Gjest BlandaDrops Skrevet 12. april 2017 #41 Skrevet 12. april 2017 1 time siden, fannyfab skrev: Solfaktor er viktig i solarium pga kreft. Solarium er ikke bra Det kan du godt hevde, men kreftforeningen tenker altså annerledes.
Sofiegj Skrevet 12. april 2017 #42 Skrevet 12. april 2017 Er vel bare lyse personer som ikke skal ta sol? Personer som har mye fregner og blir lett røde?
Gjest BlandaDrops Skrevet 12. april 2017 #43 Skrevet 12. april 2017 Akkurat nå, Sofiegj skrev: Er vel bare lyse personer som ikke skal ta sol? Personer som har mye fregner og blir lett røde? Har alltid trodd det jeg også. Jeg blir nøttebrun når jeg soler meg mye og har én gang opplevd å bli brent i solseng. Det er jo brenthet som stresses hele tiden ikke total mengde UV...
Sofiegj Skrevet 12. april 2017 #44 Skrevet 12. april 2017 20 minutter siden, BlandaDrops skrev: Har alltid trodd det jeg også. Jeg blir nøttebrun når jeg soler meg mye og har én gang opplevd å bli brent i solseng. Det er jo brenthet som stresses hele tiden ikke total mengde UV... Hvor har du lest det? Den siste setningen. 1
Djungelvrål Skrevet 12. april 2017 #45 Skrevet 12. april 2017 2 timer siden, Sofiegj skrev: Hvor har du lest det? Den siste setningen. Det er almenn kjent. Blir huden brent lagres dette i cellene og man er mer utsatt for kreft, DNA blir ødelagt og skadet. Men det er ikke dermed sagt at om man aldri blir brent så kan man ikke få malignt melanom. Forekomsten øker hvis man blir brent som barn og hvis man er lys i hud og hår. http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/kreft/foflekkreft-malignt-melanom
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #46 Skrevet 12. april 2017 3 timer siden, Boomonster skrev: Det er almenn kjent. Blir huden brent lagres dette i cellene og man er mer utsatt for kreft, DNA blir ødelagt og skadet. Men det er ikke dermed sagt at om man aldri blir brent så kan man ikke få malignt melanom. Forekomsten øker hvis man blir brent som barn og hvis man er lys i hud og hår. http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/kreft/foflekkreft-malignt-melanom Så om jeg ikke blir særlig brent og ikke er lys i huden, så kan jeg ta solarium? Anonymkode: ddcae...e56
Djungelvrål Skrevet 12. april 2017 #47 Skrevet 12. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så om jeg ikke blir særlig brent og ikke er lys i huden, så kan jeg ta solarium? Anonymkode: ddcae...e56 Det frarådes uansett. 2
Sofiegj Skrevet 12. april 2017 #48 Skrevet 12. april 2017 27 minutter siden, Boomonster skrev: Det frarådes uansett. Fordi?
Djungelvrål Skrevet 12. april 2017 #49 Skrevet 12. april 2017 2 minutter siden, Sofiegj skrev: Fordi? Fordi solarium har flere av de kreftfremkallende strålene en naturlig sol har. 2
Gjest BlandaDrops Skrevet 12. april 2017 #50 Skrevet 12. april 2017 Andre forskere mener på sin side at solarium er sunt i beskjedne doser. Mange nordmenn har D vitamin underskudd i vinterhalvåret hvilket kan motvirkes ved hjelp av sol. Sol er godt for immunforsvaret og immunforsvaret er svært viktig i forbindelse med all kreftutvikling. Jeg tror essensen her er 'alt med måte'.
Sofiegj Skrevet 13. april 2017 #51 Skrevet 13. april 2017 9 timer siden, BlandaDrops skrev: Andre forskere mener på sin side at solarium er sunt i beskjedne doser. Mange nordmenn har D vitamin underskudd i vinterhalvåret hvilket kan motvirkes ved hjelp av sol. Sol er godt for immunforsvaret og immunforsvaret er svært viktig i forbindelse med all kreftutvikling. Jeg tror essensen her er 'alt med måte'. Hva vil alt med måte si? 30 minutter, 2 ganger i mnd? Er det mye?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #52 Skrevet 13. april 2017 Kreftforeningen anbefaler å ikke bruke solarium, og å bruke solkrem når man er i solen. https://kreftforeningen.no/forebygging/sol-solarium-og-kreft/ Anonymkode: b340b...0b2 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #53 Skrevet 13. april 2017 På 11.4.2017 den 13.38, BlandaDrops skrev: Jo, men for min del så er det så sinnsykt mye ''hype'' for alt mulig om dagen at jeg lever bevisst uten å ta hensyn til ''hylekoret''. Vi forsetter å kose oss på byen selv om det kan ende i terror, vi fortsetter å kjøre bil selv om enkelte hevder miljøet snart er ødelagt. Vi drikker rødvin selv om det er nært knyttet til mange kreftformer. Det er i forlengelsen av denne ressoneringen at jeg velger å nyte solarium på tross av alle advarslene. Jeg velger livet kan man si, jeg går ikke av veien for en god festrøyk heller jeg, ufornuftig som jeg er Overdreven solariumsbruk er vel mer i klassen "kjøre bil uten setebelter" enn de eksemplene du nevner. Selvsagt kan det gå bra, de fleste overlevde tross alt 60-tallet. Men 40 min. av gangen kan trygt kalles overdreven bruk, når de offisielle anbefalingene går på å starte med korte perioder og jobbe seg opp til maks 20 min. Anonymkode: 111f2...480 1
Gjest BlandaDrops Skrevet 13. april 2017 #54 Skrevet 13. april 2017 1 time siden, Sofiegj skrev: Hva vil alt med måte si? 30 minutter, 2 ganger i mnd? Er det mye? Eller oftere men kortere. Anbefales for eksempel heller å sole seg 10 min 6 ganger i mnd enn 2 ganger 30. Huden trenger tid til restitusjon.
Gjest BlandaDrops Skrevet 13. april 2017 #55 Skrevet 13. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Overdreven solariumsbruk er vel mer i klassen "kjøre bil uten setebelter" enn de eksemplene du nevner. Selvsagt kan det gå bra, de fleste overlevde tross alt 60-tallet. Men 40 min. av gangen kan trygt kalles overdreven bruk, når de offisielle anbefalingene går på å starte med korte perioder og jobbe seg opp til maks 20 min. Anonymkode: 111f2...480 Jeg er uenig i at naturlig brune mennesker som soler seg mye er sammenlignbart med å kjøre bil uten belte, men jeg er enig i tidsanbefalingen din ellers. Bare så det er klart så er jeg innforstått med at det er avstand mellom liv og lære for mitt vedkommende. Jeg soler meg adskillig mer enn hva som er anbefalt. 20 min er som sagt anbefalingen hva gjelder maks solingstid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå