Gå til innhold

Hvorfor blir folk så provosert av folk som trener mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sukk, en liten utblåsning nå!

Ja, jeg vet jeg trener mye. Men det har bygd seg opp over flere år og jeg føler jeg vet hva jeg driver med. Løper flere OCR (hinderløp), ultraløp og noen triatlon så føler jeg har litt peiling. Og ikke minst vet hva kroppen trenger, både av trening og restitusjon.  Jeg takler fint å løpe før jobb og trene tung, men effekntiv styrke etter jobb...

Jeg lager treningsopplegget mitt samme med en utenlands "guru" som fungerer som min coach online og som jeg reiser til for treningsopphold 1-2 ganger i året. Dette er selvfølgelig også feil, ferien skal benyttes til å ligge pal på en strand..

Er bare så lei av "hobbymosjonister" som hele tiden skal påpeke at det ikke er sunt å trene hver dag, at kroppen må ha hvile osv... kroppen min får hvile, om jeg jogger en rolig tur er det hvile for min kropp. 

Og det evige maset om alkohol. Jeg drikker svært skjeden, og det er egentlig ikke treningen som er hovedårsaken, men at jeg ikke klarer å stoppe om jeg først begynner og har hatt litt for mange black outs, så da har jeg valgt å så og si avstå fra alkohol. Jeg vet att ett glass vin ikke ødelegger formen, men når du ikke klarer å bare ta ett glass da... 

blæ. Bare ble litt mye i dag... andre som opplever det samme?? Man skal trene, bare ikke for mye virker det som...

Anonymkode: 66039...622

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg opplever ikke det samme. Tror folk er  lei av det fokuset på trening og mat nå og dagene og at alle skal trene som topp idrettsutøvere uten å være det.  Hvordan vet hobbymosjonistene hvor mye du trener? Jeg snakker ikke om trening, legger ikke ut videoer på insta /face selv om det er en del av hverdagen. 

Anonymkode: 73120...3fa

• Liker 13
Skrevet

Ja!!! Føler jeg blir stemplet av andre og at de tror jeg fremstiller meg selv som noe bedre fordi jeg trener mye. Jeg trener absolutt ikke for å fremstå bra eller kul, jeg trener for min egen del! Det er livsstilen og lidenskapen min. Velger også å avstå fra alkohol fordi jeg vet det har negativ innvirkning. Ett glass eller ti, alt teller med og gjør summen større. Skikkelig kult at du løper ultraløp og gjør triatlon! Det står det respekt av. Jeg tror mange tenker på trening som et gjøremål som de egentlig ikke ønsker å gjøre, men tar seg av og til en treningøkt likevel. Oppfatter andre som at de lurer på hvor jeg får motivasjon fra, og hvorfor jeg "gidder" trening hver dag. Sjalusi og frustrasjon som ligger bak kanskje? 

Et annet alternativ er at folk er lei av all oppmerksomheten media setter på trening, fysisk aktivitet og helse. Men folkens, HELSA ER VIKTIG. Hvis vi ikke tar ansvar for vår egen helse, hvem skal gjøre det da? Hvis alle lar kroppene sine forfalle, blir folkehelsa dårlig, og kommende generasjoners utgangspunkt svært dårlig. Har dere sett "My 600-lb life" på TLC? Satt veldig på spissen, men hvis alle hadde vært sånn som hovedpersonene i den serien, hadde ikke verden vært slik den er, og det hadde ikke vært en lys fremtid for menneskene på jorda. 

Jeg synes du skal kjøre din greie med trening! Hvis det gir deg glede og du vet at du ikke trenger mer restutisjon, er det fantastisk. (Men vi som elsker livsstilen med trening, sunn mat og lite alkohol trenger ikke spy det utover sosiale media heller. Forstår at folk blir lei det.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Såååå enig! Jeg trener hver dag fordi det gir meg så mye overskudd og jeg elsker å føle meg så sterk og sprek. Holder meg også borte fra alkohol. Jeg får hele tiden kommentarer på det, og det virker som om folk blir fornærmet fordi jeg ikke "koser meg" på den aksepterte måten, altså med alkohol. 

Jeg skjønner det ikke, for jeg skryter ikke av hvor mye jeg trener. Kanskje vi er personifiseringen av folks dårlige samvittighet? Men jeg ville aldri kommentert en som aldri trente og sagt at vedkommende måtte gjøre som meg...

Alle må få lov til å velge det livet de vil, og ingen burde legge seg opp i disse personlige valgene. 

Anonymkode: cd1f6...a74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det bare er bra at du driver med all denne treningen når det er det du liker. Det å trene så mye, og drive med triatlon er ikke bra for kroppen da, men det er det så utrolig mye som ikke er, så det synes jeg ikke du skal bry deg om. For det har jo noe å si at man gjør ting som får en til å føle at en lever! Og da er det gjerne mer verdt enn å være innenfor "akkurat riktig mengde trening". Toppidrettsutøver tøyer gjerne strikken for langt og det kan over tid være skadelig for kroppen, akkurat som overvekt er skadelig for kroppen.

Ikke bry deg om hva de sier. Gjør det som får deg til å føle deg vel! Bruk fritiden din på det DU vil! Det er ditt liv. 

Jeg hadde dog en venninne som sa de samme tingene som deg, men for alle andre enn henne var det tydelig at hun hadde en spiseforstyrrelse. Hun tenkte og snakket kun om mat og trening, hadde mindre fett på kroppen enn det som er minimum anbefalt for kvinner, og hun sovnet stadig når hun var sosial fordi hun ikke hadde nok energi. Og da handlet det ikke om at hun ikke skulle få gjøre det hun ville, det handlet om at hun seriøst var syk og ute av kontroll. Så lenge du vet at det ikke er tilfellet med deg så bare lev og la leve, ditt liv er ditt liv, mitt er mitt, og hva alle skal drive å si hele tiden trenger vi ikke bry oss så mye om. 

Anonymkode: ff87a...6e7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ts her! Godt jeg ikke er den eneste som opplever det sånn... kanskje det er noe i det at andre får litt dårlig samvittighet...

Jeg poster absolutt ikke mye om treningen min i some. Ja, jeg har en egen insta profil bare for det, men den er primært for å dele/holde kontakten med andre i inn og utland jeg møter under treninger/løp, altså ikke noe fra privatlivet mitt. Og altså ikke noe man trenger å følge om man ikke er interessert i sånt... FB bruker jeg ikke så mye, og legger omtrent aldri ut noe der  

Prater lite om det med venner, men når de spør hva jeg har gjort svarer jeg jo.. er heller ikke fanatisk når der kommer til kosthold, spiser stort sett det jeg vil (litt fokus før konk), men føler det er lett å ta sunne/riktige valg når man har en aktiv livsstil, craver lite på snop (bortsett fra gjærbakst... MÅ ha boller!!) 

føler særlig folk som ikke trener mye er opptatt av at jeg restituerer for lite... men jeg kjenner jo selv på kroppen når jeg er sliten eller hva. Vil si kroppen min er normal, sunn. Har selvfølgelig godt med muskler, men ikke noe ekstremt lav fettprosent. Er heller ikke opptatt av det. 

Anonymkode: 66039...622

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir provosert av folk som trener mye og alltid må legge det ut på sosiale medier, ganske narsissistisk. Jeg blir provosert av folk som trener mye og har en holdning av at de er bedre enn andre fordi de trener. Andre synes, som andre har nevnt, at det blir for mye fokus på trening. Mye mas. 

Jeg blir ikke provosert av folk som trener mye som ikke gjør de nevnte ting.

Anonymkode: 5275d...b1b

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, fitlife skrev:

Ja!!! Føler jeg blir stemplet av andre og at de tror jeg fremstiller meg selv som noe bedre fordi jeg trener mye. Jeg trener absolutt ikke for å fremstå bra eller kul, jeg trener for min egen del! Det er livsstilen og lidenskapen min. Velger også å avstå fra alkohol fordi jeg vet det har negativ innvirkning. Ett glass eller ti, alt teller med og gjør summen større. Skikkelig kult at du løper ultraløp og gjør triatlon! Det står det respekt av. Jeg tror mange tenker på trening som et gjøremål som de egentlig ikke ønsker å gjøre, men tar seg av og til en treningøkt likevel. Oppfatter andre som at de lurer på hvor jeg får motivasjon fra, og hvorfor jeg "gidder" trening hver dag. Sjalusi og frustrasjon som ligger bak kanskje? 

Et annet alternativ er at folk er lei av all oppmerksomheten media setter på trening, fysisk aktivitet og helse. Men folkens, HELSA ER VIKTIG. Hvis vi ikke tar ansvar for vår egen helse, hvem skal gjøre det da? Hvis alle lar kroppene sine forfalle, blir folkehelsa dårlig, og kommende generasjoners utgangspunkt svært dårlig. Har dere sett "My 600-lb life" på TLC? Satt veldig på spissen, men hvis alle hadde vært sånn som hovedpersonene i den serien, hadde ikke verden vært slik den er, og det hadde ikke vært en lys fremtid for menneskene på jorda. 

Jeg synes du skal kjøre din greie med trening! Hvis det gir deg glede og du vet at du ikke trenger mer restutisjon, er det fantastisk. (Men vi som elsker livsstilen med trening, sunn mat og lite alkohol trenger ikke spy det utover sosiale media heller. Forstår at folk blir lei det.)

Et godt eksempel på hvorfor noen kan bli provosert.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hm... jeg irriterer meg over folk som må trykke den intense treninga si opp i ansiktet til alle andre hele tiden. Hvis du trener mye uten å fortelle om det, bryr jeg meg ikke. 

Det du skriver vedrørende mas om restitusjon får meg til å tenke at du kanskje "maser" litt om hvor sliten du er etter å trent masse, og at folk ber deg slappe av mer for å slippe å høre om det ;)

Anonymkode: eb115...274

• Liker 10
Gjest antbug
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg opplever ikke det samme. Tror folk er  lei av det fokuset på trening og mat nå og dagene og at alle skal trene som topp idrettsutøvere uten å være det.  Hvordan vet hobbymosjonistene hvor mye du trener? Jeg snakker ikke om trening, legger ikke ut videoer på insta /face selv om det er en del av hverdagen. 

Anonymkode: 73120...3fa

Jeg hadde tenkt å skrive nesten det samme.

Tror mange har en motvilje mot treningsprat/skryt og opplever det som en form for kritikk og et uønsket press om å trene mer. Jeg har flere venner som trener mye, og det er bare de som poster og snakker mye om trening og kosthold som melder om negativ respons. Jeg tror det første man bør gjøre hvis man irriterer seg over andres innblanding er å ikke informere dem mer enn nødvendig om hvor mye man trener og hva man spiser. 

Skrevet (endret)

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, og jeg har det jeg vil si bør være et normalt forhold til trening og kosthold, der det er en del av hverdagen og verken tvang eller hobby. 

Jeg trener for mye, det er ikke sunt. Kroppen trenger hvilke. Jeg ødelegger ferien min med å trene. Jeg som er så slank må da ta et kakestykke. Hvorfor bestiller jeg som ikke trenger det salat til pizzaen. 

Og jeg føler faktisk jeg må være ekstra forsiktig med å dele trening og måltider på snap og insta. Fordi det er så utrolig mange som er hårsåre i forhold til dette. Som øyeblikkelig ser på det som selvskryt, og å presse treningen på andre for i gi dem dårlig samvittighet. Nei - det er ikke det, det er kun jeg som lever mitt liv, og deler en flott utsikt under joggeturen, eller en god salat til lunsj, på lik måte som jeg deler mye annet i hverdagen. 

Endret av Athene
Gjest Jon Are
Skrevet

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor mye andre trener. Synes det er fint t de har funnet sin greie med trening og alkokutt. Ser på det mer som en inspirasjon. Tror det er mest kvinner som blir provosert av dette. Menn bryr seg som regel ikke .

Med hilsen fra

Jon Are

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir provosert av folk som trener mye og alltid må legge det ut på sosiale medier, ganske narsissistisk. Jeg blir provosert av folk som trener mye og har en holdning av at de er bedre enn andre fordi de trener. Andre synes, som andre har nevnt, at det blir for mye fokus på trening. Mye mas. 

Jeg blir ikke provosert av folk som trener mye som ikke gjør de nevnte ting.

Men hva med noen som liker puslespill og radiostyrte fly, blir du sint om de også bruker mye av sin tid i sosiale medier på dette? 

Jeg tror jeg forstår hvor du vil, men vil bare poengtere dette med sosiale medier. Jeg syns ikke det er dumt å poste og dele mye av noe som faktisk opptar mye av hverdagen og er en lidenskap. I tillegg er noen mer glade i å dele enn andre. 

En som trener og deler i sosiale medier er ikke nødvendigvis noen narsissist. Ikke noe mer enn vedkommende med de radiostyrte flyene vel og merke :P

Endret av debattanten
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Jon Are skrev:

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor mye andre trener. Synes det er fint t de har funnet sin greie med trening og alkokutt. Ser på det mer som en inspirasjon. Tror det er mest kvinner som blir provosert av dette. Menn bryr seg som regel ikke .

Med hilsen fra

Jon Are

Jeg er ikke enig i at menn ikke bryr seg. De mennene jeg kjenner som er opptatt av trening heier på hverandre, småmobber hverandre og skryter av tidene og styrken sin. Damene blir provoserte av treningssnakk og er opptatt av "kroppspress" og at man skal "kose seg" og ikke bli "fanatisk". Satt på spissen.

Jeg er selv jente, og sliter med disse sosiale kodene. Vil for all del ikke oppfattes som fanatisk og narsissistisk bare fordi jeg trener mer enn det som er akseptert. Jeg bruker ikke sminke og legger ikke ut skrytebilder på SOME, men av og til er jeg stolt av prestasjonene mine på trening og i konkurranser, og har lyst å snakke om det uten at folk lager spyfjes bak ryggen min :icon_frown:

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig i at menn ikke bryr seg. De mennene jeg kjenner som er opptatt av trening heier på hverandre, småmobber hverandre og skryter av tidene og styrken sin. Damene blir provoserte av treningssnakk og er opptatt av "kroppspress" og at man skal "kose seg" og ikke bli "fanatisk". Satt på spissen.

Jeg er selv jente, og sliter med disse sosiale kodene. Vil for all del ikke oppfattes som fanatisk og narsissistisk bare fordi jeg trener mer enn det som er akseptert. Jeg bruker ikke sminke og legger ikke ut skrytebilder på SOME, men av og til er jeg stolt av prestasjonene mine på trening og i konkurranser, og har lyst å snakke om det uten at folk lager spyfjes bak ryggen min :icon_frown:

Syns du er flink og at du skal være stolt! Trist at du skal føle det slik. Hev deg over disse menneskene! :)

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, debattanten skrev:

Syns du er flink og at du skal være stolt! Trist at du skal føle det slik. Hev deg over disse menneskene! :)

Takk :) Det betyr overhodet ikke at jeg syns jeg er bedre enn andre, har bare et liv der trening betyr mye.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det provoserer når det fremstår som at folk som trener mer er "flinkere", "bedre" og "mindre late" enn oss som trener moderat (3 ganger i uka). Ofte så fremstilles det som at de som trener urovekkende mye er nettopp disse tingene - mindre late, flinkere, bedre, sterkere, mer dedikerte, etc. Sannheten er likevel ofte at disse menneskene prioriterer treningen og kostholdet over mange andre ting som også er viktige (familie, venner, bekjentskap, naturopplevelser, sosiale ting, arbeid og jobb, studier, etc.). Så for oss som trener moderat er det vanskelig å forestille seg hvordan noen som trener to timer om dagen er "flinkere" eller "bedre", når de kun fokuserer på seg selv, kostholdet sitt, og treningen over de nære og kjære. Det er ikke sort-hvitt, jeg sier ikke at alle som trener mye gjør dette. Men min erfaring er dessverre at mange av de som trener veldig mye, også har et veldig stort ego. Det er mye fokus på å forsømme annet som må gjøres fordi "jeg måååå på trening", "jeeeg må få i meg nok proteiner".

Anonymkode: 088ce...377

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det provoserer når det fremstår som at folk som trener mer er "flinkere", "bedre" og "mindre late" enn oss som trener moderat (3 ganger i uka). Ofte så fremstilles det som at de som trener urovekkende mye er nettopp disse tingene - mindre late, flinkere, bedre, sterkere, mer dedikerte, etc. Sannheten er likevel ofte at disse menneskene prioriterer treningen og kostholdet over mange andre ting som også er viktige (familie, venner, bekjentskap, naturopplevelser, sosiale ting, arbeid og jobb, studier, etc.). Så for oss som trener moderat er det vanskelig å forestille seg hvordan noen som trener to timer om dagen er "flinkere" eller "bedre", når de kun fokuserer på seg selv, kostholdet sitt, og treningen over de nære og kjære. Det er ikke sort-hvitt, jeg sier ikke at alle som trener mye gjør dette. Men min erfaring er dessverre at mange av de som trener veldig mye, også har et veldig stort ego. Det er mye fokus på å forsømme annet som må gjøres fordi "jeg måååå på trening", "jeeeg må få i meg nok proteiner".

Men det er du som bruker begrepene "flinkere" ,"bedre" ect. Hvorfor kan ikke bare folk få leve det livet de selv ønsker uten at deres valg skal påvirke hvordan du føler om deg selv og din egen trening? Det er det jeg ikke skjønner. Jeg føler meg ikke bedre eller flinkere enn deg selv om jeg trener mer enn deg. Så hvorfor tilegner du meg disse egenskapene?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette innlegget skriker jo av misunnelse. Og at du ilegger andre meninger og holdninger de ikke har ytret selv. Det er jo DU som oppfatter de som trener (med dine ord "urovekkende") mye som flinkere og bedre. Og tydeligvis har sterke meninger om at disse ikke prioriterer de riktige tingene. 

Du er jo illustrasjonen på det TS og mange andre i denne tråden beskriver som mennesker som blir provosert og sjalu på andres livsstil. Og føler et behov på å bruke nedlatende ord om dem. i stedet for å bare leve sitt eget liv på sin måte. 

Anonymkode: bb114...a5d

• Liker 4
Skrevet
13 timer siden, fitlife skrev:

Holdningene du utviser her, er et godt eksempel på hvorfor mange "lager spyfjes bak ryggen" til noen av de som er opptatte av trening. Det er fullt mulig å holde seg i form og å trene for helsegevinstene, uten at man trener like mye som deg eller TS. For det er nok det mange får inntrykk av, at om man ikke trener like mye eller mer enn minimum, lar man "kroppene sine forfalle".

Som en som har trent mye tidligere; jeg tror holdningene til andre kommer mer an på hvor mye du snakker om det, og hvordan du uttrykker deg, enn at du trener mye. Jeg har lite behov for å snakke om hverdagen min eller å kline den utover sosiale medier. Da er jeg heller aktiv i grupper og på sider som handler om temaet, fordi jeg vet at venner og familie ikke setter pris på hundre treningsbilder eller bilder fra de to andre store hobbyene mine. Å ha en instagram-konto som er dedikert til hobbyen din, og ikke personlig, er veldig smart.
Det hjelper også å samtidig få fram at man er positiv til andres trening når temaet dukker opp. Unngår man å hele tiden fremheve egen trening og egne prestasjoner, blir de fleste mer positivt innstilt.

Man kommer likevel ikke utenom at når man har valgt en litt annen livsstil enn det som regnes som det "normale", vil man få mange spørsmål og kritikk rundt det. Det gjelder trening, om man velger bort matvarer som alkohol, om man bruker mye penger på en hobby, osv. Det er sånn mennesker er, de legger seg oppi alt de selv ikke forstår. Jeg har håndter det ved å snakke lite om det med de som ikke er interesserte, og å besvare kritikk kort og uinteressert. Det er mitt liv, jeg bryr meg ikke så mye om hva andre mener om det.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...