Karen olsen Skrevet 10. april 2017 #1 Del Skrevet 10. april 2017 Jeg har en venn som snakker ekte jærsk (så bredt som overhodet mulig) jeg fatter ca ingen ting og han bor 20 min unna meg.... en venn sa det kunne minne om sørstatdialekta i usa. Jeg er forsåvidt enig, hva synes dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #2 Del Skrevet 10. april 2017 Umulig å sammenligne noe sånt. Blir for dumt å sammenligne norske dialekter med en eller flere aksenter man mener de snakker i de sørlige statene i USA. Jæren er vel ikke så ille. Totning og Moldenser er da verre. Anonymkode: 6a3ef...eb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karen olsen Skrevet 10. april 2017 Forfatter #3 Del Skrevet 10. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Umulig å sammenligne noe sånt. Blir for dumt å sammenligne norske dialekter med en eller flere aksenter man mener de snakker i de sørlige statene i USA. Jæren er vel ikke så ille. Totning og Moldenser er da verre. Anonymkode: 6a3ef...eb3 Hm jeg synes det er ganske ille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antbug Skrevet 10. april 2017 #4 Del Skrevet 10. april 2017 Hehehe! Jeg så overskriften og tenkte Jæren. Jeg kjente en gang en fyr derfra. Jeg måtte be ham om gjenta det han nettopp hadde sagt så mange ganger at jeg til slutt bare ga opp og sa "mhm". En gang hadde jeg sagt "mhm" til å bli med på fest hos noen skikkelig skumle bikers, men jeg ble heller med enn å innrømme at jeg ikke hadde skjønt et kvekk av hva han sa De mumler noe innmari. Innadvendt tale i tillegg til veldig bred dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 10. april 2017 #5 Del Skrevet 10. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Umulig å sammenligne noe sånt. Blir for dumt å sammenligne norske dialekter med en eller flere aksenter man mener de snakker i de sørlige statene i USA. Jæren er vel ikke så ille. Totning og Moldenser er da verre. Anonymkode: 6a3ef...eb3 Beveg deg en liten time lenger vest (ish?) og prøv å hold en samtale med averøyinger. Har alltid med meg pappa så han kan oversette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurium Skrevet 10. april 2017 #6 Del Skrevet 10. april 2017 5 minutter siden, dillyduzit skrev: Beveg deg en liten time lenger vest (ish?) og prøv å hold en samtale med averøyinger. Har alltid med meg pappa så han kan oversette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karen olsen Skrevet 10. april 2017 Forfatter #7 Del Skrevet 10. april 2017 20 minutter siden, antbug skrev: Hehehe! Jeg så overskriften og tenkte Jæren. Jeg kjente en gang en fyr derfra. Jeg måtte be ham om gjenta det han nettopp hadde sagt så mange ganger at jeg til slutt bare ga opp og sa "mhm". En gang hadde jeg sagt "mhm" til å bli med på fest hos noen skikkelig skumle bikers, men jeg ble heller med enn å innrømme at jeg ikke hadde skjønt et kvekk av hva han sa De mumler noe innmari. Innadvendt tale i tillegg til veldig bred dialekt. Haha det hørtes hysterisk ut da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 10. april 2017 #8 Del Skrevet 10. april 2017 27 minutter siden, Karen olsen skrev: Jeg har en venn som snakker ekte jærsk (så bredt som overhodet mulig) jeg fatter ca ingen ting og han bor 20 min unna meg.... en venn sa det kunne minne om sørstatdialekta i usa. Jeg er forsåvidt enig, hva synes dere? Hvor fra på Jæren kommer han? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karen olsen Skrevet 10. april 2017 Forfatter #9 Del Skrevet 10. april 2017 5 minutter siden, Forundret.. skrev: Hvor fra på Jæren kommer han? Vigrestad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 10. april 2017 #10 Del Skrevet 10. april 2017 Åh! Skjønner problemet 😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrittgåendeBurugle Skrevet 10. april 2017 #11 Del Skrevet 10. april 2017 19 minutter siden, dillyduzit skrev: Beveg deg en liten time lenger vest (ish?) og prøv å hold en samtale med averøyinger. Har alltid med meg pappa så han kan oversette. Er det vanskelig å skjønne moldensere og averøyere? Syns nå de snakker veldig forståelig. Jeg synes Sauda-dialekten kan være litt vrang, men forstår da det meste uansett. Det er ingen dialekter i landet jwg føler jeg trenger tolk til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 10. april 2017 #12 Del Skrevet 10. april 2017 Akkurat nå, FrittgåendeBurugle skrev: Er det vanskelig å skjønne moldensere og averøyere? Syns nå de snakker veldig forståelig. Jeg synes Sauda-dialekten kan være litt vrang, men forstår da det meste uansett. Det er ingen dialekter i landet jwg føler jeg trenger tolk til. De kan gjøre seg forståelig, og de kan prate i et helt annet "språk" enn det jeg kjenner. Skjønner jo selvfølgelig mesteparten, men så kommer det med innslag av "hva sa du nå?". Pappa har dog vokst opp med den dialekten, jeg har ikke. Moldensere skjønner jeg godt, men det er noen av settningene/ordene ute på Averøy som jeg aldri klarer å forstå. Også snakker de sinnsykt fort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 10. april 2017 #13 Del Skrevet 10. april 2017 Jeg synes at noen nordlendinger er klin umulige å forstå. De lager liksom sånn skurr på øret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. april 2017 #14 Del Skrevet 10. april 2017 Åh, jærdialekter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #15 Del Skrevet 10. april 2017 Jeg er fra Stavanger og kan til tider har problem og skjønne de som er "veldig" jærsk. Bruker litt ord og uttrykk som vi Siddisser ikke bruker. Anonymkode: 94064...aac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrittgåendeBurugle Skrevet 10. april 2017 #16 Del Skrevet 10. april 2017 5 minutter siden, dillyduzit skrev: De kan gjøre seg forståelig, og de kan prate i et helt annet "språk" enn det jeg kjenner. Skjønner jo selvfølgelig mesteparten, men så kommer det med innslag av "hva sa du nå?". Pappa har dog vokst opp med den dialekten, jeg har ikke. Moldensere skjønner jeg godt, men det er noen av settningene/ordene ute på Averøy som jeg aldri klarer å forstå. Også snakker de sinnsykt fort. Jeg klarer ikke helt å se hva som skal være så vanskelig med den dialekta, men nå bor jeg i Kristiansund, og har halve slekta mi her, så det er kanskje derfor 😛 Det man er vant til er vel logisk nok mer forståelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 10. april 2017 #17 Del Skrevet 10. april 2017 Akkurat nå, FrittgåendeBurugle skrev: Jeg klarer ikke helt å se hva som skal være så vanskelig med den dialekta, men nå bor jeg i Kristiansund, og har halve slekta mi her, så det er kanskje derfor 😛 Det man er vant til er vel logisk nok mer forståelig. Da har du svaret ditt nær, hadde du kommet fra Østlandet hadde saken vært noe annet Må vel bare besøke slekta litt mer, så kanskje jeg forstår dem etterhvert, haha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karen olsen Skrevet 10. april 2017 Forfatter #18 Del Skrevet 10. april 2017 1 time siden, Tabris skrev: Åh, jærdialekter. Haha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå