Gå til innhold

HJELP!!!!

Koldtbord til middag, fungerer da???  

1 stemme

1. 1. Koldtbord til middag, fungerer da???

• ja
      27
    • nei
      10

Anbefalte innlegg

Skrevet

VI har begynt å planlegga brylupet vårt til sommeren og hadde nesten bestemt oss for å ha nermaste familie til middag og Resten tante & onklar og venner til kaffi og festen....... Budsjette e' kje so stort ......

Så begynte min mor og svigermor og Tenka litt.... synest den måten virka ikkje kjekke.......

Så dei fant ut at me skulle be alle til middag og ha koldtbord... Eg har aldri høyrt om koldtbord til byllup.. synst egentlig at da ikje va ein go ide.....

Men skal me be alle til middag komme da te å bli mange rettar.... vegitarianara og greie blant gjestene...

Ka skal eg gjera????

Noen som har hatt koldtbord i bryllupet sitt..??

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Vi skal ha koldtbord i bryllupet vårt, og regner med at toastmaster klarer å organisere det, sånn at det går greit.

Koldtbord er jo også en fin ting, for det er omtrent alltid noe noen liker på det. Fremfor en tre retters middag, der kanskje noen av gjestene IKKe liker noe.

Det er flere her inne som har hatt koldtbord, der det har vært veldig vellykket. Jeg tror nok det blir flere og flere bryllup, som ahr koldtbord.

Skrevet

Takk..... for sjå ka eg bestemme meg for.... enda 7 månder igjen...

Skrevet

Uten at jeg er interessert i bryllup eller noe sånt, så kan jeg svare som en potensiell bryllupsgjest.

Koldtbord er genialt!

Det verste jeg vet er å sitte bom stille ved et bord i flere timer, få servert mat på en måte jeg ikke vil ha den (jeg er ganske sær når det gjelder sauser og sånt).

Det er hundre ganger bedre å kunne forsyne seg selv ved et koldtbord, småsnakke med andre enn de som sitter rett ved siden av meg ved bordet og kunne strekke litt på beina.

Vegatarianere er da ikke noe problem med et koldtbord. Det finnes brød, salat, grønnsaker osv. Selv om det ikke er spesiell vegetarmat, så blir de garantert mette av det som finnes.

Skrevet

..mens jeg elsker å sitte ved bordet å spise tradisjonell steik av et eller annet slag, gooode grønnsaker og deiiiilig saus til.

Skulle jeg hatt koldtbord ville jeg ha hatt 8 fingre med i spillet ang. hva det skal bestå av osv. og vet av erfaring at det blir dyrt. Dyrere en steik.

Men det er jo opp til hver enkelt å bestemme

Skrevet

Vi har fått et fantastisk koldtbord for 260 pr person. (mulig det blir litt mer, skal endre det litt)

Av samme gruner som Lea synes jeg koldtbord er kjempelurt. :)

Skrevet

Jeg var også skeptisk til koldtbord tidligere, jeg så liksom ikke for meg at det skulle bli like høytidelig og fint som tre retters middag. Men etter å ha vært i et bryllup i mars med koldtbord, har jeg virkelig endret mening!!

... det funket så bra med koldtbord, det ble en løssluppen og fri stemning og det gikk helt greit å sitte lenge til bords med taler og sånn. De som ville røyke eller trengte en liten tissepause, kunne snike seg ut usett. Og toastmasteren hadde en liten bjelle som han ringte med når det skulle være taler osv, så folk fikk med seg det også.

Så jeg hadde ikke nølt et øyeblikk med å velge koldtbord, var jeg deg!

Skrevet
Vi har fått et fantastisk koldtbord for 260 pr person. (mulig det blir litt mer, skal endre det litt)

Av samme gruner som Lea synes jeg koldtbord er kjempelurt. :)

Nesten like mye som vi betalte for 3-retter i vårt bryllup :wink:

Koldtbord er sikkert greit, men ikke noe jeg ville valgt i vårt bryllup. Kommer helt sikkert ann på hvordan man legger det opp. Ikke vanlig i vår omgangskrets, men hadde sikkert allikevel satt like stor pris på dette dersom jeg ble bedt :-)

Lykke til med valget!

En annen vri, er jo å bestille forrett og hovedrett, for deretter å lage desserten selv? Fruktsalat, is m.m.

Skrevet

Nesten like mye som vi betalte for 3-retter i vårt bryllup :wink:

Koldtbord er sikkert greit, men ikke noe jeg ville valgt i vårt bryllup. Kommer helt sikkert ann på hvordan man legger det opp. Ikke vanlig i vår omgangskrets, men hadde sikkert allikevel satt like stor pris på dette dersom jeg ble bedt :-)

Lykke til med valget!

En annen vri, er jo å bestille forrett og hovedrett, for deretter å lage desserten selv? Fruktsalat, is m.m.

Skrev det ikke fordi koldtbord nødvendigvis blir billigere en tre retters, bare for å si hva det kostet :wink: Ville vi hatt det hadde vi valgt det uten å tenke så mye på prisen.

Skrevet

Jeg var i bryllup forrige sommer der de hadde koldtbord, og det fungerte utmerket. Maten var nydelig, alle hygget seg, og det var et like "høytidelig" bryllup med taler og underholdning som bryllup med servert middag.

Også er det topp for kresene folk som meg ;-)

Skrevet

Jeg synes koldtbord passer veldig bra for bryllup, hvis det er den settingen man vil ha. Vi skal ha at folk forsyner seg selv, nettopp fordi vi ikke ønsker en veldig lang og formell bordsetting. Og koldtbord trenger ikke være bare karbonader med løk og kokt skinke, det er masse bra tilbud.

Skrevet

Skrev det ikke fordi koldtbord nødvendigvis blir billigere en tre retters, bare for å si hva det kostet :wink: Ville vi hatt det hadde vi valgt det uten å tenke så mye på prisen.

Skjønner. Men det er jo ofte derfor folk velger koldtbord istedet. På grunn av pengene.

Eller tar jeg feil?

Skrevet
Skjønner. Men det er jo ofte derfor folk velger koldtbord istedet. På grunn av pengene.

Eller tar jeg feil?

Det er ikke derfor vo velger det. Vi velger det for å få det litt mindre uhøytidelig under middagen samtidig som at nå er vi sikre på at alle får noe de liker. Det har ingenting med økonomi å gjøre. Kunne som du sa fått like billig treretters :) Eneste forskjellen er at nå trenger vi ikke så mange servitører :wink:

Skrevet

Det er vel ikke mødrene som skal bestemme hvor mange dere skal ha til middag. Syns dere skal gjøre som dere vil, er jo deres dag ikke deres foreldre sin, syns jeg ihvertfall. Men koldtbord syns jeg må være en fin måtte å gjøre det på visst dere skal ha så mange på middag.

Men tenk på at det er deres dag!!

Gjest GamlemorTex
Skrevet

Vi hadde koldtbord, eller buffèt, i vårt bryllup. Det var knallsuksess, man fikk reist seg og rørt på seg litt, man fikk snakket med andre enn samme person i tre timer, man kunne plukke akkurat det man ville og man kunne kaste maten man ikke likte....... :ler:

Jeg tror at det som gjorde vårt bryllup til den suksessen det ble, var nettopp koldtbordet, som gjorde at våre hundre gjester fikk mingle, prate, finn sin mat sjæl, og det var helt klart noe for enhver smak :)

Vi hadde også god plass til taler, tror det var fem som holdt tale, i tillegg til fem seks sanger......

Anbefaler koldtbord på det varmeste, og ville definitivt valgt det igjen :wink:

Skrevet

Koldtbord/buffet er genialt av mange grunner. På den måten blir det bl. a. myyyye enklere å ta hensyn til vegetarianere/folk med div matintoleranser og -allergier og hva folk liker/ikke liker.

For meg, f. eks., som ikke tåler en del mat er det et ork å være på "sitte ned"-middager. Både med stresset på forhånd (hva slags mat blir det? Inneholder det noe jeg ikke tåler? Blir de fornærmet hvis jeg spør om spesielmat?) og bekymringen når jeg er der (er det noe jeg ikke tåler i dette? Har de husket at jeg ikke tåler det og det og det og det?) En skikkelig påkjenning psykisk, med andre ord. Jeg er heller ikke fan av å ta med egen mat, synes det blir så stusselig.

Skrevet

.. Anbefaler koldtbord på det varmeste ...

Uten å ta stilling til koldtbord/stek-debatten: dette var en artig formulering! Humre, humre :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Uten å ta stilling til koldtbord/stek-debatten: dette var en artig formulering! Humre, humre :wink:

He he, ja her er alt vel gjennomtenkt, særlig med tanke på at jeg har vært med på det koldtbord-debatten i nesten to år nå...... :sjarmor:

Forøvrig kan man spise kjøttflis hver søndag, koldtbord spies vel stort sett bare til fest :wink:

Gjest GamlemorTex
Skrevet

He he, ja her er alt vel gjennomtenkt, særlig med tanke på at jeg har vært med på det koldtbord-debatten i nesten to år nå...... :sjarmor:

Forøvrig kan man spise kjøttflis hver søndag, koldtbord spies vel stort sett bare til fest :wink:

Og dette var da meg, jeg glemmer stadig at jeg ikke er konstant innlogget lengre........

Skrevet

Denne har jeg hørt før fra Tex ja.

Spiser koldtbord hver eneste dag jeg - til lunch.

Kjøttflis - dvs. indrefilet av reinsdyr som vi hadde til bryllupet vårt har jeg kun spist 3 ganger i mitt liv, inkl. dagen jeg giftet meg.

I vår omgangskrets er det helt uvanlig med koldtbord, og dette blir sett på som "billig-varianten" i bryllup.

Samme med arbeidsmiljøet jeg jobber i. Om det er buffet på julebord osv. blir dette kommentert negativt av stor sett alle. Sånn er det bare.....

Men sikkert forskjell på dette hvor enn man er i landet.

Og selvsagt på hvordan man legger opp bryllupet.

Vi ønsket at alle gjestene skulle bli servert middagen, inkl. oss selv. Hadde en fin og løs stemingen hele veien allikevel.

Blir litt provosert av Tex sine utsagn - må innrømme det.

:fy:

Og for flesteparten tror jeg valg av koldtbord har å gjøre med pris å gjøre. For det er stort sett dette spørsmålet som dukker opp i hver bidige diskusjon om dette. Sier ikke ALLE, men flesteparten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...