Gå til innhold

Katten går på p-piller og fikk løpetid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunkatten har startet på p-piller for 2 uker siden. Altså rett etter hun ble ferdig med en løpeperiode. På søndag fikk hun p-pille nr. 2 (får hver søndag) og begynte en ny løpetid nå dagen etter. Er dette vanlig? Hvor lang tid tar det for p-piller å virke? Noen med erfaring?

Hun brukes i avl, så sterilisering er ikke et alternativ.

Anonymkode: fd87d...29a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars pus. Krysser fingrene for at hun ikke får kreft 

Anonymkode: b9fa0...cfa

AnonymBruker
Skrevet

P-piller forhindrer vel ikke løpetiden, de bare forhindrer drektighet? Ble litt usikker her, faktisk.

Anonymkode: 60aca...ab7

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

P-piller forhindrer vel ikke løpetiden, de bare forhindrer drektighet? Ble litt usikker her, faktisk.

Anonymkode: 60aca...ab7

Motsatt! Den skal forhindre løp, men om en i overkant ivrig hannkatt "voldtar" hukatta så kan hun bli drektig uansett. 

Anonymkode: 92e7f...bd4

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hunkatten har startet på p-piller for 2 uker siden. Altså rett etter hun ble ferdig med en løpeperiode. På søndag fikk hun p-pille nr. 2 (får hver søndag) og begynte en ny løpetid nå dagen etter. Er dette vanlig? Hvor lang tid tar det for p-piller å virke? Noen med erfaring?

Hun brukes i avl, så sterilisering er ikke et alternativ.

Noen trenger piller oftere enn en gang i uka, prøv hver femte dag nå i den "verste" tiden med lysere dager... Og med avl så håper jeg du mener at hun er en rasekatt, og du en registrert oppdretter :) Driver oppdrett selv, så har erfaring med p-pillebruk. Noen raser har tettere og mer intense løp, og de starter tidligere, snaut fem måneder gamle kan de begynne her. Hos andre raser er de gjerne godt over året før moroa begynner... 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen trenger piller oftere enn en gang i uka, prøv hver femte dag nå i den "verste" tiden med lysere dager... Og med avl så håper jeg du mener at hun er en rasekatt, og du en registrert oppdretter :) Driver oppdrett selv, så har erfaring med p-pillebruk. Noen raser har tettere og mer intense løp, og de starter tidligere, snaut fem måneder gamle kan de begynne her. Hos andre raser er de gjerne godt over året før moroa begynner... 

Det er en rasekatt, ja. Det er oppdretter som eier katten, men den bor fast hos oss (jeg er bare matmor). Britisk korthåret, 2 år gammel. Hun fikk sin første løpetid når hun var 7 mnd., så var det 1 gang i 3 mnd. Etter kattungene ble levert kom hun fort i løpetid og begynte på p-piller. Ny løpetid nå. Har bare tatt 2 piller så vet ikke hvor fort disse virker. Hun er innekatt, så ingen sjanse å bli gravid :) Det er riktig at p-piller skal hindre løpetid, ikke evt. graviditet.

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en rasekatt, ja. Det er oppdretter som eier katten, men den bor fast hos oss (jeg er bare matmor). Britisk korthåret, 2 år gammel. Hun fikk sin første løpetid når hun var 7 mnd., så var det 1 gang i 3 mnd. Etter kattungene ble levert kom hun fort i løpetid og begynte på p-piller. Ny løpetid nå. Har bare tatt 2 piller så vet ikke hvor fort disse virker. Hun er innekatt, så ingen sjanse å bli gravid :) Det er riktig at p-piller skal hindre løpetid, ikke evt. graviditet.

TS

Da ville jeg nok ventet til hun gikk ut av løp, gitt en pille, og venta i fem, maks seks dager før neste pille... Måtte bare spørre, for jeg får helt krupp av alle de som avler huskatter, eller rasekatter uten papirer (for meg er det også huskatter). Bra du har alt på stell, lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...