Gå til innhold

Er det norske samfunn lite sosialt aksepterende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da tenker jeg på det at folk blir akseptert selv om de har ulike skavanker, slik som sosial angst, eller andre ting som ikke har noe med moral å gjøre. Gjennom mitt liv synes jeg egentlig at utlendingene jeg har møtt har vært mer imøtekommende enn vanlige nordmenn, noe jeg er selv. Mulig det bare er fordi de trenger venner og.

Anonymkode: 40c1b...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

ja, jeg synes samfunnet er lite aksepterende i norge. 

Å være innvandrer har jeg vært selv, så forstår ikke helt logikken bak at utleninger er mer aksepterende når de selv er i en situasjon hvor man faktisk er INNFLYTTER i landet.

Når jeg var innvandrer i et land (uk) så var jeg så klart inkluderende ovenfor de som bodde der. Jeg ville selv bli inkludert.

Anonymkode: d8c48...e70

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Det er brutalt og er et samfunn der alle "svake" trampes på og er akseptert å hetse, henge ut og begå overgrep mot uten at noen sier et kløyva ord eller tør å ta til motmæle. Folk bare står passivt å ser på med en eller annen fullstendig latterlig holdning om at "alle har ansvar for sitt eget liv". Selv de som ikke er i stand til å stå opp for seg selv. 

Anonymkode: ff21d...7fa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nordmenn er mindre sosiale enn mange andre folk og har sannsynligvis færre venner og mindre sosial sirkel. Det gjør at mange velger "kvalitet over kvantitet" og har litt høye krav til mennesker de vil være sammen med på fritiden. Siden det er helt frivillig hva man vil bruke den lille fritiden sin på, så velger man gjerne bort mennesker så raskt de får problemer som går utover en selv. 

Anonymkode: f6a92...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn er mindre sosiale enn mange andre folk og har sannsynligvis færre venner og mindre sosial sirkel. Det gjør at mange velger "kvalitet over kvantitet" og har litt høye krav til mennesker de vil være sammen med på fritiden. Siden det er helt frivillig hva man vil bruke den lille fritiden sin på, så velger man gjerne bort mennesker så raskt de får problemer som går utover en selv. 

Selv om man ikke ønsker noe som nær venn,  går det da an å behandle folk med respekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2017 den 13.50, AnonymBruker skrev:

Ja. Det er brutalt og er et samfunn der alle "svake" trampes på og er akseptert å hetse, henge ut og begå overgrep mot uten at noen sier et kløyva ord eller tør å ta til motmæle. Folk bare står passivt å ser på med en eller annen fullstendig latterlig holdning om at "alle har ansvar for sitt eget liv". Selv de som ikke er i stand til å stå opp for seg selv. 

du har så rett. da må jeg være en av de svake siden jeg fra småbarnsalder har blitt det du beskriver. ble utsatt igår senest på jobb og de andre tok ikke til motmæle som ALLTID. det var to godt voksne der som bekreftet at oppførselen hans var grei og de viste ikke et snev av empati til meg. har faen ikke vært lett etter jeg flytta til sverige heller. har aldri følt meg så utrygg og slitt med angst og kraftig sinne. kjenner nesten ikke igjen meg selv og vil skade de som er slemme. er ikke bedre i andre land dessverre. så nordmenn skiller seg ikke ut. svensker er sære, dårlige på service og sure og har for mye attitude. for ikke å nevne spydige, kjeftete og fordømmende. har vært et offer hele livet mitt enda jeg nekter å kalle meg det og enda jeg glefser tilbake. må bare innse sannheten og jeg prøver å finne løsninger på det. men jeg klarer bare ikke å få det til å gå min vei uansett hvor hardt og lenge jeg har kjempet. jeg tåler ikke mennesker lenger og de ønsker meg bare alt vondt. hvorfor er folk så kalde og slemme og mot en de ikke kjenner. blir skremt og skikkelig sinna. selv er jeg ganske sterk som står opp, har egne meninger og selvsikkerhet til å tenke selv. er oppegående osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns Norge er kaldt og kynisk .. alt er konkurranse. BEST DITT Best datt penest osv .. nordmenn er selv sentrerte .. en god del hverfall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det norske samfunn er mer kynisk enn andre, på dette punktet. 

Noen eksempler: Vi gjemmer ikke bort våre psykisk utviklingshemmede fra fødsel av, funksjonshemmede har krav på tilrettelegging i arbeidslivet, vi sliter ikke med kastediskriminering, folk blir ikke drept for mistanke om trolldom, homofile kan gå hånd i hånd offentlig, mange er åpne om psykisk sykdom.

Norge er ikke spesielt kaldt og kynisk, selv om den generelle nordmann ikke er særlig fremfusende når de skal inkludere andre. Vi er tross alt et folk som setter pris på "privatlivets fred", som gjerne  går alene på fjellet for å nyte frem ro og utsikt og er ganske stille av oss, i forhold til f.eks Spanjoler, men dette betyr ikke at vi ikke er sosialt aksepterende. En del ting som var mer vanlige før i samfunnet har forandret seg, fordi folk er mindre hjemme pga flere er i jobb utenfor hjemmet. 

Nå er jeg nordlending og jeg hører jo at vi visstnok er mer sosiale og inkluderende, selv om jeg ikke ser dette selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 11.4.2017 den 13.50, AnonymBruker skrev:

Til forskjell fra feks Pakistan, Japan eller Senegal? ;) 

Anonymkode: 258fa...7ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug
2 timer siden, absinthia skrev:

Jeg synes ikke det norske samfunn er mer kynisk enn andre, på dette punktet. 

Noen eksempler: Vi gjemmer ikke bort våre psykisk utviklingshemmede fra fødsel av, funksjonshemmede har krav på tilrettelegging i arbeidslivet, vi sliter ikke med kastediskriminering, folk blir ikke drept for mistanke om trolldom, homofile kan gå hånd i hånd offentlig, mange er åpne om psykisk sykdom.

Norge er ikke spesielt kaldt og kynisk, selv om den generelle nordmann ikke er særlig fremfusende når de skal inkludere andre. Vi er tross alt et folk som setter pris på "privatlivets fred", som gjerne  går alene på fjellet for å nyte frem ro og utsikt og er ganske stille av oss, i forhold til f.eks Spanjoler, men dette betyr ikke at vi ikke er sosialt aksepterende. En del ting som var mer vanlige før i samfunnet har forandret seg, fordi folk er mindre hjemme pga flere er i jobb utenfor hjemmet. 

Nå er jeg nordlending og jeg hører jo at vi visstnok er mer sosiale og inkluderende, selv om jeg ikke ser dette selv.

Enig i alt du skriver her. Jeg synes vi stort sett er veldig flinke til å beskytte og ta vare på våre minoriteter og svake grupper, selv om kanskje ikke alle får like mye varme og omtanke på individnivå.

Jeg bodde i utlandet lenge, og jeg så Norge og nordmenn med nye øyne da jeg flyttet hjem igjen. Jeg synes ikke vi er hverken kalde eller kyniske, heller velmenende og snille men litt reserverte og redde for å trå folk for nær og gjøre feil. Ja, ikke nordlendingene da. De pleier ikke å være de tre siste tingene ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På April 11, 2017 den 15.08, AnonymBruker skrev:

Jeg kan se hva du mener, for jeg kuttet ut en venninne som slet psykisk. Men det var etter et par år hvor hun brukte meg som hobbypsykolog, ringte masse og slet meg veldig ut. Jeg prøvde lenge å få henne til å skaffe hjelp, men til ingen nytte. Da kuttet jeg henne til slutt ut. Det var ikke et lett valg, men det ble nødvendig til slutt.

Anonymkode: c7ab5...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja,jeg tror det norske samfunnet kan være lite sosialt aksepterende, spesielt fordi vi er så materialistiske og det er så enorm fokus på å fremstå som vellykket på alle plan. Og det er en fastsatt norm for hva vellykket er.Men om det er så mye bedre i andre land vi kan sammenligne oss med,vet jeg ikke.

Men har snakket med utlendinger fra andre land i nord-Europa, som forteller at i Norge blir du fort sett ned på om du ikke er A4 etter den norske normen.For eksempel om du er 30+, barnløs/singel og leier bolig fremfor å eie. Da lurer nordmenn på hva som er galt med deg.I utlandet tenker ingen noe spesielt.

Anonymkode: ed914...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja,jeg tror det norske samfunnet kan være lite sosialt aksepterende, spesielt fordi vi er så materialistiske og det er så enorm fokus på å fremstå som vellykket på alle plan. Og det er en fastsatt norm for hva vellykket er.Men om det er så mye bedre i andre land vi kan sammenligne oss med,vet jeg ikke.

Men har snakket med utlendinger fra andre land i nord-Europa, som forteller at i Norge blir du fort sett ned på om du ikke er A4 etter den norske normen.For eksempel om du er 30+, barnløs/singel og leier bolig fremfor å eie. Da lurer nordmenn på hva som er galt med deg.I utlandet tenker ingen noe spesielt.

Anonymkode: ed914...814

Signeres! Jeg er oppvokst her i landet og får merke det der omtrent daglig. Hater det!

Anonymkode: be947...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...