AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #1 Skrevet 11. april 2017 Hei, Vi er på hytta sammen med svigers og i kveld/natt kommer min sviger og familien opp. De er tre barn og to voksne. To av barna har hatt omgangssyke de siste 24 timene (den siste kastet opp siste gangen kl 03 i natt). De mener hun er på bedringens vei og kjører opp til hytta i ettermiddag. Vil tro det er overhengende fare for at de andre muligens er smittet. Jeg har ingen rett til å si at de ikke kan komme, men virker jeg hysterisk om vi pakker sammen å drar hjem? Har tre barn på hhv. 9 mnd, 2 og 4 år. Kjenner at å bruke påsken på å vaske spy er ikke helt det jeg hadde tenkt.. Anonymkode: 948c4...a40 7
ekkoet Skrevet 11. april 2017 #2 Skrevet 11. april 2017 Det der hadde vært totalt no-go i min familie, det hadde ikke vært snakk om at noen skulle komme i det hele tatt. For å sette det i perspektiv. 8 åringen min hoster litt. Hun skulle egentlig være hos kusinen idag, men det ble avlyst siden de skal på hyttetur og vil ikke at riskere påsken går til at alle blir syke. Det er en grunn til at barnehagene har 48-timersgrense. Om du har uttrykket din bekrymring, foreslått at de venter en dag til før de kommer og de komme likevel, så er det helt innafor å reise hjem, men det er jo samtidig helt feil. Svigerforeldre - helt greit for dem? 40
dillyduzit Skrevet 11. april 2017 #3 Skrevet 11. april 2017 (endret) Jeg hadde pakket og reist. Opplevde noe lignende ved et juleselskap for noen årsiden, moren til poden nevnte ikke at han hadde kastet opp natt til selskapet, fordi han var jo på bedringens vei. Det hele endte med at jeg smittet min familie, sikkert halve folkemengden på Majorstuen tbane, og eksen smittet sin. Trivilig romjul, for å si det slik. Edit: kan jo legge til det at hele familien ble syke, mamma jobber som fulltidssykepleier på mage-og tarmavd, midt i ferieavvikling, var jo ikke særlig kult for dem heller å hente inn en sykepleier fordi en liten gutt ikke hadde kastet opp på noen timer, og en mor ikke informerte om dette. Kjedereaksjonen er stor. Om mamma ikke hadde blitt syk, ville jo hun sikkert også gått på jobb og da kunne det jo ha endt helt katastrofalt. Pakk sakene og forklar situasjonen, har man omgangsjuke, uansett hvor frisk man er så holder man seg hjemme i 48-t etter siste oppkast/diare. Endret 13. april 2017 av dillyduzit 32
Sirah Skrevet 11. april 2017 #4 Skrevet 11. april 2017 Jeg hadde dratt hjem. For min del er det fullstendig uaktuelt å bruke hele påsken på å spy dersom jeg kan unngå det. Var i en bursdag en gang hvor bare mannen i huset dukket opp da samboer og barn lå hjemme og spydde. Omtrent alle i bursdagen ble smittet, pluss sikkert halvparten av de menneskene de omgikk de neste dagene. Slikt er bare unødvendig. 21
Handful Skrevet 11. april 2017 #6 Skrevet 11. april 2017 Hadde reist hjem. Holdt faktisk barnet hjemme fra barnehagen en hel uke ved hjelp av familie, da det gikk omgangssyke der. Syntes det er utrolig lite hensynsfullt av dem å dra. De kunne ventet og fremdeles hatt endel påske igjen. 4
onyx Skrevet 11. april 2017 #7 Skrevet 11. april 2017 Jeg hadde nok reist, spesielt siden du har så små barn. Hos småbarn er det nesten umulig å unngå at de smitter hverandre, det er enklere når de blir større og det går å unngå nærkontakt og holde på god hygiene med håndvasking, unngå å bruke samme glass, håndklær etc. 5
Gjest Catalina Culès Skrevet 11. april 2017 #8 Skrevet 11. april 2017 Du er ikke hysterisk, det er de som er korttenkte. Reis hjem med god samvittighet
Amaha Skrevet 11. april 2017 #9 Skrevet 11. april 2017 Du bestemmer da selv hva du ønsker å eventuelt utsette deg selv og dine barn for. Dere kan da møtes når alle er friske igjen? Reis hjem med god samvittighet, 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #10 Skrevet 11. april 2017 Jeg hadde bedt de holde seg vekk! Hadde de nektet, hadde jeg reist hjem! Utsetter meg ikke frivillig for omgangsyken om jeg vet at det kan unngås! Samme med ungene. Hva om alle dere, og svigers ender opp med omgangssyke, da blir jo alle sengeliggende, og tenk på all den klesvasken på en hytte. Kanskje man ikke engang klarer å komme seg hjem til jobb og skole begynner igjen.. I min familie så holder man seg hjemme når man har omgangssyken. Anonymkode: a9bf0...339 13
Meadow Skrevet 11. april 2017 #11 Skrevet 11. april 2017 Hyttetur med omgangssyke høres forferdelig ut! De er svært korttenkte som ikke holder seg hjemme. Jeg hadde dratt! 11
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #12 Skrevet 11. april 2017 Jeg hadde sagt i fra og gitt klar beskjed om at jeg ikke syns det er riktig at de kommer når barna deres har omgangssyke. Jeg hadde blitt ganske oppgitt over disse folka som syns det er greit å trenge de syke barna sine på andre friske bare fordi de ikke vil gå glipp av noe. Hvis de fortsatt skal være bastante, så hadde jeg sagt at de drar vi hjem for jeg ønsker ikke at barna mine skal bli syke. Anonymkode: 6541d...e85 11
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #13 Skrevet 11. april 2017 Litt hosting og forkjølelse, så er det hysterisk, ja. Slik smitte blir barn og voksne utsatt for hele tiden. Men omgangssyke er så smittsomt, og forferdelig å ha i hus (og særlig i hytte). I stedet for å pakke og dra i protest, hadde jeg hørt om de kunne utsatt avreise til det var gått over et døgn uten symptomer på noen. Om ikke hadde jeg dratt. Og kanskje (om det var en mild omgangssyke) i det stille håpet på at svigerforeldrene får det, for å illustrere poenget og slippe tilsvarende situasjoner i fremtiden. Dere har ikke mulighet til å dra hjem for et-par dager? Eller besøke venner/annen familie på nærliggende hytte? Anonymkode: 7f976...1dc 14
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #14 Skrevet 11. april 2017 Haha, aldri om jeg hadde orket å risikere (høy risiko også) å bruke påskeferien på å vaske spy i en hytte. Reis hjem, evt på en annen hytte, og kos deg/dere med god samvittighet!:) Anonymkode: 0f770...3cf 6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #15 Skrevet 11. april 2017 Synes folk som smitter andre slik er utrolig korttenkte. Får vi omgangssyken er det kaos uten like, da jeg er kronisk syk og blir satt ut i uker etter en sånn sykdom. Gardere seg kan man jo aldri, men i slike tilfeller der ts sin svigerfamilie etter all sannsynlighet bringer smitte, ville jeg dratt. Og små barn på hytte med omgangssyken.... vel vel, det hadde ikke vært en koselig ferie for å si det forsiktig! Anonymkode: 51685...4bd 3
Gjest antbug Skrevet 11. april 2017 #16 Skrevet 11. april 2017 Er det mulig... Jeg hadde dratt hjem før de rakk å komme, og jeg hadde sagt hvorfor. De folkene må lære seg å tenke litt lenger. Omgangssyke dreper jo hele ferien hvis man først får det, og det er det jo en viss risiko for at man gjør hvis man må oppholde seg sammen med folk som fortsatt kan smitte.
Rosalie Skrevet 11. april 2017 #17 Skrevet 11. april 2017 (endret) Er det mulig? Jeg hadde pakket sammen og dratt hjem, og jeg har ikke barn en gang, og gitt klar beskjed om hvorfor. Godtar virkelig svigersene dine at de invaderer hytta med omgangssyke, altså? Endret 11. april 2017 av Rosalie 3
Monstrum Skrevet 11. april 2017 #18 Skrevet 11. april 2017 Nei, niks, nope. Forklar dem hva 48timers-regelen er, og hvorfor den ikke bør gjelde bare i barnehagen. Si at du forstår at de vil komme og være sammen med dere, og at dere også hadde gledet dere, men at dere heller får møtes å ha det hyggelig en annen gang. Uten sykdom. Hvis de fortsatt insisterer på å komme, da hadde jeg dratt hjem selv. Det er jo ikke bare de voksne det går ut over, du har jo barn selv som du skriver! Hva sier svigerforeldrene dine da? 2
Gjest Nori Skrevet 11. april 2017 #19 Skrevet 11. april 2017 Hadde uten tvil reist hjem og gitt beskjed om hvorfor.
Ginny Skrevet 11. april 2017 #20 Skrevet 11. april 2017 Hvorfor kunne de ikke ha ventet til i morgen i det minste? jeg hadde pakket og dratt før de kom. Hadde det vært litt snørr eller hoste, greit, men spysjuke? Nope! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå