Gå til innhold

Forskuddskatt selvstendig næringsdrivende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er relativt fersk selvstendig næringsdrivende. I februar i fjor mottok jeg pr. post giro for innbetaling 1. kvartals forskuddsskatt, betalingsfrist var i mars. I år har jeg ikke mottatt noe som helst.

Er det ikke lenger slik at man får tilsendt giro for innbetaling av forskuddsskatt? Har jeg misset noe?

Anonymkode: f9519...f0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den kommer kun digitalt og du skulle ha betalt første termin nå 15 mars...:link:

Har du meldt fra hva du beregner å tjene i år? Det må du også gjøre så du får riktig forskuddskatt. Ville logget meg inn asap på altin 

Anonymkode: 1845a...703

AnonymBruker
Skrevet

Så kult, da. :roll:

Når ble jeg informert om at det i år ville komme digitalt, når jeg i fjor fikk det pr. papir? Jeg hater dette, altså. :forvirret:

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket AltInn, ikke fått noe. Har fått to brev i 2017: Skattemelding for formues- og inntektsskatt - personlig næringsdrivende (RF-1030) samt selve Skattemeldingen 2016. Begge deler kom 3. april. 

Før det var det siste jeg fikk skattetrekksmelding, det var tidlig i desember 2016. 

Pleier å følge med ganske godt, så om jeg hadde mottatt digitalt krav om forskuddsskatt, ville jeg nok registrert det. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må søke om å betale forskuddsskatt. Skattetaten vet jo ikke om du fortsatt har ENK, hvor mye du tjener og hvor mye du evt. skal betale.

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/forskuddsskatt/For-enkeltpersonforetak/

Når du har søkt, så får du beløpet fordelt på 4 terminer. Blir vel 3 terminer for deg nå.

I fremtiden: pass på alle frister og alt som skal gjøres. Det er nesten ingenting som skjer automatisk ved å drive ENK.

Anonymkode: eaf45...384

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket AltInn, ikke fått noe. Har fått to brev i 2017: Skattemelding for formues- og inntektsskatt - personlig næringsdrivende (RF-1030) samt selve Skattemeldingen 2016. Begge deler kom 3. april. 

Før det var det siste jeg fikk skattetrekksmelding, det var tidlig i desember 2016. 

Pleier å følge med ganske godt, så om jeg hadde mottatt digitalt krav om forskuddsskatt, ville jeg nok registrert det. 

Du må som sagt melde fra om forventet inntekt først dersom du ikke har gjort det, dette gjør man jo normalt i god tid før første termininnbetaling.  Alt slikt må man holde orden på selv. Du burde legge unna en del til skatt nå, siden du vil få høyere terminbeløp på de tre siste terminene. 

Anonymkode: 1845a...703

Skrevet

Det er også slik at hvis du ikke betaler 1ste termin til rett tid så anser de hele forskuddsskatten som forfallt. Der står klart og tydelig at for selvstendig næringsdrivende foregår alt elektronisk

Skrevet
På Tuesday, April 11, 2017 den 21.08, AnonymBruker skrev:

Du må endre skattetrekk meldingen og oppgi at de får inntekt fra selvstendig næringsvirksomhet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...