AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #1 Skrevet 11. april 2017 Hei, lurte på noe. Kan en med dysleksi bli bedre i lese og skrive, eller vill det ikke kunne forbedres ? Jeg var veldig dårlig til å lese før, men i dag leser jeg ganske fort og presist. Lurer egentlig på om det er normalt at en med dysleksi kan forbedre lese eller skrive-ferdighetene sine så drastisk ? For viss ikke kan det kanskje hende jeg egentlig aldri hadde dysleksi ... (?) Anonymkode: 10114...565
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #2 Skrevet 11. april 2017 Hei! Masterstudent i spesialpedagogikk her! Har du tidligere blitt utredet for dysleksi? Jeg tenker at det er PPT som driver med utredning av lærevansker, så det å kalle seg selv dyslektiker bør man være forsiktig med hvis man ikke er sikker. Det er ofte vanlig at dyslektikere kan bli flinkere til å lese gjennom øvelse og riktig hjelp. Har skolen tidligere hjulpet deg med lesing? Isåfall.. ble du flinkere av det? Anonymkode: dee31...d88 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #3 Skrevet 11. april 2017 Jeg er utredet for dysleksi, og ferdighetene til å lese og skrive har utviklet seg gjennom årene, å er sikkert en blanding av undervisning på skolen, å utvikling av egne interesser og fritidsaktiviteter. Har bare fått inntrykket at dysleksi var noe som var permanent og som ikke kunne bli bedre. Så når jeg tenkte over at jeg som barn hadde en lesehastighet på ca. 40 og i dag så kan jeg lese ut en bok på 450 på noen få dager. Så syntes jeg det var veldig stor forskjell og startet å tvile på om jeg fikk riktig utredning. Men du har sikkert rett i at dyslektikere kan bli flinkere til å lese. Takk for svaret ditt Anonymkode: 10114...565
Millimani Skrevet 11. april 2017 #4 Skrevet 11. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, lurte på noe. Kan en med dysleksi bli bedre i lese og skrive, eller vill det ikke kunne forbedres ? Jeg var veldig dårlig til å lese før, men i dag leser jeg ganske fort og presist. Lurer egentlig på om det er normalt at en med dysleksi kan forbedre lese eller skrive-ferdighetene sine så drastisk ? For viss ikke kan det kanskje hende jeg egentlig aldri hadde dysleksi ... (?) Anonymkode: 10114...565 Hvor gammel var du da du syntes du var dårlig til å lese? Barn eller voksen?
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #5 Skrevet 11. april 2017 6 minutter siden, Millimani skrev: Hvor gammel var du da du syntes du var dårlig til å lese? Barn eller voksen? Jeg var barn TS Anonymkode: 10114...565
Millimani Skrevet 11. april 2017 #6 Skrevet 11. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var barn TS Anonymkode: 10114...565 Leseferdighetene hos barn er faktisk ikke ferdig utviklet før ved 9-10 års alder. De fleste(?) er sikkert "gode" i lesing før de når den alderen, men leseferdighetene er ikke nødvendigvis ferdig utviklet før i 9-10 års alderen. Som følge av dette utreder man ikke et barn for dysleksi før tidligst andre halvåret av 4. klasse
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #7 Skrevet 11. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, lurte på noe. Kan en med dysleksi bli bedre i lese og skrive, eller vill det ikke kunne forbedres ? Jeg var veldig dårlig til å lese før, men i dag leser jeg ganske fort og presist. Lurer egentlig på om det er normalt at en med dysleksi kan forbedre lese eller skrive-ferdighetene sine så drastisk ? For viss ikke kan det kanskje hende jeg egentlig aldri hadde dysleksi ... (?) Anonymkode: 10114...565 Trening, trening og mer trening hjelper mange men ikke alle. Finnes altså ikke et svar som dekker alle tilfeller. Mange har og god hjelp av ulike hjelpemidler. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Masterstudent i spesialpedagogikk her! Har du tidligere blitt utredet for dysleksi? Jeg tenker at det er PPT som driver med utredning av lærevansker, så det å kalle seg selv dyslektiker bør man være forsiktig med hvis man ikke er sikker. Det er ofte vanlig at dyslektikere kan bli flinkere til å lese gjennom øvelse og riktig hjelp. Har skolen tidligere hjulpet deg med lesing? Isåfall.. ble du flinkere av det? Anonymkode: dee31...d88 Med din bakgrunn så burde du vite at Statped er stedet for utredning av lese- skrivevansker. Anonymkode: bb842...f8e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #8 Skrevet 11. april 2017 7 minutter siden, Millimani skrev: Leseferdighetene hos barn er faktisk ikke ferdig utviklet før ved 9-10 års alder. De fleste(?) er sikkert "gode" i lesing før de når den alderen, men leseferdighetene er ikke nødvendigvis ferdig utviklet før i 9-10 års alderen. Som følge av dette utreder man ikke et barn for dysleksi før tidligst andre halvåret av 4. klasse Jeg svarte deg litt unøyaktig. Når jeg ble utredet gikk jeg på ungdomskolen (ungdom) TS Anonymkode: 10114...565
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #9 Skrevet 11. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Forresten er det jeg som skrev innlegget etter anonymbrukeren som skrev at hun tokk Master i spesialpedagogikk. Gjemte å skrive TS etter jeg var ferdig med å skrive Beklager forvirringen. TS Anonymkode: 10114...565 Anonymkode: 10114...565
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #10 Skrevet 12. april 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Trening, trening og mer trening hjelper mange men ikke alle. Finnes altså ikke et svar som dekker alle tilfeller. Mange har og god hjelp av ulike hjelpemidler. Med din bakgrunn så burde du vite at Statped er stedet for utredning av lese- skrivevansker. Anonymkode: bb842...f8e Jojo. Men man kan også blit utredet for dysleksi hos PPT dersom man feks har sertifisering i Logos som kan brukes for utredning av dysleksi. Anonymkode: dee31...d88
Gjest Blondie65 Skrevet 12. april 2017 #11 Skrevet 12. april 2017 Dysleksi forsvinner ikke, men når man vet om hva man sliter med kan man kompensere og være spesielt obs på dette. Jeg har en kollega som er dyslektiker. Denne kollegaen er den best egnede til å skrive tekster som andre skal forstå fordi det blir brukt et direkte språk uten for lange og tunge setninger. Det er stor forskjell på når vedkommende skriver fort og når det er brukt tid. Så man blir bedre fordi en lærer å bruke verktøy, men grunnproblemet forsvinner ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå