Gå til innhold

Bestemor som alltid er blakk..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er i 50-årene og lever på trygd. Hun bor i tillegg en times tid unna meg og barnet mitt, så vi ser henne kanskje 1 gang i måneden/annenhver måned. Noen ganger har jeg spurt henne om hun kan passe barnet mitt hvis jeg må jobbe en helg, og stort sett går det greit. Jeg tar med alt barnet trenger, og spør om det er noe småtteri hun trenger på butikken for at de skal spise tilstrekkelig frokost/middag hver dag.

Nå skal hun passe barnet i 3 dager, og det koster ca. 400,- for meg i reisevei, bare for å levere og hente barnet. I tillegg hadde hun ikke noe mat hjemme, så jeg overførte 400,-  Jeg håper ikke hun bruker pengene på å kjøpe seg røyk🙈

Jeg hadde bursdag for noen uker siden også, og hun hadde ikke penger til gave, og det gjør meg ikke noe. Men hun hadde penger til å drikke øl resten av kvelden og flere ganger etter det.. Jeg vet hun er ett voksent menneske, men det irriterer meg sånn at hun aldri har penger! Hun vet hva hun får hver måned, så hva med å tilpasse seg det og komme asjur?

En periode hvor jeg hadde det ganske bra økonomisk, spurte hun 1-2/mnd om å låne penger. Hun lever alltid på forskudd. Og synes det er dumt at jeg alltid skal ha så mye utgifter på å ha barnepass, kunne like gjerne ansatt en barnevakt som jeg kunne hatt hjemme🙄

Er jeg urimelig?

Anonymkode: a9a71...29c

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv synes jeg at 800 kr for barnepass i 3 dager er billig....

• Liker 20
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg urimelig?

Anonymkode: a9a71...29c

Nei.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper ikke hun bruker pengene på å kjøpe seg røyk🙈

Gud forby at din mor koser seg!!!

Anonymkode: 9aa6f...62f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som min mamma :( Hun var deprimert, hadde sosial angst, røyka som en skorstein og drakk endel. Hun var alltid blakk og det var ikke noe poeng i å irritere seg over det. Jeg kjøpte noen ganger mat til henne og betalte noen regninger. Ikke mye, for da fikk hun mere øl-penger, men litt nå og da.

Hun fikk selvsagt aldri passe barnet mitt alene. Ikke fordi hun hadde økonomiske problemer, men pga. psyken og øldrikkingen.

Mest sannsynlig så er økonomien det minste problemet ditt mor har. Du ser kanskje det?

Anonymkode: 42947...419

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Her hun ikke mat i skapet, så ikke la henne passe barnet. Finn en annen barnevakt, og dra heller på besøk til bestemor der du også er med. Hvis hun drikker så mye øl, at det går utover økonomien, så ville jeg ikke ansett henne som skikket til å passe barnet. Personer med alkoholproblemer bør ikke passe barn, fordi de tenker ikke rasjonelt. Alt i hodet handlet om hvordan de skal skaffe mer alkohol, ikke få orden på økonomi og handle mat til å være barnevakt

Anonymkode: c1818...8a8

• Liker 21
Skrevet (endret)

TS, moren din prioriterer annerledes enn deg. Hun prioriterer øl og røyk, framfor andre ting. Og det er hennes valg, du får ikke gjort noe med det. I forhold til barnet ditt, hvis det koster det samme for en barnevakt hjemme, er det da andre grunner til at det er bedre å bruke bestemor? Hvis prisen er den samme, men ungen og bestemor får knyttet bånd og skapt gode minner, er det da ikke verdt det? Da må man jo ta utgangspunkt i at bestemor bruker pengene du gir på mat og fokus på barnet, og ikke røyk..

Du får ikke endret henne. Jeg synes ikke du er urimelig, jeg er helt enig med deg, men hun gjør de valgene hun selv føler for. Hvis ungen har det like bra hjemme og ikke har det greit med bestemor, så er det jo bare å finne barnevakt hjemme. Og ikke lån henne penger med mindre du selv har råd til å miste dem. 

Endret av Ann Christin
Ryddet for slettet sitat. Ann Christin. mod
  • Liker 11
Skrevet

Men hva mener du at din mor skal gjøre TS? Betale reisen tur/retur for deg? At du har bosatt deg et stykke unna er jo ikke din mor sin feil. Det er ditt barn, og det er jo ditt ansvar at barnet får i seg mat selv når det er hos barnevakt. Ut i fra hva du skriver høres ikke din mor skikket ut til å være barnevakt og jeg hadde ikke latt henne passe mitt barn. Kanskje det er bedre å heller finne en barnevakt hjemme?

Ang pengene er jeg helt enig med deg i at din mor gjør noen dumme prioriteringer, men hun er et voksent menneske som må få avgjøre dette selv. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Sørg for at du handler inn alt som trengs, så slipper du å overføre penger til henne. Er det mulighet for at de kan bo hjemme hos deg mens du har helgejobbing? 

Anonymkode: b4872...1f3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at du likegodt kan hente henne (eller sponse en bussbillett), så kan de være i huset ditt, med forhåpentligvis et velfyklt kjøleskap, der barnet har sine leker og ting å gjøre.

Anonymkode: e81a4...b9a

• Liker 24
Skrevet

Hvor trekker folk konklusjonen om at moren ikke er skikket til å passe barnet fra? Fordi hun har drukket øl? Er vel ingen steder ts sier at moren er alkoholiker eller drikker med barnet tilstede? Og at hun har dårlig råd behøver da ikke å bety at hun ikke kan være en super bestemor? Lite mat i kjøleskapet kan jo være fordi hun selv ikke prioriterer det alene i en trang økonomisk hverdag.

Føler altfor mange som svarer hopper på konklusjoner uten dekning. Uansett, så er det vel naturlig at ts bekoster transporten til bestemor. Og skjønner det kan være frustrerende at mor alltid er blakk og har dårlig økonomisl styring, men om du ønsker at barnet ditt skal ha et godt forhold til bestemor, så er det fint at du kan hjelpe til og å kjøpe inn litt mat er ikke all verdens offer.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvis min mor hadde levd på trygd, så hadde jeg betalt henne for å sitte barnevakt. Selv om hun hadde gjort det gratis med glede for å tilbringe tid med barnebarnet sitt. Om hun hadde kost seg med øl på fritiden sin, eller jeg hadde fått en kjip bursdagsgave hadde ikke spilt noen rolle. Jeg har råd til å kjøpe meg det jeg trenger selv. Hvis hun koser seg med de ølene (og ikke er alkoholiker), så må hun da få lov til det. Det er hennes penger. Hun har ikke noe forpliktelser til å sette av penger for å ha fullt kjøleskap når jeg trenger barnevakt en helg.

(Derimot hadde jeg nok vært mer lunken til å låne henne penger hvis hun brukte mye penger på øl.)

Anonymkode: 82615...334

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er en selvfølge at at din mor skal betale for å passe på ditt barn? Ja, mange bestemødre skjemmer bort barnebarna sine med ting, mat og annet diverse, men har ikke din mor mulighet til det så syns jeg ikke du skal dømme henne for det. Du trenger barnevakt, hun stiller opp. Ditt ansvar å sørge for at barnet ditt har og får det det trenger mens det er hos bestemor. Men istedenfor å sette over penger hvis du mistenker at hun bruker det på noe annet, så kan du jo heller bare kjøpe inn det som trengs på forhånd. 

Anonymkode: 913f7...04a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at det er kjipt. Men hvis hun tar seg godt av ungen din og er den eneste barnevakten du har tilgjengelig, så har du vel ikke et reelt valg. 

Jeg hadde vært flau, hvis jeg var bestemoren i dette tilfellet...

Anonymkode: 76ea9...9b2

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner jo at det hadde vel mer ideelt å ha foreldre med trygg økonomi og livet mer på stell, slik at man kunne lene seg mer til hverandre. Men det er liksom ikke så mye du får gjort med situasjonen - man kan ikke oppdra gamle foreldre, eller regne med at en person som har gått på trygd "i alle år" kommer til å endre levemåte drastisk. At din mor heller drikker øl enn å kjøpe bursdagsgave til sin nærmeste familie, er jo mest av alt synd for henne. Det kan ikke være noen god følelse, selv om det ikke forsvarer at hun ikke mestrer sin privatøkonomi eller alkoholinntak.

Man får nesten bare ta imot det som er å ta imot, og stole på seg selv for resten. Familie er en loddtrekning, noen har fått utdelt hjelpsomme og ressurssterke familier, andre må stå på egne bein og leve med det. I det minste har du faktisk barnevakt, det er det ikke alle som har. Mine svigerforeldre har god økonomi og livet på stell, men de har så godt som aldri passet barnet vårt av den grunn. De er stort sett på sydenferie eller vennemiddag eller vinsmaking i Frankrike, vi ser knapt snurten av dem selv om vi bor i samme by og kan aldri regne med å få hjelp.

Anonymkode: e5a5d...257

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du synes det blir for dyrt å ha henne som barnevakt så må du jo finne deg en annen, eller passe barnet selv. Barnepass er ingen menneskerett. Hvor god eller dårlig råd hun har, eller hva hun bruker pengene sine på er heller ikke din sak, men du kan si nei til å låne bort penger. Men skal du ha barnepass må du betale det det koster. 

Anonymkode: 6c6f2...fbb

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skjønner at det her ligger mer under enn at bestemor ikke har mat i skapet til barnebarnet. Kanskje dette egentlig er litt lufting av frustrasjon?

Ellers har det jo kommet noen gode forslag her: betal bussbillett og la bestemor komme til dere og bo der som barnevakt. Da har du kontroll på maten i kjøleskapet.

Voksne foreldre som ikke ser sitt barn og ikke prioriterer det er vanskelig å forholde seg til. Du har min fulle sympati.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke 800 kr, for barnevakt i 3 døgn, dyrt. Det er veldig billig, du får ikke annen barnevakt så billig.

Jeg har selv laveste trygd, og barn som begynner å bli store. Og tenker mye på det med, at en dag får jeg kanskje barnebarn. Og jeg vil gjerne stille opp, og være en god bestemor. Men jeg har svært lite penger. Så jeg har ikke mulighet til å ta de med på mye gøy. Heller ikke ofte betale for lang reisevei.

Anonymkode: c73c9...bc1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så hvem skal ha utgiften ved at du skalla barnepass, mener du? Din trygdede mor eller du som trenger barnepass. 

Foreslår du finner deg noen i nærheten som du kan betale 800kr for å sitte barnevakt i 3 dager. Inkludert mat. Lykke til med det. 

Anonymkode: b8c14...979

• Liker 9
Skrevet

Barnepass er ikke gratis. Du får ansette en barnepasser da, hvis du trur det er billigere for deg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...