AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #1 Skrevet 10. april 2017 Jeg lurer på om det er flere i min situasjon og vil gjerne høre deres erfaringer og tips dere kan komme med. Det hele startet med at min bestefar har mast om barnebarn lenge. Jeg har et søsken til som er frivillig barnløs. Det har dermed vært mye mas om at jeg skulle få barn. Jeg og min samboer ville gjerne vente litt til ting var mer på plass, men bestefar og familie lovte at de skulle stille opp og hjelpe til, tilrettelegge for besøk og mer til. Vi fikk dermed ett barn. Da startet det hele. Barnet er nå litt over 1 år og mitt søsken og bestefar har sett barnet 2 ganger siden h*n ble født... De maste også om at vi skulle komme ofte på besøk. De bor et stykke unna og buss tar flere timer. De lovte tidligere at de skulle gjerne hjelpe til med transport og diverse. Vi vil gjerne besøke de, men har mye bagasje som er vanlig med barn. Min bestefar har ingen ting av babyting. Vi har spurt om han kan låne eller kjøpe inn en billig babyseng + stol så vi ikke trenger å måtte dra på det i håndbagasje. Det vil han ikke og han viser ingen interesse med å hjelpe oss med transport. Det er også vanskelig å reise med buss siden det tar så mange timer og den er alltid full. Jeg har luftet frustrasjonen med mitt søsken, men h*n tar min bestefar i forsvar og sier at "jeg kan ikke forvente at folk skal ha hundebur klar når jeg kommer på besøk med mine hunder..." Det er jo trist å høre det slik når de kom med lovord og løfter før graviditeten. De har også sagt at jeg må kjøpe meg bil for å komme på besøk. Vi har hverken behov eller økonomi til bil. Vi bor i Oslo, reiser sjeldent ut og har gode kollektivmuligheter rett utenfor døra. Vi har aldri krevd at min bestefar eller søsken skal sitte barnevakt for vårt barn. Vi har invitert de flere ganger til oss og tilbudt de soveplass og gjort mye for at de skal komme og engasjere seg. De sier at de skal komme i løpet av noen uker, men så skjer det aldri. De ringer heller aldri, kun når det er noe de trenger. De to gangene de har vært på besøk, har de for det meste sittet med nesa i telefonene sine og kun spurt basic spørsmål om barn og hvordan det går... Når jeg spør bestefar, som er meget ressurssterk om hjelp eller hvorfor de ikke vil hjelpe til slik de lovte så får jeg kjeft om at jeg er kravstor og urimelig. Man føler seg jo litt lurt når man ble nærmest mast på om å produsere et barnebarn og når barnet blir født så forsvinner alt av lovnader og engasjementet er ikke eksisterende. Jeg krever ingen ting av de, men det er deprimerende når man nå blir anklaget for å ikke ville besøke de samt for å være kravstor. Heldigvis er samboers besteforeldre mer tilstede, selv om de bor enda lengre borte. Anonymkode: 9544c...98d 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #2 Skrevet 10. april 2017 Veldig til syting, da. Man får da aldri barn for andre enn seg selv. Anonymkode: e87e8...31d 14
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #3 Skrevet 10. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig til syting, da. Man får da aldri barn for andre enn seg selv. Anonymkode: e87e8...31d Så du kaller det syting over å være trist over at din familie plutselig ikke er interessert i å ha noe særlig kontakt med deg mer? Anonymkode: 9544c...98d 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #4 Skrevet 10. april 2017 Din bestefar (barnets oldefar) eller barnet bestefar/besteforeldre? Anonymkode: c5fde...18a 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #5 Skrevet 10. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Din bestefar (barnets oldefar) eller barnet bestefar/besteforeldre? Anonymkode: c5fde...18a Barnets bestefar Anonymkode: 9544c...98d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #6 Skrevet 10. april 2017 Det er ingen annens ansvar å ta seg av barn enn foreldrene. Jeg regner med at dere fikk barn av egen fri vilje, og ikke fordi noen maste om det? Jeg hadde også unngått folk som krever og forlanger istedenfor at jeg gir av eget valg. Da føler jeg meg ikke tvunget til noe. Anonymkode: dada8...ea3 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #7 Skrevet 10. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnets bestefar Anonymkode: 9544c...98d Da er du dårlig til å ordlegge deg. Anonymkode: c5fde...18a 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #8 Skrevet 10. april 2017 Mine foreldre er heller ikke så veldig interessert. Det er trist, men det er sånn det er. Når sant skal sies var de ikke særlig gode foreldre da jeg vokste opp, så om de holder litt avstand til ungene mine er det vel egentlig like greit. Anonymkode: 71538...700 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #9 Skrevet 10. april 2017 Dårlig av bestefaren men en må ikke få barn for noen andre enn seg selv. Har selv besteforeldre som maser om flere barnebarn. Det er lett å ønske seg mange barnebarn når det ikke er drt er dem som skal oppdra og betale gildet. Bare la være å besøke dem så lenge baby er så liten. Anonymkode: e49d0...4a8 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #10 Skrevet 10. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnets bestefar Anonymkode: 9544c...98d Det kan han da ikke være Du skriver jo bestemt i HI at han er din bestefar. Det betyr at han må være en pensjonist, uansett hvor ressurssterk han er for øyeblikket. Du synes ikke det er urimelig å mene pensjonister skal kjøpe babyting når de er ferdige både med egne barn og med barnebarn vel? 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om det er flere i min situasjon og vil gjerne høre deres erfaringer og tips dere kan komme med. Det hele startet med at min bestefar har mast om barnebarn lenge. Jeg har et søsken til som er frivillig barnløs. Det har dermed vært mye mas om at jeg skulle få barn. Jeg og min samboer ville gjerne vente litt til ting var mer på plass, men bestefar og familie lovte at de skulle stille opp og hjelpe til, tilrettelegge for besøk og mer til. Vi fikk dermed ett barn. Da startet det hele. Barnet er nå litt over 1 år og mitt søsken og bestefar har sett barnet 2 ganger siden h*n ble født... De maste også om at vi skulle komme ofte på besøk. De bor et stykke unna og buss tar flere timer. De lovte tidligere at de skulle gjerne hjelpe til med transport og diverse. Vi vil gjerne besøke de, men har mye bagasje som er vanlig med barn. Min bestefar har ingen ting av babyting. Vi har spurt om han kan låne eller kjøpe inn en billig babyseng + stol så vi ikke trenger å måtte dra på det i håndbagasje. Det vil han ikke og han viser ingen interesse med å hjelpe oss med transport. Det er også vanskelig å reise med buss siden det tar så mange timer og den er alltid full. Jeg har luftet frustrasjonen med mitt søsken, men h*n tar min bestefar i forsvar og sier at "jeg kan ikke forvente at folk skal ha hundebur klar når jeg kommer på besøk med mine hunder..." Det er jo trist å høre det slik når de kom med lovord og løfter før graviditeten. De har også sagt at jeg må kjøpe meg bil for å komme på besøk. Vi har hverken behov eller økonomi til bil. Vi bor i Oslo, reiser sjeldent ut og har gode kollektivmuligheter rett utenfor døra. Vi har aldri krevd at min bestefar eller søsken skal sitte barnevakt for vårt barn. Vi har invitert de flere ganger til oss og tilbudt de soveplass og gjort mye for at de skal komme og engasjere seg. De sier at de skal komme i løpet av noen uker, men så skjer det aldri. De ringer heller aldri, kun når det er noe de trenger. De to gangene de har vært på besøk, har de for det meste sittet med nesa i telefonene sine og kun spurt basic spørsmål om barn og hvordan det går... Når jeg spør bestefar, som er meget ressurssterk om hjelp eller hvorfor de ikke vil hjelpe til slik de lovte så får jeg kjeft om at jeg er kravstor og urimelig. Man føler seg jo litt lurt når man ble nærmest mast på om å produsere et barnebarn og når barnet blir født så forsvinner alt av lovnader og engasjementet er ikke eksisterende. Jeg krever ingen ting av de, men det er deprimerende når man nå blir anklaget for å ikke ville besøke de samt for å være kravstor. Heldigvis er samboers besteforeldre mer tilstede, selv om de bor enda lengre borte. Anonymkode: 9544c...98d Hvis dere fikk barn fordi dere følte dere ble presset, så sitter dere i saksa nå. Det er dere som er foreldre. Ikke ditt søsken eller barnets oldefar (din bestefar). Anonymkode: 4168f...3d2 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #11 Skrevet 10. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dårlig av bestefaren men en må ikke få barn for noen andre enn seg selv. Har selv besteforeldre som maser om flere barnebarn. Det er lett å ønske seg mange barnebarn når det ikke er drt er dem som skal oppdra og betale gildet. Bare la være å besøke dem så lenge baby er så liten. Anonymkode: e49d0...4a8 Vi hadde lyst på barn, men tenkte kanskje å vente 2-3 år. Vi har økonomi så vi klarer oss. Om folk som har kommentert her hadde giddet å lese hele innlegget så står det tydelig at vi ikke forventer noen ting. Jeg synes det bare er trist at de så tydelig ønsket en større familie samt at vi skulle finne på mer ting som en familie sammen til plutselig å ikke ønske å ville ha kontakt. Anonymkode: 9544c...98d
GammelKaktus Skrevet 10. april 2017 #12 Skrevet 10. april 2017 Man kan da ikke få barn basert på andres lovnader om besøk og barnepass. Barnet er foreldrenes ansvar ingen andres. Synd at dere ikke har den kontakten dere har med "Bestefar" men sånn er det. Man kan ikke ta noe for gitt. 2
Ananas. Skrevet 10. april 2017 #13 Skrevet 10. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde lyst på barn, men tenkte kanskje å vente 2-3 år. Vi har økonomi så vi klarer oss. Om folk som har kommentert her hadde giddet å lese hele innlegget så står det tydelig at vi ikke forventer noen ting. Jeg synes det bare er trist at de så tydelig ønsket en større familie samt at vi skulle finne på mer ting som en familie sammen til plutselig å ikke ønske å ville ha kontakt. Anonymkode: 9544c...98d Da er vel det egentlige problemet at dere ikke ventet 2-3 år, og at dere nå har lært at det var dumt å stole på at andre er like engasjert som de "lover" å være. Jeg skjønner frustrasjonen, men her har dere tabbet dere ut ved å endre på barneplanene for å please andre, det er ikke så mye å få gjort med at de ikke stiller opp slik de sa/dere ønsket. Det går an å sette seg ned og ta en ordentlig samtale om at dere ønsker at de skal være mer til stede, tror ikke det finnes så mange subtile triks når avstanden er så stor, men da skal du være veldig forsiktig med å spille ut "vi fikk barn tidligere på grunn av dere" slik du gjør her i tråden.
Mearrasámi Skrevet 10. april 2017 #14 Skrevet 10. april 2017 Fy så slemme mange av dere er mot TS. Får håpe dere ikke ender opp glemt og forlatt på eldresenteret når den tida kommer for dere!
Sirah Skrevet 10. april 2017 #15 Skrevet 10. april 2017 5 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Man kan da ikke få barn basert på andres lovnader om besøk og barnepass. Barnet er foreldrenes ansvar ingen andres. Synd at dere ikke har den kontakten dere har med "Bestefar" men sånn er det. Man kan ikke ta noe for gitt. Dette. Man må få barn fordi man ønsker det selv, ikke for å please andre. Da driter man seg kraftig ut. Mange besteforeldre syntes dessverre det er mer stas og skryte og vise frem bilder av barnebarnet til venner og kjente enn å faktisk tilbringe tid med barnet. Barnet er foreldrenes ansvar - ferdig snakka. Skjønner godt du syntes det er kjedelig og leit, men sånn er det dessverre bare.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #16 Skrevet 10. april 2017 Kan dere kjøpe en billig seng og babystol på ikea og gi til bestefar f.eks? Invitere dere selv, og samtidig slenge på et spørsmål om henting eller lignende? Ta litt initiativ og spørre direkte? Anonymkode: 61f73...ac9 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #17 Skrevet 10. april 2017 1 time siden, Mearrasámi skrev: Fy så slemme mange av dere er mot TS. Får håpe dere ikke ender opp glemt og forlatt på eldresenteret når den tida kommer for dere! Er ikke ingen som mener å være slemme, men man kan da realitetsorientere ts uten at det er galt? At noen velger å få barn på grunn av øvrig families mas er da et særdeles lite gjennomtenkt. Anonymkode: ae298...d27 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå