Gjest Uriel Skrevet 19. desember 2004 #1 Skrevet 19. desember 2004 Det var en som sa til meg at samværsforelderen ikke har lov til å gjøre noe som får konsenkvenser utover den tiden han/hun har sammen med barnet... Hæ? Noen andre som har hørt det...?
Gjest GamlemorTex Skrevet 19. desember 2004 #2 Skrevet 19. desember 2004 Jeg vil vel tro at det stemmer, uten at jeg har lest noen konkret lov om det. Men du kan ikke som samværsforelder legge beslag på omsorgsforelderens tid med barnet ihvertfall....... Eller omvendt for den del.
Gjest Far til 2 Skrevet 19. desember 2004 #3 Skrevet 19. desember 2004 Det var en som sa til meg at samværsforelderen ikke har lov til å gjøre noe som får konsenkvenser utover den tiden han/hun har sammen med barnet... Hæ? Noen andre som har hørt det...? Du spør så generelt at det er vanskelig å avkrefte/bekrefte dette spesifikt. Men det er riktig at samværsforeldre ikke kan påvirke hverdagen til barna om bostedsforelder motsetter seg det. Hvis denne samværsforelderen har foreldreansvar finnes det imidlertid enkelte punkter som vedkommende kan påvirke. Hvis det f.eks. er snakk om at barnet skal opereres KAN samværsforelder stoppe dette dersom det er tvil om behandlingsmetoden eller nødvendigheten. Samværsforelder KAN også stoppe navnskifte (etternavn og fornavn). Samværsforelder KAN stoppe flytting til utlandet. Men som du ser KAN også bostedsforelder overkjøre samværsforelder og evt barnet på de aller fleste områder om det er ønskelig. Faktisk kan barn og samværsforelder miste mye av samværet tiltross for at dette er definert i avtale som tid for barn og samværsforelder. I realiteten er altså samværsforelder uten vesentlig påvirkning om bostedsforelder motsetter seg det. Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 19. desember 2004 #4 Skrevet 19. desember 2004 Og i realiteten KAN samværsforelder stikke kjepper i hjulene for omsorgsforelder som vil barnets beste, bare fordi denne har lyst, og uten at man egentlig vet hva man driver med.
Gjest GamlemorTex Skrevet 19. desember 2004 #5 Skrevet 19. desember 2004 Om noen skulle være i tvil så var siste gjest meg. Naturligvis......
Gjest Far til 2 Skrevet 19. desember 2004 #6 Skrevet 19. desember 2004 Og i realiteten KAN samværsforelder stikke kjepper i hjulene for omsorgsforelder som vil barnets beste, bare fordi denne har lyst, og uten at man egentlig vet hva man driver med. Enig. Samværsforelder KAN stikke kjepper i hjulene for barnet også. Men så lenge vi ikke vet noe mer spesifikt hva trådstarter mener er det vanskelig å være konkret. Uansett er det liten tvil hvor makten ligger mht å ta avgjørelser rundt barnet Det er ikke mange år siden en lege nektet å spjelke benet til et barn uten at bostedsforelder hadde bekreftet at det var OK (avisoppslag for noen år siden). Det sier litt om hvor redde "myndighetene" er mht å gjøre ting bostedsforelder ikke ønsker. Far til 2 Far til 2
Gjest GamlemorTex Skrevet 19. desember 2004 #7 Skrevet 19. desember 2004 Enig. Samværsforelder KAN stikke kjepper i hjulene for barnet også. Men så lenge vi ikke vet noe mer spesifikt hva trådstarter mener er det vanskelig å være konkret. Far til 2 he he, ja, og å tro at du for en gangs skyld skulle kunne identifisere deg meg omsorgsgiveren i stedet for samværsgiveren ville jo være det samme som å tro på julenissen
Robban43 Skrevet 19. desember 2004 #8 Skrevet 19. desember 2004 Ja back to basic. Her handler ikke diskusjonen om hvordan BARNET har det/oppfatter situasjonen. Barneloven er klar på dette punkt. Uansett hva vi VOKSNE gjør for å skade den andre part så har vi IKKE lov til å la dette gå ut over barna. Ungene er ikke født inn i denne verden med den uskyldningen at de skal være en resurs i de voksnes krangel
Gjest Far til 2 Skrevet 19. desember 2004 #9 Skrevet 19. desember 2004 he he' date=' ja, og å tro at du for en gangs skyld skulle kunne identifisere deg meg omsorgsgiveren i stedet for samværsgiveren ville jo være det samme som å tro på julenissen [/quote'] ???
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #10 Skrevet 20. desember 2004 I det hele og det store er det slik at den som i øyeblikket har omsorgen, også har ansvaret for barnet. Så lenge det ikke er snakk om omsorgssvikt så har ikke foreldrene noe med hvordan den andre foreldern bruker sin tid med barnet. Vil samværsforelder bruke barnevakt eller sette barnet til besteforeldre under samvær, så har ikke omsorgsforelder noe med det. Hvis omsorgsforelder mener at barnet skal få drive aktiv idrett, så kan ikke denne bestemme at samværsforelder skal følge dette opp i sin samværstid. MEN, moralsk sett, er det vell rett å samarbeide for barnets beste mener nå jeg. Men noen ganger er foreldrene ikke enig om hva som er barnets beste, da kan det være greit å ha regler å forholde seg til, regler er konfliktdempende. Ut over dette er helsestasjon og familievernkontor fine plasser å lufte sin frustrasjon, eller til å få hjelp til samarbeid mina anina
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #11 Skrevet 20. desember 2004 Uansett er det liten tvil hvor makten ligger mht å ta avgjørelser rundt barnet Det er ikke mange år siden en lege nektet å spjelke benet til et barn uten at bostedsforelder hadde bekreftet at det var OK (avisoppslag for noen år siden). Det sier litt om hvor redde "myndighetene" er mht å gjøre ting bostedsforelder ikke ønsker. Far til 2 Og i andre tilfeller(les: barnehager) sitter man og ler og rister på hodet når man sier at man har foreldreansvaret...
Gjest Far til 2 Skrevet 20. desember 2004 #12 Skrevet 20. desember 2004 Jeg synes "mina anina" har essensen i det moralske aspektet. Desverre ser vi altfor ofte at moral og samarbeid ikke er en fremtredende egenskap hos en del foreldre. Bl.a. kan bostedsforelder nekte barnet samvær hvis bostedsforelder er uenig i løsningen (f.eks. at barnet er hos besteforeldrene, som beskrevet i eksempelet til "mina anina"). På tilsvarende måte kan samværsforelder nekte å hente barnet om vedkommende er uenig i bostedsforelders løsning. Vi ser desverre at begge overnevnte tilfeller (eksemplene kunne egentlig vært noe helt annet) praktiseres av begge foreldrene om det er uenighet. Jeg sitter med et inntrykk av at de aller fleste mødre og fedre kan gjøre en god jobb mht omsorg. Desverre er det noen som skiller seg negativt ut ved å praktisere konfliktskapende løsninger. Et stort antall av de regler som finnes er desverre ikke konfliktdempende, men konfliktskapende. Og taperen blir nesten altid barna. Far til 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå