Gå til innhold

Barn uten skikkelig yttertøy

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et familiemedlem med barn på 7,3 og 1. 

Når jeg har invitert med på tur, lekeplass eller lignende de siste årene, så har ikke barna skikkelig yttertøy på eller med. Mellomste kan komme i bomullstøy og sandaler og faren sier "vi kan ikke bli så lenge". I helgene er barna for det meste inne med foreldre og iPad/tv. Det går bra i juli om været er pent.

I påsken skal vi på felles båttur, og jeg vurderer å kjøpe med ekstra regmbukser til alle tre ungene....

Hvordan kan man ta opp at barn trenger skikkelig yttertøy og å få leke ute uten å bli våte/kalde? Eller tolker jeg dømmende bare ut ifra mitt ståsted og det er helt greit å la dette ligge?

Anonymkode: 1bb9e...58c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Krev at de skal ha skikkelige klær hvis de skal være med deg ut

Anonymkode: ca38f...56d

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er økonomien hos denne familien? Er det der problemet ligger, eller er det manglende forståelse av behovet for varme klær? 

Det merkelige er jo at fu opplever og ser dette. Hadde skolen og barnehagen opplevd og sett det samme, så hadde det blitt reagert forlengst. 

Anonymkode: a7545...5b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er økonomien hos denne familien? Er det der problemet ligger, eller er det manglende forståelse av behovet for varme klær? 

Det merkelige er jo at fu opplever og ser dette. Hadde skolen og barnehagen opplevd og sett det samme, så hadde det blitt reagert forlengst. 

Økonomien er ikke kjempegod, men jeg vet at de har takket nei til å arve klær. Og de prioriterer ting som fastfood osv i løpet av uken. Regnbukse fra sparkjøp er jo ikke dyrt, og kan gjerne funke en sesong?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan gi dem regntøy og ullklær i jule- og bursdagsgaver. 

Anonymkode: 385b3...a92

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Reis på båttur når sola skinner, så slipper barna å bruke regnbukser. Og la folk passe sine egne saker. Det er ikke bare du som har rett, men folk er forskjellige og det må du respektere. 

Anonymkode: 92d52...d94

• Liker 1
Skrevet

Siden du både nevner dårlig yttertøy, fastfood og inneliv med pc/I-pad, kan det tyde på at du ubevisst har dannet deg et negativt inntrykk.  Fra ditt ståsted, og hva du selv mener er riktig.

Noen foreldre er svært nøye med barnas klær, at maten skal være sunn og at de skal delta på fritidsaktiviteter i stedet for å sitte på nett.  Det betyr ikke nødvendigvis at disse barna har det godt.  

Om jeg var deg hadde jeg tatt med en haug med pledd i båten, for dem som trenger noe ekstra - voksne eller barn.   

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Økonomien er ikke kjempegod, men jeg vet at de har takket nei til å arve klær. Og de prioriterer ting som fastfood osv i løpet av uken. Regnbukse fra sparkjøp er jo ikke dyrt, og kan gjerne funke en sesong?

Hvordan vet du at de prioriterer fastfood fremfor klær til barna? 

Barn uten skikkelig yttertøy på skole og i barnehage blir det raskt sendt bekymringsmelding til barnevernet på. Er du så bekymret og så sikker på at fastfood blir prioritert foran klær så hadde du og kontaktet barnevernet for lenge siden. Barn uten skikkelig tøy blir og syke, langt oftere enn andre. Kommer de stadig til lege, så reagerer også leger på syke barn med dårlige klær. Vi ser litt ymse på både sykehus, legevakt og i allmennpraksis. Men barn uten yttertøy eller i sandaler utenfor sandalsesongen det reagerer vi faktisk på. 

• Liker 2
Gjest Sugemerke
Skrevet

Virker det som de lider under å mangle varme klær, skikkelig mat og aktiviteter du synes er passende? Er omsorgen i en slik grad at det går ut over barnas ve og vel?

Er svaret nei ville jeg puttet det på kontoen "alle familier er forskjellige" og gjerne på den som heter "min måte å gjøre ting på er ikke nødvendigvis best". 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et familiemedlem med barn på 7,3 og 1. 

Når jeg har invitert med på tur, lekeplass eller lignende de siste årene, så har ikke barna skikkelig yttertøy på eller med. Mellomste kan komme i bomullstøy og sandaler og faren sier "vi kan ikke bli så lenge". I helgene er barna for det meste inne med foreldre og iPad/tv. Det går bra i juli om været er pent.

I påsken skal vi på felles båttur, og jeg vurderer å kjøpe med ekstra regmbukser til alle tre ungene....

Hvordan kan man ta opp at barn trenger skikkelig yttertøy og å få leke ute uten å bli våte/kalde? Eller tolker jeg dømmende bare ut ifra mitt ståsted og det er helt greit å la dette ligge?

Er de veldig fattige eller er livsfjerne? 

Jeg ville ha bekymringsmeldt de til Barnevernet.

Anonymkode: 347e3...530

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan gi dem regntøy og ullklær i jule- og bursdagsgaver. 

Anonymkode: 385b3...a92

Disse barna kan umulig gå i barnehage og skole?

Der ville vel noen ha sendt bekymringsmelding til Barnevernet?!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bor mor og far sammen, eller ser du dem kun når de er hos far?

Anonymkode: 25408...3a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor mor og far sammen, eller ser du dem kun når de er hos far?

Anonymkode: 25408...3a9

De bor sammen, ja.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

7 timer siden, Sugemerke skrev:

Virker det som de lider under å mangle varme klær, skikkelig mat og aktiviteter du synes er passende? Er omsorgen i en slik grad at det går ut over barnas ve og vel?

Er svaret nei ville jeg puttet det på kontoen "alle familier er forskjellige" og gjerne på den som heter "min måte å gjøre ting på er ikke nødvendigvis best". 

Nei, jeg opplever ikke at de lider. Mellomste synes nok det er kjedelig å ikke ha like bra tøy som andre såvidt jeg har sett. Men det er jo ikke omsorgsvikt.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg opplever ikke at de lider. Mellomste synes nok det er kjedelig å ikke ha like bra tøy som andre såvidt jeg har sett. Men det er jo ikke omsorgsvikt.

Nå tror jeg neppe en treåring er opptatt av klær, men for å kommentere det du lurer på. 
Ha klær hjemme hos deg, det har jeg. Hvis du kjøper klær til dem i gave, eller noe, er jeg sikker på at det likevel ikke kommer med neste gang de kommer til deg.

Jeg har klær liggende til de små, og alle synes det bare er fint, for da slipper de og dra med seg så mye, eller de glemmer osv.

Anonymkode: 6a663...c80

Gjest Selfie
Skrevet

Send dem utstyrsliste før båtturen, det er jo vanlig å gjøre. "Husk regntøy, varm genser og lue til alle" ...

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er snakk om familiemedlemmer eller andre man kjenner godt og det ikke dreiee seg om vold eller overgrep synes jeg man bør prøve å SNAKKE MED foreldrene før man i det hele tatt vurderer å konrakte barnevernet. 

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet

I min familie hadde slikt blitt kommentert. 

I bhg ser jeg at det er de samme menneskene som har for dårlige klær, som glemmer å ta med varmere klær når vinteren kommer og glemmer lett tøy når våren kommer. De går gjerne flott kledd selv og har råd, men de engasjerer seg ikke i barnetøy. Nå er ikke de jeg har sett i bhg så dårlig kledd som barna du beskriver. Jobben kunne vært gjort bedre, men kan ikke anmelde dem heller. 

Jeg ville hvertfall sagt noe. Fortalt dem at er barna kalde høyere enn håndleddet så må de ha mer klær. Er de svette på ryggen trenger de mindre. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at de prioriterer fastfood fremfor klær til barna? 

Barn uten skikkelig yttertøy på skole og i barnehage blir det raskt sendt bekymringsmelding til barnevernet på. Er du så bekymret og så sikker på at fastfood blir prioritert foran klær så hadde du og kontaktet barnevernet for lenge siden. Barn uten skikkelig tøy blir og syke, langt oftere enn andre. Kommer de stadig til lege, så reagerer også leger på syke barn med dårlige klær. Vi ser litt ymse på både sykehus, legevakt og i allmennpraksis. Men barn uten yttertøy eller i sandaler utenfor sandalsesongen det reagerer vi faktisk på. 

Heldigvis snakker en med foreldrene først , ikke barnevernet. Jeg skjønner ikke hvorfor en ikke kan si til et familiemedlem at barnet fryser når man ser det? I tillegg er det veldig ulikt hvor varme barn er. Jeg har ett som bruker stilongs til april og et annet som helst springer i tskjorte i desember. Minn på gode klær til turen ,ta med ekstra pledd, op i det daglige, aksepter at de har andre prioriteringer enn dere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemet :P Ser du unger som helt tydelig fryser og ikke blir tatt vare på som de skal, så sier du ifra. Men du sier jo at det ikke er tilfelle. Så da er saken løst og du kan gå videre i livet. 

Anonymkode: c7e8f...cfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...