AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #1 Skrevet 11. april 2017 Føler vi må velge snart, men er stadig usikker. 2 eller 3 barn - hva valgte du? Fornøyd med valget? Positivt: "flokken", stor familie, en baby til, søskenflokken. Negativt: Dyrere ferie, strekker småbarnstida enda noen år med bleier og det å måtte følge med hele tiden, trenger større plass og større bil, kanskje ikke optimalt å jobbe 100 % pga tida, lite familie i nærheten for avlastning. Anonymkode: f054a...01a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #2 Skrevet 11. april 2017 Jeg vil gå for 3. Tror alltid jeg kommer til å angre om ikke. Har tenkt det samme som deg i forhold til ferier osv, men det blir vel ikke såååå mye dyrere. Hvertfall ikke i forhold til det man får igjen. Men jeg tror ikke jeg vil ha altfor stor aldersforskjell. Anonymkode: 48e88...7f2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #4 Skrevet 11. april 2017 Her går vi for 4 barn Anonymkode: 3bfab...b5d
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #5 Skrevet 11. april 2017 Har fire, hadde nok hatt det bedre med bare to. Spør meg igjen om 15 år, så er jeg nok fra meg av lykke for mine fire fine Anonymkode: 88430...a9a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #6 Skrevet 11. april 2017 Du forholder deg til barna som tall og matematikk.... "Dyrere ferier" tok kaka. For et argument. Norske kvinner føder for få barn rett og slett. Denne artikkelen sier litt om dette. Hvis man velger å få mange barn blir man nærmest mobbet, og må "stå skolerett" og forklare hva i helvete man holder på med.... https://www.nrk.no/norge/sju-ar-pa-rad-med-nedgang-i-fruktbarheten-1.13470798 Mange barn er positivt. Ja, det er selvsagt hektisk i småbarnsperioden, men skal livet bare være en dans på roser som man skal surfe seg gjennom? Spør du folk som har vokst opp i en stor familie, så vil de fleste av dem si at det har en enorm verdi å være mange søsken. En av mine venninner har 3 søstre og 2 brødre. Jeg må si jeg lengter etter å ha det samholdet de har. Når alle møtes er det lett å se hvor fantastisk de har det. Da faren deres døde hadde de enorm styrke i å være så mange. Så ja, hvis man ser bort fra det trivielle som "dyrere ferie", "mindre søvn", "behov for større bil", "karrierehemmende (Gud forby!)" etc. så vil jeg si at det er utelukkende positivt med mange barn. Vi er "bare" to i vår søskenflokk, og jeg skulle gjerne vært mange flere! Anonymkode: 722d1...c49
Vera Vinge Skrevet 11. april 2017 #7 Skrevet 11. april 2017 Jeg syns alltid det med dyrere ferie dukker opp som et motargument i en slik diskusjon, og det syns jeg er helt utrolig. Ja, det blir sikkert dyrere, men skal man basere et slikt valg på en ferietur man kanskje tar en gang i året? Jeg har to, og vi har lyst på en til, men har ikke tatt et endelig valg ennå. Det som veier positivt: at vi har lyst på en til, at vi syns det virker koselig for voksne og barn å være en større familie (jeg skulle ønske vi var flere i vår familie da jeg vokste opp). Vi har også både plass i hus og bil, så det er ikke noe argument i negativ retning. Men det som taler mest i mot for min del er at vi nå har to friske barn og man vet hva man har, men ikke hva man får. Dessuten at det vil forlenge en periode med dårlig søvn, ettersom yngste på tre hos oss fortsatt sjelden sover natta gjennom i egen seng. Og, at jeg husker at lunta ble kort mellom meg og mannen da vi sov som dårligst da yngste var baby (men da hadde vi også en 2-åring som ofte våknet om natta og var mye syk også) - orker vi en evt ny runde med enda mindre søvn?
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #8 Skrevet 11. april 2017 Vi har 2, og skulle egentlig stoppe der. Men så ombestemte vi oss plutselig og nr 3 er her om 10 uker. Vi aner ikke hvordan der kommer til å bli, men der positive denne gangen er at søsknene er snart 6 og 7, så de er med på en helt annen måte enn når nr 2 kom. Da var jo fortsatt nr 1 bare en baby og ante egentlig lite eller ingenting om familieforøkelsen som skulle komme. Det var slitsomt med 2 bleiebarn på en gang, så denne gangen tror jeg det blir fint med 2 store søsken som virkelig gleder som til det som skal skje. Det eneste "negative" jeg kan komme på, er at jeg får enda et barn jeg kommer til å bekymre meg for, og elske så høyt at du skulle ønske du kunne beskytte dem fra alt og alle hele tiden. Det kan gjøre meg litt koko til tider. Anonymkode: dc71c...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #9 Skrevet 11. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Her går vi for 4 barn Anonymkode: 3bfab...b5d 4 barn er best om hvem behøver ferie? 👍🏻💜💜💜 Anonymkode: ade68...b09
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #10 Skrevet 11. april 2017 Har 7 vi... Vi har stor hytte på fjellet, som vi ofte reiser på ferier på. Ellers, så hat vi reist utenlandsk et par ganger etter at minsten kom Elsker å ha stor familie, ville ikke hatt noen færre. Anonymkode: 96854...61e
Arkana Skrevet 11. april 2017 #11 Skrevet 11. april 2017 Vi valgte tre og er fornøyde med det. Vi følte oss ikke ferdige etter nr 2, men følte det etter nr 3. Familen er komplett og det føles fint å ha en liten flokk og ikke "bare" to. Med flere søsken har de flere å spille på rett og slett. Dyrere ferier merker vi lite til. Vi har alltid foretrukket å leie feriehus framfor å bo på hotell og det koster ikke nevneverdig mer å ha sengeplass til 5 enn til 4 så den eneste økningen i feriebudsjettet er en flybillett ekstra. Jeg synes vel uansett det er ganske merkelig å velge antall barn ut fra kostnaden for de få feriene man tar i året. Noen må ha større bil da ikke alle biler har plass til tre bilseter i baksetet, men vi visste at vi ønsket tre barn og valgte derfor tidlig en bil med god plass. Med tre tette barn har vi ikke strukket babytiden så veldig mye heller. Intenst i starten, men raskt overstått. For meg ville større aldersforskjell føles som å rykke tilbake til start etter å ha blitt godt vant til selvstendige og store barn (her er sikkert mange uenige, men man er jo forskjellig) og med liten aldersforskjell leker de mye sammen og det er enkelt å finne aktiviteter som passer for alle. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #12 Skrevet 12. april 2017 Hadde jeg orket å gå gravid en tredje gang hadde jeg gjort det. Men kroppen min tåler dårlig å være gravid, noe som igjen påvirker resten av familien på en negativ måte. Nå ser vi det positive i å ha to. En i hver hånd, et barn hver å følge med, mer tid til hvert barn. Anonymkode: 0f8ff...b7c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #13 Skrevet 12. april 2017 Vi har 2 og tenker at det holder. Kan jo hende vi ombestemmer oss når de har begynt å sove om natten og vi har glemt hvor tungt det er. Men jeg håper i grunn ikke det. Jeg ser mange fordeler etter hvert med at de kan være flere, men jeg tror ganske enkelt ikke jeg og min mann vil ha godt av å forlenge småbarnsperioden. Vi er begge veldig avhengig av søvn for å fungere og ha det bra, og nå er det lenge siden vi har fått en god natts søvn. Hadde vi hatt familie rundt oss som kunne gitt litt avlastning hadde det gjerne stilt seg annerledes. Jeg tror et slikt valg må komme ut fra hva man selv føler man klarer og hvor mye det betyr for en å ha en stor familie. Om man vet at man vil ha minst 3 barn klarer man å presse seg gjennom det meste av tunge graviditeter, søvnløshet, osv. Men om det ikke er så viktig for en så vil nok enda ett barn føles som en større belastning enn det burde. Anonymkode: 15cdc...966
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå