AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #1 Skrevet 11. april 2017 Jeg fikk en alvorlig kronisk sykdom da jeg gikk i tiende klasse, og kom meg såvidt gjennom VGS med mye venstrehåndsarbeid og svært høyt fravær. Jeg klarte ikke lære så mye, men på mirakuløst vis gikk jeg ut med 3,0 i snitt. Før jeg ble syk fikk jeg femmere og seksere, men det var jo på ungdomsskolenivå. Nå er det mange år siden jeg fullførte VGS, men jeg har vært for syk til å studere eller arbeide. Endelig har jeg fått riktig medisin og vil nå prøve å studere. Antagelig vil jeg aldri klare å stå i en fulltidsstilling. Jeg tror jeg kan klare tre fulle arbeidsdager per uke, eller fem halve dager. Skiftarbeid er nok ikke noe for meg da jeg trenger strenge søvnrutiner. Jeg bruker i perioder rullestol, så jeg må ha en stillesittende kontorjobb. Før jeg ble syk likte jeg o-fag og matte, men slet en del med selv den enkleste matten på VGS. De fagene jeg likte minst var kunst og håndverk og norsk, særlig mislikte jeg å skrive skjønnlitteratur. Det jeg likte med matte var å rydde opp i rotet, strukturere, og få et svar som stemte med fasitt. Særlig synes jeg likninger var gøy. Jeg forsøkte å spørre på NAV om tips til yrker hvor det er mulig å få en deltidsstilling slik som jeg ønsker meg, men de ante ikke. Jeg har i grunn ingen spesielle preferanser, det viktigste for meg er å etterhvert få meg en jobb. Før jeg ble syk hadde jeg løse tanker om å bli barneskolelærer på mellomtrinnet, men jeg tror det vil bli vanskelig når jeg ikke kan jobbe fulltid. Foreldrene mine foreslo at jeg skulle studere jus fordi jeg liker å strukturere og belyse en sak fra flere sider, men jeg er usikker på om jus er riktig for meg ettersom jeg liker et konkret svar. Jeg forstår meg lite på datamaskiner, muligens grunnet liten erfaring. Jeg ønsker meg tips til hvilke yrker og studieretninger dere tror kan passe for meg, eller tanker om hvilke yrker det vil være mulig å få deltidsstilling i. Jeg bor i Oslo, og ønsker helst å studere her. Jeg forstår at jeg må begynne med å ta opp fag fra VGS, men jeg ønsker meg en plan for fremtidige studier slik at jeg kan velge meg VGS-fag utifra det. Anonymkode: 78689...2fc
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #2 Skrevet 11. april 2017 Økonomi er perfekt for meg fordi jeg er en kontrollfrik og ting er enten svart eller hvitt. Jeg er ikke god i matte, men kom meg gjennom alt på Bi. Og innenfor regnskap/lønnsarbeid er det store muligheter for å få deltidsjobber. Anonymkode: 052dd...2b2 1
Mummikopp Skrevet 11. april 2017 #3 Skrevet 11. april 2017 Jeg tenker også at noe innenfor økonomi kan passe. 1
Pellepingpong Skrevet 11. april 2017 #4 Skrevet 11. april 2017 Du burde dra på en av landets karrieresenter. De har samarbeid med NAV, er gratis og har folk som er utdannede karriererådgivere. Den problemstillingen du har tenker jeg skulle passe perfekt der. Jeg kan anbefale den i Drammen, men det kommer så klart an på hvor du bor. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #5 Skrevet 11. april 2017 Jeg tenker kanskje BI, jeg går der selv. Det som er positivt er at det ikke er noen obligatoriske forelesninger, så du kan lese hjemme om du ønsker det (tror noen av linjene tilbys som nettstudie også). De har for eksempel økonomi og administrasjon, men her kreves nok en master for å kunne få en relevant jobb. Ellers har de jo forretningsjus, som er jus for næringslivet (skatterett osv). Evnt. PR eller markedsføringsledelse? Anonymkode: 5d805...223
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #6 Skrevet 11. april 2017 Lønnsarbeid og regnskap. Høyskolen i Lillehammer har et samlingbasert studie i lønn som går over ett år. Her kan du også ha mulighet for hjemmekontor. Anonymkode: 80335...2f7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #7 Skrevet 11. april 2017 Det holder med en bachelor i øk/adm hvis du vil jobbe med regnskap. Master er absolutt oppskrytt hvis du ikke vil høyt opp på karrierestigen, og det er ikke så enkelt når man jobber deltid. Regnskap er A4 og rutinearbeid. Det er også fagskoler, men jeg ville anbefalt en bachelor hvis du fikser det:) Anonymkode: 052dd...2b2 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #8 Skrevet 12. april 2017 Jeg ser du nevner både matte og datamaskiner, så jeg tenkte jeg kunne skrive litt om det siden jeg er utdannet ingeniør og jobber med it. Det finnes ulike veier for å jobbe med it. skal du gå ingeniør-veien må du gjennom en del vanskelig matte, og det passer ganskje dårlig hvis du slet med den enkleste matten på vgs. Men det finnes mer praktiske retninger. Du trenger ikke være helt "datanerd" heller for å jobbe med det. Men det er ikke så mye rydding i rot - det går jo i hovedsak ut på å lage programvare, og dette gjør du ved å bruke bestemte verktøy og skrive kode i ulike språk. Struktur og logisk tenking er veldig viktig, siden programmet vil fungere slik du skriver den. "Fasiten" er hvordan du ønsker at programmet ditt skal fungere. Ønsker du å lage et program som plusser sammen to tall, så vil fasiten være summen av tallene dine - får du en annen sum enn det du forventer, så er det noe feil i programmet ditt. Jeg vet ikke hvor lett det vil være å få deltidsstilling innen dette. I bransjen er det tidvis høyt tempo og man jobber hele tiden mot tidsfrister. Det kan også være litt vanskelig å jobbe mye hjemmefra, siden man jobber ganske tett sammen med teamet. Anonymkode: 693e0...c6a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #10 Skrevet 12. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser du nevner både matte og datamaskiner, så jeg tenkte jeg kunne skrive litt om det siden jeg er utdannet ingeniør og jobber med it. Det finnes ulike veier for å jobbe med it. skal du gå ingeniør-veien må du gjennom en del vanskelig matte, og det passer ganskje dårlig hvis du slet med den enkleste matten på vgs. Men det finnes mer praktiske retninger. Du trenger ikke være helt "datanerd" heller for å jobbe med det. Men det er ikke så mye rydding i rot - det går jo i hovedsak ut på å lage programvare, og dette gjør du ved å bruke bestemte verktøy og skrive kode i ulike språk. Struktur og logisk tenking er veldig viktig, siden programmet vil fungere slik du skriver den. "Fasiten" er hvordan du ønsker at programmet ditt skal fungere. Ønsker du å lage et program som plusser sammen to tall, så vil fasiten være summen av tallene dine - får du en annen sum enn det du forventer, så er det noe feil i programmet ditt. Jeg vet ikke hvor lett det vil være å få deltidsstilling innen dette. I bransjen er det tidvis høyt tempo og man jobber hele tiden mot tidsfrister. Det kan også være litt vanskelig å jobbe mye hjemmefra, siden man jobber ganske tett sammen med teamet. Anonymkode: 693e0...c6a Alle jeg kjenner som jobber med IT jobber faktisk mye hjemme. Så det kommer nok veldig ann på hvor du jobber. Hvis TS ønsker å snuse litt på IT-fag kan NTNU faktisk tilby en haug av fag som nettstudie. Her må du betale 5000,- for 5 studiepoeng, men mulig NAV kan dekke noe av dette? Ellers er det jo en kjempemulighet for å få prøvd seg litt på fagene. http://itfag.no/public/index.jsp?semfane=1&gclid=null Noe usikker på hvor lett det er å jobbe deltid her da, IT er kjent for høyt arbeidspress og lange dager. Men det bør da absolutt være mulig å finne steder som vil ha deltidsansatte. Anonymkode: c7f8f...0fe
Sirah Skrevet 12. april 2017 #11 Skrevet 12. april 2017 Hva men noe innenfor økonomi eller regnskap som flere her sier? Da kan du vel også jobbe en del hjemmefra. Jeg ville spurt om karriereveileder gjennom NAV, event avklaringskurs. Kjenner flere som har vært på det som har fått kjempegod hjelp til å finne en ny retning å utdanne seg mot Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #12 Skrevet 12. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle jeg kjenner som jobber med IT jobber faktisk mye hjemme. Så det kommer nok veldig ann på hvor du jobber. Hvis TS ønsker å snuse litt på IT-fag kan NTNU faktisk tilby en haug av fag som nettstudie. Her må du betale 5000,- for 5 studiepoeng, men mulig NAV kan dekke noe av dette? Ellers er det jo en kjempemulighet for å få prøvd seg litt på fagene. http://itfag.no/public/index.jsp?semfane=1&gclid=null Noe usikker på hvor lett det er å jobbe deltid her da, IT er kjent for høyt arbeidspress og lange dager. Men det bør da absolutt være mulig å finne steder som vil ha deltidsansatte. Anonymkode: c7f8f...0fe Man bør ikke gå inn på IT dersom man allerede er kronisk syk, bransjen er jo kjent for å knekke selv de sterkeste arbeidstakerne med sine opp til 18 timers arbeidsdager, ingen ferier i praksis og masse tidsfrister. Jobber der selv, og jeg skal ute av det innen noen år, orker ikke kjøret her frem til jeg er pensjonist. Har ikke hatt ferie på 6-7 år i praksis, ingen bryr seg om AML. Anonymkode: dc132...573
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #13 Skrevet 13. april 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Man bør ikke gå inn på IT dersom man allerede er kronisk syk, bransjen er jo kjent for å knekke selv de sterkeste arbeidstakerne med sine opp til 18 timers arbeidsdager, ingen ferier i praksis og masse tidsfrister. Jobber der selv, og jeg skal ute av det innen noen år, orker ikke kjøret her frem til jeg er pensjonist. Har ikke hatt ferie på 6-7 år i praksis, ingen bryr seg om AML. Anonymkode: dc132...573 Jeg jobber ikke i IT selv, så du vet jo mye bedre om bransjen enn meg. Men jeg vil tro det finnes muligheter enkelte steder for å jobbe redusert, IT er jo et stort fagfelt. F. eks å ikke jobbe med drift, men mer programmering eller support. Anonymkode: c7f8f...0fe
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #14 Skrevet 13. april 2017 Takk for svar! Grunnen til at jeg nevnte data var at de jeg snakket med på NAV (hun ene er karriereveileder) nevnte at jeg burde undersøke mulighetene for å arbeide med "noe innen IT". De hadde ikke selv kjennskap til bransjen. Vedrørende regnskapsarbeid har jeg hørt at dette fases ut til fordel for datamaskiner, og at å ta en slik utdannelse nå derfor ikke er særlig lurt. Det samme gjelder visst arkivbehandling. Forhåpentligvis har jeg mange år i arbeidslivet foran meg, og jeg ønsker ikke å risikere å måtte utdanne meg på nytt om 20 år. Når det gjelder økonomi og administrasjon har jeg hørt at det er vanskelig å få jobb uten et godt nettverk. Ettersom jeg har vært syk i mange år har jeg overhodet ikke noe nettverk. Jeg vil tro at en del arbeidsgivere vil vegre seg for å ansette meg, både med tanke på at jeg kan ha noe høyere sykefravær enn andre og fordi jeg ikke har noen tidligere arbeidserfaring å vise til. Grunnen til at jeg kontaktet NAVs karriereveileder var i håp om at de hadde kjennskap til bransjer som er villige til å ansatte en som meg, så jeg må si jeg ble skuffet da det viste seg at jeg ikke kunne få hjelp der. Dette karrieresenteret i Drammen som Pellepingpong nevner, er det noe jeg selv kan kontakte eller må NAV formidle kontakt? Anonymkode: 78689...2fc 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #15 Skrevet 13. april 2017 Jeg har akkurat søkt på en god del lærerstillinger på barneskolen. Mange av stillingene jeg kom over var på mindre enn 100%. Det mangler også såpass mange lærere at det ikke er noe problem å få seg jobb. Selv fikk jeg jobbtilbud to timer etter det første intervjuet jeg var på. Jeg har i ettertid blitt oppringt av nesten alle skolene jeg søkte på (selv om søknadene er trukket). Jeg er forresten nyutdannet. Anonymkode: 48b08...778
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #16 Skrevet 13. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har akkurat søkt på en god del lærerstillinger på barneskolen. Mange av stillingene jeg kom over var på mindre enn 100%. Det mangler også såpass mange lærere at det ikke er noe problem å få seg jobb. Selv fikk jeg jobbtilbud to timer etter det første intervjuet jeg var på. Jeg har i ettertid blitt oppringt av nesten alle skolene jeg søkte på (selv om søknadene er trukket). Jeg er forresten nyutdannet. Anonymkode: 48b08...778 Det tenker jeg også. Forutsatt at TS kan møte til bestemte tider og ikke trenger fleksibel arbeidstid, så høres det ut som en god ide. I mange kontorstillinger vil det nok være vanskelig å få en redusert stilling til å begynne med. Anonymkode: e9c0a...faf
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #17 Skrevet 13. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vedrørende regnskapsarbeid har jeg hørt at dette fases ut til fordel for datamaskiner, og at å ta en slik utdannelse nå derfor ikke er særlig lurt. Det samme gjelder visst arkivbehandling. Forhåpentligvis har jeg mange år i arbeidslivet foran meg, og jeg ønsker ikke å risikere å måtte utdanne meg på nytt om 20 år. Det er snakk om så mange år til at du fint rekker å utdanne deg. Og det er først de store konsernene som går for dette, småbedrifter vil ikke investere i dyre maskiner, i stedet for å ha 4 ansatte. Anonymkode: 052dd...2b2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #18 Skrevet 14. april 2017 resepsjonist kansje ? Anonymkode: 9ded8...07d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå