Gå til innhold

Er det noe vits i å jobbe som frivillig? (Og når er man for "gammel")?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er 30 år gammel, har barn og har jobbet siden jeg var 18. Jeg har holdt meg til den samme jobben i alle disse årene pga godt arbeidsmiljø, god lønn med tanke på at jeg ikke har noen utdannelse og fordi jeg ikke egentlig har vært så opptatt av å skulle gjøre karriere eller visst hva jeg egentlig vil gjøre/studere. 

Men i fjor løsnet det for meg og jeg fant ut hva jeg vil studere. Så nå er jeg straks ferdig med første året av studiet (en bachelor, kan bygge på med master). MEN.. det man kan jobbe med etter endt studie krever en del nettverk og at man kjenner noen i feltet fra før, for å lettere få jobb etter endt studie. Jeg har derfor meldt meg som frivillig på en del ulike prosjekter som er relevante for studiet mitt. Men jeg må innrømme at jeg syntes det er litt pinlig å være 30 år gammel småbarnsmamma som jobber gratis i altfor lange vakter, med null pauser og dårlig mat, sammen med 18 - åringer som gjør det samme fordi de kanskje ikke har råd til å kjøpe billett til arrangementet de jobber frivillig på... 

Og jeg blir litt usikker på om det egentlig er noen "vits"? Altså.. er det mange arbeidsgivere som bryr seg om hva du har jobbet med som frivillig? Man har jo ingen bevis på at man har jobbet der, ingen attest som sier noe om hvorvidt de kan anbefale deg eller lignende.. 

Hva tenker dere? Skal sies at jeg kanskje ikke har noe valg, siden jeg ikke har noe relevant erfaring fra før og ikke kjenner noen i bransjen fra før.. 

Anonymkode: 08917...884

Videoannonse
Annonse
Gjest Athleisure
Skrevet

Helt greit det vel? Er vel ikke noe pinlig det

Skrevet

Jeg håper da arb.givere bryr seg om at man jobber frivillig dersom man har sjansen. Men om det er kleint? Absolutt ikke. 

Nå er kanskje situasjonen vår noe forskjellig, da jeg jobber som frivillig fordi jeg simpelt ikke har noe annet å syssle med, og arbeidsmarkedet her nede bokstavelig talt suger. Det å bygge opp et nettverk, kunne bruke hovedansvarlig som referanse er bare gull verdt, og det faktumet at du gidder å jobbe som frivillig sier mye om arbeidsmoralen din enn en som ikke en gang prøver. 

Jeg vet ikke med stedet du er frivillig, men jeg vil hvertfall kunne få en attest og bruke ansvarlig som referanse dersom jeg en dag kommer meg på et intervju. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, dillyduzit skrev:

Jeg håper da arb.givere bryr seg om at man jobber frivillig dersom man har sjansen. Men om det er kleint? Absolutt ikke. 

Nå er kanskje situasjonen vår noe forskjellig, da jeg jobber som frivillig fordi jeg simpelt ikke har noe annet å syssle med, og arbeidsmarkedet her nede bokstavelig talt suger. Det å bygge opp et nettverk, kunne bruke hovedansvarlig som referanse er bare gull verdt, og det faktumet at du gidder å jobbe som frivillig sier mye om arbeidsmoralen din enn en som ikke en gang prøver. 

Jeg vet ikke med stedet du er frivillig, men jeg vil hvertfall kunne få en attest og bruke ansvarlig som referanse dersom jeg en dag kommer meg på et intervju. 

Tusen takk :) Kjente bare jeg ble litt usikker, for jeg har jo ingen beviser på at jeg faktisk har jobbet alle disse stedene og beviser på hva jeg har gjort/lært. En del av de tingene jeg har gjort er for eksempel musikkfestivaler. Der har jeg ingen hovedansvarlig å bruke som referanse, vi er jo et hav av frivillige og de husker nok ikke hver enkelts innsats? :/  

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :) Kjente bare jeg ble litt usikker, for jeg har jo ingen beviser på at jeg faktisk har jobbet alle disse stedene og beviser på hva jeg har gjort/lært. En del av de tingene jeg har gjort er for eksempel musikkfestivaler. Der har jeg ingen hovedansvarlig å bruke som referanse, vi er jo et hav av frivillige og de husker nok ikke hver enkelts innsats? :/  

Men det er vel en som sitter å styrer med frivillige? Såfall snakk med denne personen og spør om et enkelt brev med; xx har jobbet som frivllig på xx festival, og har gjort x og y

Uansett, så er det absolutt ikke pinlig, og heller noe du skal være stolt av. Det 'ække alle som gidder å jobbe uten å få en liten pengelapp tilbake. 

• Liker 1
Skrevet

Om du jobber frivillig innenfor feltet du senere skal søke deg jobb innen så er du veldig smart, selvfølgelig ser arbeidsgiver dette når du søker jobb senere. Du viser jo at du er engasjert, og at du kanskje også har kunnskap og erfaring som dine medstudenter ikke har. Men spør organisasjonen/laget/klubben du er frivillig hos om det kan dokumenteres på en eller annen måte slik du er på den sikre siden. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, n0mdeplume skrev:

Om du jobber frivillig innenfor feltet du senere skal søke deg jobb innen så er du veldig smart, selvfølgelig ser arbeidsgiver dette når du søker jobb senere. Du viser jo at du er engasjert, og at du kanskje også har kunnskap og erfaring som dine medstudenter ikke har. Men spør organisasjonen/laget/klubben du er frivillig hos om det kan dokumenteres på en eller annen måte slik du er på den sikre siden. 

19 timer siden, dillyduzit skrev:

Men det er vel en som sitter å styrer med frivillige? Såfall snakk med denne personen og spør om et enkelt brev med; xx har jobbet som frivllig på xx festival, og har gjort x og y

Uansett, så er det absolutt ikke pinlig, og heller noe du skal være stolt av. Det 'ække alle som gidder å jobbe uten å få en liten pengelapp tilbake. 

Takk for motiverende ord og tips :) Skal høre neste gang og spørre siste festivalen jeg jobbet for om jeg kan få noen form for attest/papir på at jeg har jobbet der. Føler at jeg alltid er den eldste som jobber frivillig, de som er på min alder er som regel i betalte stillinger, så føler meg litt rar noen ganger (eller er vel mest de yngre som blir sjokkert over meg haha!). 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...