Ms. Steele Skrevet 11. april 2017 #1 Skrevet 11. april 2017 Er det virkelig nødvendig med oppvarming dersom man kun skal ta veldig enkle styrkeøvelser? Snakker da øvelser som planke, situps. dype knebøy og lette ryggøvelser osv. Leser stadig at oppvarming er så viktig for å unngå skader og strekk, men dette er jo helt enkle basaløvelser som man kun bruker sin egen kroppsvekt på. Så kan man sikkert mene mye om vitsen i å ta disse enkle øvelsene, men for min kropp og alder så er det helt ok øvelser å gjøre hjemme når jeg ikke kommer meg ut.
Rosaprosa20 Skrevet 11. april 2017 #2 Skrevet 11. april 2017 Det sies du får bedre effekt av å varme opp, i tillegg til å unngå skader. Du trenger ikke ha så lang oppvarming hvis du trener lette øvelser med egen kroppsvekt, men du burde legge inn 2-3 minutter hvertfall. Trenger ikke være mer avansert enn å jogge på stedet, høye kneløft, jumping jacks osv. Øvelser som får opp pulsen litt og varmer opp de store muskelgruppene 1
Ms. Steele Skrevet 11. april 2017 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2017 1 minutt siden, Rosaprosa20 skrev: Det sies du får bedre effekt av å varme opp, i tillegg til å unngå skader. Du trenger ikke ha så lang oppvarming hvis du trener lette øvelser med egen kroppsvekt, men du burde legge inn 2-3 minutter hvertfall. Trenger ikke være mer avansert enn å jogge på stedet, høye kneløft, jumping jacks osv. Øvelser som får opp pulsen litt og varmer opp de store muskelgruppene Ja, det er akkurat dette jeg stadig leser da vet du, men jeg lurer jo på vitsen annet enn høyere total kaloriforbrenning pga økt puls Vet at jeg ikke pådrar meg skader ved enkle øvelser, men at jeg får bedre effekt av treningen er interessant. Vet du hvordan? Hvor finner jeg dokumentasjon for dette?
Kicki_90 Skrevet 11. april 2017 #4 Skrevet 11. april 2017 Når du gjør dype knebøy f.eks. så vil det være lettere å komme dypere ned om kroppen ikke er helt kald og stiv. Så oppvarming kan gi deg bedre fleksibilitet i øvelsene, og er ikke nødvendigvis kun for å forhindre skader. Forsøk å jogge lett på stedet, ta noen spensthopp eller burpees og tøy litt på bein, hofter og skuldre før styrkeøvelsene så tror jeg du vil kjenne forskjell fra å starte med øvelsene når kroppen er helt kald. :-) 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #5 Skrevet 12. april 2017 Når man bruker kroppsvekt, er det ikke nødvendig med spesifikk oppvarming, men generell oppvarming som 5 minutter på mølla med litt puls er fint. Når jeg kjører knebøy varmer jeg først opp på mølla, og så tar jeg ett sett med bare stang (20kg) før jeg legger på det jeg faktisk skal løfte. Samme gjør jeg med markløft. Anonymkode: 159d2...b55
penny_ Skrevet 12. april 2017 #6 Skrevet 12. april 2017 Jeg vil si at treningen din i seg selv er oppvarming, da, men... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå