å kreve henvisning med mine diffuse symptom og privat finnes det ikke her jeg bor. Forøvrig sliter jeg like mye med innvekst av blodårer mot iris om jeg bruker briller noen dager, så jeg lurer på om det rett og slett er snakk om irriterte øyner? Tusen takk for alle svar, setter pris på det og føler meg litt roligere Anonymkode: be2f2...4f4 Jeg er enig med deg i at en viruskeratitt er lite sannsynlig, og særlig siden du ikke har hatt noen nylig infeksjonssykdom. Slike keratitter er ikke nødvendigvis farlige. Hvis jeg var deg, ville jeg ha unngått å bruke linser inntil situasjonen var avklart. Det er absolutt en god idé å gå til en annen optiker. Det du beskriver kan godt høres ut som om øynene dine tolerer linsebruk dårlig, og man bør se på årsaker til det. Du bør absolutt kunne få henvisning til øyelege. Om ikke optikeren reagerer på noe, så si at du har mye irritasjon, og at du vil ha avklart den økte vaskulariseringen. Som en gammel professor i fysiologi sa til meg en gang: "Enten kan du øye - og da er du øyelege - eller så kan du ikke øye." Derfor bør fastlegen din absolutt henvise deg om han ikke selv kan finne en årsak til symptomene dine. Anonymkode: bb54f...788
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #9 Skrevet 12. april 2017 Takker for svar. Jeg skal se til å få oppsøkt en annen optiker, men jeg vet ikke om jeg klarer å gå helt uten linser før jeg får en avklaring på vaskualiseringen, jeg synest nemlig det er veldig slitsomt og ubehagelig å gå med briller. Er enig i at leger generelt har for lite kunnskap om øyner til å uttale seg så skråsikkert. Er derfor jeg har blitt irritert på å tatt det opp med legen så mange ganger uten at det har komt noen vei, men det kan som dere sier, være lurt å smøre litt på for å eventuelt få en vurdering av optiker. Jeg synest øyet ser mye bedre ut i dag. Svir fortsatt litt og er fortsatt litt rødt, men det ser ut som det har blitt bedre, så da går det vel rette veien Anonymkode: be2f2...4f4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #10 Skrevet 12. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar. Jeg skal se til å få oppsøkt en annen optiker, men jeg vet ikke om jeg klarer å gå helt uten linser før jeg får en avklaring på vaskualiseringen, jeg synest nemlig det er veldig slitsomt og ubehagelig å gå med briller. Er enig i at leger generelt har for lite kunnskap om øyner til å uttale seg så skråsikkert. Er derfor jeg har blitt irritert på å tatt det opp med legen så mange ganger uten at det har komt noen vei, men det kan som dere sier, være lurt å smøre litt på for å eventuelt få en vurdering av optiker. Jeg synest øyet ser mye bedre ut i dag. Svir fortsatt litt og er fortsatt litt rødt, men det ser ut som det har blitt bedre, så da går det vel rette veien Anonymkode: be2f2...4f4 Vaskulariseringen øker FORDI du bruker linser. Det er en kompensasjon for redusert oksygentilførsel fra luften. Du skal IKKE gå med linser før dette er tilsett. Det er nok den underliggende problemstillingen. det du opplevde igår kan være relatert, men var plassert på en slik måte at jeg heller ville anse det som mekanisk irritasjon. Du må imidlertid få undersøkt øynene dine skikkelig. Dette går ikke over av seg selv. Anonymkode: bb54f...788 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #11 Skrevet 12. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vaskulariseringen øker FORDI du bruker linser. Det er en kompensasjon for redusert oksygentilførsel fra luften. Du skal IKKE gå med linser før dette er tilsett. Det er nok den underliggende problemstillingen. det du opplevde igår kan være relatert, men var plassert på en slik måte at jeg heller ville anse det som mekanisk irritasjon. Du må imidlertid få undersøkt øynene dine skikkelig. Dette går ikke over av seg selv. Anonymkode: bb54f...788 Men når jeg har vært hos optikeren to ganger og hun ikke har reagert og gitt meg linseforbud, så er det på en måte tilsett? Eller kan optikere virkelig ha så ulik kompetanse at de overser noe de ikke burde oversett? Jeg skal uansett oppsøke ny optiker, og jeg skal klare å gå med briller i en uke, men tenker jo at jeg ikke kan ha tatt så stor skade av å gå med linser i et halvt år? Dersom jeg nå går med briller i en uke og det ikke er noe forskjell i vaskualiseringen, kan jeg da anta at det ikke er linsene som er problemet? Hvor lang tid skal det ta før jeg eventuelt ser forbedring? Jeg mener ikke at jeg ikke skal gå til ny optiker, men jeg er ikke sikker på om det er linsene som faktisk er problemet. Men en kan vel si at optikeren burde ha reagert på dette og henvist meg videre til øyelege, særlig siden hun antar at det ikke er linsene som er problemet. Uansett, jeg skal passe på å nevne og spørre eksplisitt disse blodutredningene og kreve å få en forklaring hos neste optiker. Anonymkode: be2f2...4f4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #12 Skrevet 12. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men når jeg har vært hos optikeren to ganger og hun ikke har reagert og gitt meg linseforbud, så er det på en måte tilsett? Eller kan optikere virkelig ha så ulik kompetanse at de overser noe de ikke burde oversett? Jeg skal uansett oppsøke ny optiker, og jeg skal klare å gå med briller i en uke, men tenker jo at jeg ikke kan ha tatt så stor skade av å gå med linser i et halvt år? Dersom jeg nå går med briller i en uke og det ikke er noe forskjell i vaskualiseringen, kan jeg da anta at det ikke er linsene som er problemet? Hvor lang tid skal det ta før jeg eventuelt ser forbedring? Jeg mener ikke at jeg ikke skal gå til ny optiker, men jeg er ikke sikker på om det er linsene som faktisk er problemet. Men en kan vel si at optikeren burde ha reagert på dette og henvist meg videre til øyelege, særlig siden hun antar at det ikke er linsene som er problemet. Uansett, jeg skal passe på å nevne og spørre eksplisitt disse blodutredningene og kreve å få en forklaring hos neste optiker. Anonymkode: be2f2...4f4 Jeg kan ikke svare deg annet enn generelt, men det relevante spørsmålet er: Vil du ta sjansen på at du tar feil? I beste fall påfører du deg selv unødvendig ubehag - i verste fall skaper du problemer med øynene som kan bli langvarig og plagsomt. Valget er ditt. Anonymkode: bb54f...788
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #13 Skrevet 12. april 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke svare deg annet enn generelt, men det relevante spørsmålet er: Vil du ta sjansen på at du tar feil? I beste fall påfører du deg selv unødvendig ubehag - i verste fall skaper du problemer med øynene som kan bli langvarig og plagsomt. Valget er ditt. Anonymkode: bb54f...788 Det er en unødvendig risiko, men samtidig så betyr det jo også at dersom jeg tar feil, så betyr det også at optikeren jeg har gått til grunnleggende kompetanse, noe som er litt skremmende. At en optiker bør kunne fagområdet sitt. Men, jeg har nå lagt inn en nettreservasjon hos en ny optiker neste torsdag, altså om 1 uke ca. Dersom den går gjennom så får jeg sjekket opp i det rimelig fort og skal nok klare å ikke bruker linser frem til da Anonymkode: be2f2...4f4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #14 Skrevet 12. april 2017 Synes ikke øyet så så veldig unormalt ut jeg. Anonymkode: 940ca...cce
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #15 Skrevet 12. april 2017 Sånn ser mine øyne ut hele tiden, og jeg har aldri brukt linser. Ikke unormalt å ha noen synlige blodårer, vel? Anonymkode: 803fd...b69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå