Gå til innhold

Sluttet å spise godteri, men får i meg like mye sukker gjennom frukt. Like dårlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av et innlegg her inne. 

Jeg prøver å spise sunnere. Har kuttet ut godteri, sjokolade, kaker, desserter, lyst brød osv. Drikker heller ikke lettbrus/-saft. Det har vært et par uker med skikkelig hodepine pga avvenning, men nå går det greit. 

Dog spiser jeg kanskje 2-4 frukt i løpet av en dag, og får gjennomsnittlig i meg sikkert like mye, om ikke mer, sukker og karbohydrater gjennom frukten som gjennom godteriet jeg spiste før. Dessuten spiser jeg like mange kalorier. Er det egentlig idiotisk av meg å bytte bort godteriet med frukten? Hvorfor/Hvorfor ikke?

Takk for svar! :)  

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Frukt er bedre enn godteri blant annet pga fiber- og vitamininnholdet. Dersom du skulle fått i deg for lite vitaminer tidligere, så får du kanskje i deg nok nå. I tillegg får veldig mange i seg alt for lite fiber. 

Om fruktsukkeret i seg selv er bedre eller like ille kan jeg ikke svare på, men totalt sett er frukt bedre.

Hvis du ikke trenger å begrense kaloriinntaket ditt så er det jo ikke noe problem at du får i deg like mye kalorier som før.

Endret av penny_
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Selv om frukt har like mye sukker (vet ikke) så har de andre næringstoffer som godteri mangler. Så det er sunnere :) Mye bedre med frukt enn godteri. Og et gjennomsnittlig eple, ca. 100g., inneholder omtrent 50kcal. Godteri har ofte mer kalorier per gram enn det frukt har. Du kan sjekke kcal på matvaretabellen.no :) Veldig grei side.

Anonymkode: 69735...da9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du skal ned i vekt vil det ikke hjelpe å spise mer av annet. Om du tenker bare på sunnhet, så følger det med vitaminer i frukt så det kommer bedre med enn godterier

Anonymkode: ba9b4...028

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvilke frukter du velger :)  Jeg velger meg ofte epler, appelsiner og gul/grønne bananer. Druer har mye sukker i seg..

Anonymkode: 0ddab...51a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvilke frukter du velger :)  Jeg velger meg ofte epler, appelsiner og gul/grønne bananer. Druer har mye sukker i seg..

Blåbær, banan, plommer, noen ganger epler og appelsiner :) Prøver å styre unna druer, ja..

Gjest rayon de soleil
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gi råd uten å ha den fjerneste anelse av hva du sier, druer har ALDRI hatt mye sukker i seg, slutt å lese tullete råd på tullete sider er du snill. I alle fall ikke del fordummende råd framsatt av idioter uten kunnskap om emnet.

Vet du hva en drue er? Du har tydeligvis ikke kunnskap om det, skulle du dog ha kunnskap om det så forstår du den kunnskapen helt irrasjonelt.

En drue er først og fremst vann, det er noe ganske annet enn sukker for å si det forsiktig. En drue inneholder 16 gram sukker pr. 100 gram drue, ergo får man i seg 160 gram sukker dersom man spiser 1 kilo druer, de færreste gumler i seg så mye som 1 kilo med druer og dersom de gjør det så har dem bare fått i seg 160 gram sukker som ikke er mye om man ser objektivt på det.

Ser man mot mange andre matvaner så er 160 gram sukker lite, men de fleste spiser ikke 1 kilo drue så mengden folk får i seg er jo mindre enn det. Å spise druer er ingen problem vektmessig, man kan snarere heller si at det er et problem vektmessig å ikke spise druer, all kunnskap og statistikk om ernæring sier det... Så du er helt på villspor her altså!!

Hvorfor er så det å spise druer bra, jo fordi at dersom du spiser druer (når som helst på dagen) så får mengden av druer deg til å spise mindre av annet til alle måltider om dagen. Å spise frukt og grønnsaker er det lureste mennesker kan gjøre, jo større inntak av dette mennesker har jo lavere blir inntaket av annen mat som er mye mer kaloririk. Og det er disse, altså de andre og mer kaloririke matvanene som er et problem, ikke druene fordi dersom du tvinger noen til å spise 2 kilo druer om dagen (320 gram sukker) så vil denne personen spise mindre av annen og mer kaloririk mat fordi druene metter og slik senkes det totale kalori-inntaket til denne personen. En annen som ikke blir tvunget i seg store mengder druer vil spise mer av annen og kaloritett mat og vil da få høyere kalori-inntak og dernest større vekt.

Du vet at ved å spise bare frukt og grønt så er det nesten umulig over tid å gå i kaloribalanse, om det var det eneste folk fikk og de ble satt til å spise så mye de bare orket å kunne, de hadde rast ned i vekt... Det blir en banalitet av deg i mest kunnskapsløse lys å nærmest si at druer er et problem og at de inneholder mye sukker, du kan kanskje få gehør for dette hos mennesker uten kunnskap men faglig sett blir det like fullt helt latterlig å hevde.

Så er det noen her som vil spise 2,5 kilo druer, ja så gjøre det - si det er tidlig på dagen du gjør det og jeg skal love at sågar til middag og kvelds vil du spise mindre av mer kaloritett mat som er et problem, fordi druene fyller opp og all kunnskap og statistikk viser entydig at et høyt frukt og grønt-inntak er noe som bringer folk ned i vekt og hjelper dem å holde vekten nede. Det finnes faktisk kunnskap om hva dem spiser, de som er overvektig og de som er slanke - og en av de tingene folk burde og skulle spist mer av er nettopp druer (og andre frukter og bær etc.).

Så ikke hør på kunnskapsløst vrøvl om at druer inneholder mye sukker, karamell inneholder mye sukker og er energitett det, druer er for det meste vann...

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, rayon de soleil skrev:

Ikke gi råd uten å ha den fjerneste anelse av hva du sier, druer har ALDRI hatt mye sukker i seg, slutt å lese tullete råd på tullete sider er du snill. I alle fall ikke del fordummende råd framsatt av idioter uten kunnskap om emnet.

Vet du hva en drue er? Du har tydeligvis ikke kunnskap om det, skulle du dog ha kunnskap om det så forstår du den kunnskapen helt irrasjonelt.

En drue er først og fremst vann, det er noe ganske annet enn sukker for å si det forsiktig. En drue inneholder 16 gram sukker pr. 100 gram drue, ergo får man i seg 160 gram sukker dersom man spiser 1 kilo druer, de færreste gumler i seg så mye som 1 kilo med druer og dersom de gjør det så har dem bare fått i seg 160 gram sukker som ikke er mye om man ser objektivt på det.

Ser man mot mange andre matvaner så er 160 gram sukker lite, men de fleste spiser ikke 1 kilo drue så mengden folk får i seg er jo mindre enn det. Å spise druer er ingen problem vektmessig, man kan snarere heller si at det er et problem vektmessig å ikke spise druer, all kunnskap og statistikk om ernæring sier det... Så du er helt på villspor her altså!!

Hvorfor er så det å spise druer bra, jo fordi at dersom du spiser druer (når som helst på dagen) så får mengden av druer deg til å spise mindre av annet til alle måltider om dagen. Å spise frukt og grønnsaker er det lureste mennesker kan gjøre, jo større inntak av dette mennesker har jo lavere blir inntaket av annen mat som er mye mer kaloririk. Og det er disse, altså de andre og mer kaloririke matvanene som er et problem, ikke druene fordi dersom du tvinger noen til å spise 2 kilo druer om dagen (320 gram sukker) så vil denne personen spise mindre av annen og mer kaloririk mat fordi druene metter og slik senkes det totale kalori-inntaket til denne personen. En annen som ikke blir tvunget i seg store mengder druer vil spise mer av annen og kaloritett mat og vil da få høyere kalori-inntak og dernest større vekt.

Du vet at ved å spise bare frukt og grønt så er det nesten umulig over tid å gå i kaloribalanse, om det var det eneste folk fikk og de ble satt til å spise så mye de bare orket å kunne, de hadde rast ned i vekt... Det blir en banalitet av deg i mest kunnskapsløse lys å nærmest si at druer er et problem og at de inneholder mye sukker, du kan kanskje få gehør for dette hos mennesker uten kunnskap men faglig sett blir det like fullt helt latterlig å hevde.

Så er det noen her som vil spise 2,5 kilo druer, ja så gjøre det - si det er tidlig på dagen du gjør det og jeg skal love at sågar til middag og kvelds vil du spise mindre av mer kaloritett mat som er et problem, fordi druene fyller opp og all kunnskap og statistikk viser entydig at et høyt frukt og grønt-inntak er noe som bringer folk ned i vekt og hjelper dem å holde vekten nede. Det finnes faktisk kunnskap om hva dem spiser, de som er overvektig og de som er slanke - og en av de tingene folk burde og skulle spist mer av er nettopp druer (og andre frukter og bær etc.).

Så ikke hør på kunnskapsløst vrøvl om at druer inneholder mye sukker, karamell inneholder mye sukker og er energitett det, druer er for det meste vann...

Snakk om å være engasjert i druene😁

Anonymkode: 1e7fa...049

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Tips til TS: Bytt en porsjon frukt med grønnsaker. F eks gulrot, agurk, cherrytomater eller det du liker, og bytt en porsjon frukt med en porsjon nøtter, en neve /25gr. Så fortsetter du med 1-2 frukt per dag i tillegg. 

Spis deg mett til måltidene, husk nok fett og proteiner så vil du ikke føle behov for noe søtt. Det er fort gjort å bli fysen om man ikke får i seg nok fett og kalorier gjennom hovedmåltidene, ellers kan det være rent psykisk en vane/forventning man bygger seg opp. Spis gjerne yoghurt, kvarg, nøtter eller andre matvarer du liker samtidig med frukten for at du skal bli mer mett og få mer enn "bare" karbohydrater. Og ikke minst: legg vekk tanken om at frukten skal erstatte godteri. Jobb heller inn tanken om at du skal spise deg mett på mat som du trenger for å fungere.

Anonymkode: 90ce5...344

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi sammenligner altså sukker uten vitaminer og mineraler med sukker med vitaminer og mineraler. Da er det jo bedre når man i alle fall får i seg vitaminer og mineraler når man først spiser sukker. Frukten bør ikke erstatte mat. men kan gjerne erstatte godteri.

16 timer siden, rayon de soleil skrev:

Ser man mot mange andre matvaner så er 160 gram sukker lite, men de fleste spiser ikke 1 kilo drue så mengden folk får i seg er jo mindre enn det. 

Det er ikke unormalt å spise en boks med druer. Den er på 500 gram. 80 gram sukker. Dette tilsvarer ca 7,5 dl Coca Cola. Altså 1 halv stor flaske Coca Cola. Og det er lite sukker, sier du?

Anonymkode: 7b4b2...f38

• Liker 5
Gjest rayon de soleil
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi sammenligner altså sukker uten vitaminer og mineraler med sukker med vitaminer og mineraler. Da er det jo bedre når man i alle fall får i seg vitaminer og mineraler når man først spiser sukker. Frukten bør ikke erstatte mat. men kan gjerne erstatte godteri.

Det er ikke unormalt å spise en boks med druer. Den er på 500 gram. 80 gram sukker. Dette tilsvarer ca 7,5 dl Coca Cola. Altså 1 halv stor flaske Coca Cola. Og det er lite sukker, sier du?

Ser ikke druespising som noen problem nei, absolutt ikke.

Coladrikking er derimot et problem...

---

Sagt på en annen måte, det blir ikke det samme å spise like mye sukker fra druer eller i form av Cola drikke, fordi drikker du kaloriene så metter ikke det men det gjør det å spise druer.

Og akkurat det er av avgjørende betydning fordi det er slik at det forrige måltidet påvirker det neste, spiser man druer (jordære eller blåbær for den saks skyld) så oppnår man metthet, noe man ikke gjør om man drikker brus (snarere heller trigger søte drikker appetitten). Akkurat det med å stoppe sulten er en vesentlig faktor, så man må se en vane i slik lys.

Druer er og blir ikke noen problem.

AnonymBruker
Skrevet

Bedre å spise frukt ja. Men heller å spise frukt enn å drikke masse fruktjuice har jeg hørt, da går sukkeret rett i blodet og er egentlig like ille som brus, og det er mer mat i frukt som man spiser. 

Anonymkode: 5704c...78d

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, rayon de soleil skrev:

Ser ikke druespising som noen problem nei, absolutt ikke.

Coladrikking er derimot et problem...

---

Sagt på en annen måte, det blir ikke det samme å spise like mye sukker fra druer eller i form av Cola drikke, fordi drikker du kaloriene så metter ikke det men det gjør det å spise druer.

Og akkurat det er av avgjørende betydning fordi det er slik at det forrige måltidet påvirker det neste, spiser man druer (jordære eller blåbær for den saks skyld) så oppnår man metthet, noe man ikke gjør om man drikker brus (snarere heller trigger søte drikker appetitten). Akkurat det med å stoppe sulten er en vesentlig faktor, så man må se en vane i slik lys.

Druer er og blir ikke noen problem.

Det var ikke det du sa. Du sa at sukkeret i druer ikke var noe problem fordi det var ikke mye sukker. Vel, en boks med 500g druer er ikke unormalt å spise, og det inneholder altså like mye sukker som ca 7,5 dl Coca Cola. Du synes til og med at 160g sukker ikke er mye, noe som er det samme som ca 1,5 liter Coca Cola. Sukker er sukker. Det er bedre å spise sukker med vitaminer og mineraler enn uten, men det er enda bedre å ikke spise sukker, men likevel få i seg vitaminer og mineraler.

• Liker 3
Gjest rayon de soleil
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke det du sa. Du sa at sukkeret i druer ikke var noe problem fordi det var ikke mye sukker. Vel, en boks med 500g druer er ikke unormalt å spise, og det inneholder altså like mye sukker som ca 7,5 dl Coca Cola. Du synes til og med at 160g sukker ikke er mye, noe som er det samme som ca 1,5 liter Coca Cola. Sukker er sukker. Det er bedre å spise sukker med vitaminer og mineraler enn uten, men det er enda bedre å ikke spise sukker, men likevel få i seg vitaminer og mineraler.

Du må spise ett kilo druer for å få i deg 160 gram sukker, man f¨r i sen 80 gram sukker dersom man spiser 500 gram av druer (mindre enn det også for vekten inkluderer stilker etc.).

Nei, jeg synes ikke de minus 80 gram sukker man får i seg fra 500g druer er mye. Man ska argumentere hardt for å se det som et problem og noe ille, det er mye enklere å argumentere for at folk burde spise mer druer for å si det forsiktig.

Selv må jeg spise tett oppunder 4 kilo druer om dagen for å dekke mitt kaloribehov om jeg bare skulle spist druer, det er 8 stk. bokser av 500 gram druer om dagen det. For å si det mildt, det er ikke druene som er problemet men andre matvaner, dessuten er det jo slik at spiser jeg druer så spiser jeg mindre av annet og matvaner som faktisk betyr noe i den hele og store sammenhengen.

Man må se matvaner på korrekt måte, akkurat det er faktisk en forutsetning for å skulle uttale seg, å sammenligne sukker inntatt fra Cola kontra druer blir ikke sammenlignbart selv med samme mengde sukker - fordi de to vanene gir vidt forskjellige utslag for dem som inntar det ene eller det andre om man ser vanene i større perspektiv. Og all viten sier at et høyt fruktinntak er noe slanke personer har sammenlignet med fetere personer (som man gjentatte ganger ser spiser for lite frukt), det bekrefter jo bare at kunnskapen er riktig...

Så mye som 160 gram sukker trenger ikke å være ille nei, absolutt ikke - så skulle noen spise to esker av 500 gram med druer så kjøre på sier bare jeg, sjansen er større for at det bidrar til vektnedgang heller enn vektoppgang. 

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner.

Raven Emerald, mod.

Gjest førstedamen
Skrevet

Frukt sukker er hvertfall ikke like avhengighetsskapende. Hvitt sukker er heroin i mine øyne! Og nå får du mer vitaminer og fiber ol. Det er viktig. Og mye godterier har e-stoffer. 

Skrevet (endret)

Altså, sukker er ikke bare sukker. Det finnes flere typer sakkarider, jeg oppfordrer til å lese litt her. Alle sukkerarter man spiser blir brutt ned til druesukker (glukose) i kroppen. Dette krever litt forskjellige prosesser og alt ender opp som glukose og går inn i produksjon av ATP, som er energi. Overskudd lagres i første omgang i leveren og noe i musklene. Overskudd som ikke blir brukt blir så lagret som fett i underhuden, senere i musklene. Så uansett hva slags sukker man spiser, ikke spis for mye. Uansett er det bedre å spise frukt enn godteri, da frukt har mer vann, fiber og nyttige ting som vitaminer i seg.

Endret av Honnikorn
Skrevet

Frukt, bær og grønnsaker er noe av det beste vi kan få i oss. Så lenge du spiser frukten er det ok pga næringsstoffer og fiber, men å drikke fruktjuice gir ikke det samme.

AnonymBruker
Skrevet
På 12.4.2017 den 2.21, rayon de soleil skrev:

Druer 16% sukker og cola har 10% sukker.

Men sukker er ikke like farlig som inaktivitet er.

Anonymkode: bd987...4e5

Gjest rayon de soleil
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Druer 16% sukker og cola har 10% sukker.

Men sukker er ikke like farlig som inaktivitet er.

Anonymkode: bd987...4e5

Blir feil å se på prosentandelen av sukker i en matvane, i så fall kan man raskt ledes til å tro at Cola er sunnere enn druer, noe som jo absolutt ikke er tilfellet. Er en grunn til at frukt og grønnsaker anbefales, Cola og snop etc. er nok alle enig i at inntaket bør begrenses.

Hva gjelder sukker kontra inaktivitet så har du forsåvidt rett, inaktivitet er jo også hovedårsaken til dagens overvekstsepedemi, noe statistikken også forteller tydelig (ikke bare i norge men også statistikkene fra andre land). F.eks. spiser vi mindre nå enn hva vi gjorde på 60-tallet, det bekrefter både salgsvolumet på engros-nivå samt kartlegging av forbrukervanene, men selv om vi spiste mer den gangen så var vi likevel slankere og i bedre form (bekreftes både av fysiske tester på skoler og menns resultater ved sesjon etc.).

Ergo har overvektsproblematikken økt i omfang mens kalori-inntaket har gått ned, årsaken er jo at vi er mye mer passiv i dagens samfunn sammenlignet med i tidligere tider hvor man beveget seg mer - beveger man seg mer så skal energi-inntaket også være høyere og da sier det seg selv at man også kan spise mer sukker uten at det har så negative effekter på kroppen som det et høyt sukkerforbruk har i kombinasjon med inaktivitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...