Gå til innhold

Er det trygt å bo i 10 etasje, med tanke på brann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var og kikket på en leilighet nylig, i en høyblokk. Alt virker fint, men tanken på at det skulle begynne å brenne i etasjene under gjør meg faktisk veldig skeptisk. Hva gjør man da? Heisen og trappeoppgangen blir vel nærmest en pipe, så hvordan skal man komme seg ut i sikkerhet når man bor så høyt oppe? Rekker forresten brannstigen opp så høyt?

Anonymkode: 817ed...371

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Brannstigene i Oslo rekker i hvert fall 32 meter opp. Så kan du eventuelt begynne å regne, du som vet best omlag hvor høye etasjene er. Så er det jo også mulig å hoppe ned i en brannstige også om det først står om livet.

Jeg regner også med at det er installert automatisk slokkeanlegg i bygget som vil ta det meste, jeg tror vel det er et krav i såpass høye bygg. I nyere bygg er det også krav om to rømningsveier. Forøvrig er det forhåpentligvis og antagelig branndører i en slik etasje i et slikt bygg - når det begynner å brenne i blokker er det som regel heller slik at folk er for ivrige med å prøve å komme seg ut og blir tatt av røyken i oppgangen enn at det trenger inn i den enkelte leilighet og tar livet av beboerne der. En skikkelig branndør isolerer og holder deg trygg fra en "ordinær" brann lenge nok til at brannvesenet får deg ut. Jeg husker brann- og redningsetaten i Oslo publiserte noe for en stund siden om hvor farlig det var at man prøvde å redde seg ut fremfor å bare bli innenfor branndøren og vente på at hjelpen kommer.

Det er relativt strenge regler og krav til dette i Norge, så jeg ville normalt ikke bekymret meg særlig for det her. Jeg bor relativt høyt oppe selv og plages ikke av dette. Men det kan jo være verdt å sjekke rutiner og fasiliteter litt nøyere, og enten statistikken støtter opp om at dette er verdt å bekymre seg for eller ei er det jo du som eventuelt skal bo der og trives med det. Gjør dette deg såpass urolig at du vil sitte og bekymre deg er det neppe noen god idé å  bosette seg så høyt oppe, trygt eller ei.

Anonymkode: f33d5...91c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ved brann skal IKKE heiser brukes. De vil være brannfeller, fordi de stopper når strømmen blir tatt av brannsesenet, eller før. 

Hvor trygt det er å bo i høyblokk er avhengig av hvilke naboer du har og om det skjer hendelige uhell. Ingen kan forutsi noe om brann eller en branns omfang. 

Siste brann i høyblokk i Loddefjord, så omkom et menneske. For litt lengre tilbake var det brann i høyblokk i Nåkkves vei på Tveita, også der omkom ett menneske. Begge var i de leilighetene hvor det brant. Dette er to eksempler. Hvor mange høyblokker vi har i hele Norge, aner jeg ikke. Men dette blir vel ensten som å fly, noen fly faller ned i løpet av et år og mennesker omkommer. 

Dette sagt og skrevet, er du en sjel som vil daglig eller ukentlig bekymre deg for brann dersom du skulle bo i en høyblokk, så er du neppe typen til å flytte inn i høyblokk. Livet er et risikoprosjekt. Du kan og oppleve brann i enebolig, men muligheten for å komme seg ut fra en enebolig er større enn fra en høyblokk. Her må du kjenne på hva magefølelsen din sier. Jeg tror ikke jag kan bo i høyblokk.

Anonymkode: fa62b...de2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...