Gjest Jon Are Skrevet 11. april 2017 #1 Skrevet 11. april 2017 Det er ingen hemmelighet at jeg har slitt lenge med de siste fem mulig 8 kg for å få den kroppen jeg ønsker meg. Opplever at disse sitter som støpt. Jeg er aktiv i hverdagen , går ca 1,5 - 2 timer her dag, samt at jeg rir litt. Her forleden tenkte jeg at jeg skulle prøve noe nytt; jeg laget meg en stor porsjon med grønnsaker og scampi til middag, tok kokte egg til kvelds og drakk ca 1,5 liter vann i løpet aav dagen. I tilegg kjøpte jeg en landkylling ( de har det litt bedre dyrene der) og laget meg store porsjoner med kylling og salat. Var ikke sulten i det hele tatt, likevel merket jeg at ridebuksene ble litt løsere. Er det noe med scampi, egg, kylling og å drikke mye ann som gjør at forbrenningen øker? Har ikke gjort noen andre forandringer. Spiser to skiver til frokost med peanøttsmøt , kaffe og vann til drikke. Det har jeg så og si alltid gjort. Noen som har samme erfaring? Med hilsen fra Jon Are
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2017 #2 Skrevet 11. april 2017 Dette var kalori- og fettfattige valg. I tillegg drakk du mye vann og gikk tur hver dag. Totalt en kraftig nedgang i kaloriinntak. Ofte er det ENDRING som skal til når det går tregt med vektreduksjon.
Monstrum Skrevet 11. april 2017 #3 Skrevet 11. april 2017 Både grønnsaker, scampi, kylling og egg er mat med veldig mye proteiner som metter godt, og inneholder lite salt og lite kalorier. Samtidig har du drukket mye vann og gått turer. Alt i alt; valg kroppen din setter pris på. Å drikke mye vann er ikke bare viktig for at kroppen skal fungere som den skal, det bidrar også til økt metthetsfølelse, og dermed mindre inntak av kalorier i form av mat. Èn dag på den måten du har beskrevet her vil nok ikke ha stor innvirkning på hverken forbrenning eller vektnedgang; men som du sier selv - Du var ikke sulten, og du følte det som om buksene satt løsere. Så hvorfor ikke fortsette i denne banen? Dette er sunne, gode valg. Nok drikke, grønnsaker, rene råvarer. En bitteliten ting som kan hjelpe deg i riktig retning med de siste gjenstridige kiloene forresten: to skiver med peanøttsmør hver dag.... Kunne du byttet ut pålegget på den ene med noe sunnere? Eventuelt innført peanøttsmør som "helgekos", og spist bedre alternativer i hverdagene? 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #4 Skrevet 11. april 2017 De 2 skivene med peanøttsmør til frokost synes jeg at du skal unne deg @Jon Are Peanøtter har sunt fett, og fett metter godt, og det er anbefalt å spise fett til frokostmåltidet grunnet at hjernen trenger en viss mengde fett. Du er flink Lykke til videre Anonymkode: bb382...e46 4
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2017 #5 Skrevet 11. april 2017 Jeg ville også fortsatt med peanøttsmøret. Nøtter er sunt, selv om de inneholder fett.
Gjest Jon Are Skrevet 11. april 2017 #6 Skrevet 11. april 2017 Takker for gode svar. Med hilsen fra Jon are
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #7 Skrevet 11. april 2017 1 time siden, Jon Are skrev: Det er ingen hemmelighet at jeg har slitt lenge med de siste fem mulig 8 kg for å få den kroppen jeg ønsker meg. Opplever at disse sitter som støpt. Jeg er aktiv i hverdagen , går ca 1,5 - 2 timer her dag, samt at jeg rir litt. Her forleden tenkte jeg at jeg skulle prøve noe nytt; jeg laget meg en stor porsjon med grønnsaker og scampi til middag, tok kokte egg til kvelds og drakk ca 1,5 liter vann i løpet aav dagen. I tilegg kjøpte jeg en landkylling ( de har det litt bedre dyrene der) og laget meg store porsjoner med kylling og salat. Var ikke sulten i det hele tatt, likevel merket jeg at ridebuksene ble litt løsere. Er det noe med scampi, egg, kylling og å drikke mye ann som gjør at forbrenningen øker? Har ikke gjort noen andre forandringer. Spiser to skiver til frokost med peanøttsmøt , kaffe og vann til drikke. Det har jeg så og si alltid gjort. Noen som har samme erfaring? Med hilsen fra Jon Are Her ser det ut til at du har kuttet ned på karbohydrater. Proteiner og fett metter mye bedre enn karbohydrater. Dessuten setter karbohydrater kroppen i fettlagringsmodus, noe som blir som å sette på håndbrekket på bilen når man skal kjøre. Anonymkode: c84bb...7e3 1
Gjest rayon de soleil Skrevet 12. april 2017 #8 Skrevet 12. april 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dessuten setter karbohydrater kroppen i fettlagringsmodus, noe som blir som å sette på håndbrekket på bilen når man skal kjøre. Anonymkode: c84bb...7e3 Det dummeste og mest kunnskapsløse vrøvl jeg har hørt, i et fordummende ukeblad du har lest, faglitteratur er det så langt fra som du kan komme,
Gjest rayon de soleil Skrevet 12. april 2017 #9 Skrevet 12. april 2017 14 timer siden, Jon Are skrev: Det er ingen hemmelighet at jeg har slitt lenge med de siste fem mulig 8 kg for å få den kroppen jeg ønsker meg. Opplever at disse sitter som støpt. Jeg er aktiv i hverdagen , går ca 1,5 - 2 timer her dag, samt at jeg rir litt. Her forleden tenkte jeg at jeg skulle prøve noe nytt; jeg laget meg en stor porsjon med grønnsaker og scampi til middag, tok kokte egg til kvelds og drakk ca 1,5 liter vann i løpet aav dagen. I tilegg kjøpte jeg en landkylling ( de har det litt bedre dyrene der) og laget meg store porsjoner med kylling og salat. Var ikke sulten i det hele tatt, likevel merket jeg at ridebuksene ble litt løsere. Er det noe med scampi, egg, kylling og å drikke mye ann som gjør at forbrenningen øker? Har ikke gjort noen andre forandringer. Spiser to skiver til frokost med peanøttsmøt , kaffe og vann til drikke. Det har jeg så og si alltid gjort. Noen som har samme erfaring? Med hilsen fra Jon Are Det er ikke forbrenningen din som har øket, det som har skjedd her er følgende sett fra et faglig ståsted. Med ditt vanlige kosthold så lagrer kroppen flere glykogenmolekyler, hvert enkelt glykogenmolekyl danner en kjemisk binding med to vannmolekyler. Ergo, når kroppen har overskudd av energi, altså har lagret glykogenmolekyler - ja da lagrer kroppen også mer vann. Avhenger av hvor stor du er så utgjør dette ca kilo fra eller til. Glykogen lagres normalt dager der man har energibalanse eller kalorioverskudd, da binder også kroppen til seg mer vann (det med at glykogen og vann danner en binding). Faste eller høyt aktivitetsnivå kombinert med lavt kalori-inntak er det mest effektive for å kvitte seg med glykogenet+vannet det binder til seg, på en dag man man miste 2 kilo på badevekten slik gjort riktig... Men, det har lite eller ingenting å si i vektreduksjons-sammenheng, fordi de kiloene forteller ingenting om hvor mye fett kroppen har lagret eller kroppens sammensetning av fett kontra fettfri masse. Fra en dag til en annen kan altså mye skje på badevekten, uten at man er kommet noen vei likevel, annet enn at man har mistet en god del veske. Satt på spissen så kan man faktisk legge på seg 50 gram fett en dag og likevel se 1,5 kilo mindre på badevekten, det er fullt gjennomførbart faglig sett. Det er bare hva du spiste denne dagen som har medført at kroppen binder opp mindre vann, akkurat det er ikke av stor praktisk betydning sett fra et slankemessig ståsted, altså betyr ikke forskjellen du følte all verden fra eller til. En dag alene betyr intet i den store sammenhengen, man må se et kosthold i sin helhet over tid for å kunne si noe om dette.
Gjest Jon Are Skrevet 12. april 2017 #10 Skrevet 12. april 2017 4 timer siden, rayon de soleil skrev: Det er ikke forbrenningen din som har øket, det som har skjedd her er følgende sett fra et faglig ståsted. Med ditt vanlige kosthold så lagrer kroppen flere glykogenmolekyler, hvert enkelt glykogenmolekyl danner en kjemisk binding med to vannmolekyler. Ergo, når kroppen har overskudd av energi, altså har lagret glykogenmolekyler - ja da lagrer kroppen også mer vann. Avhenger av hvor stor du er så utgjør dette ca kilo fra eller til. Glykogen lagres normalt dager der man har energibalanse eller kalorioverskudd, da binder også kroppen til seg mer vann (det med at glykogen og vann danner en binding). Faste eller høyt aktivitetsnivå kombinert med lavt kalori-inntak er det mest effektive for å kvitte seg med glykogenet+vannet det binder til seg, på en dag man man miste 2 kilo på badevekten slik gjort riktig... Men, det har lite eller ingenting å si i vektreduksjons-sammenheng, fordi de kiloene forteller ingenting om hvor mye fett kroppen har lagret eller kroppens sammensetning av fett kontra fettfri masse. Fra en dag til en annen kan altså mye skje på badevekten, uten at man er kommet noen vei likevel, annet enn at man har mistet en god del veske. Satt på spissen så kan man faktisk legge på seg 50 gram fett en dag og likevel se 1,5 kilo mindre på badevekten, det er fullt gjennomførbart faglig sett. Det er bare hva du spiste denne dagen som har medført at kroppen binder opp mindre vann, akkurat det er ikke av stor praktisk betydning sett fra et slankemessig ståsted, altså betyr ikke forskjellen du følte all verden fra eller til. En dag alene betyr intet i den store sammenhengen, man må se et kosthold i sin helhet over tid for å kunne si noe om dette. Takk for svar. Ble en smule skuffet nå. Trodde jeg hadde funnet matvarer som virkelig økte forbrenningen , og fikk meg ned i vekt. Får vel fortsette på den litt harde vei da. Og nå som det er påske også. Da må en bare unne seg litt brus og godt. Langsiktig mål ble det. Tror jeg må begynne med litt mere trening. Med hilsen fra Jon Are
sofie777 Skrevet 11. juni 2017 #11 Skrevet 11. juni 2017 Tråden er ryddet for avsporing sofie777, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå